Hej. Sitter här med rejäl ångest efter ett relativt nyligen avslutat och påkostat projekt hemma...

Jag bor i en villa byggd på 60-talet, med träpanel fasad klädd i sk. coloroc-plattor, som är hängda på märlor. Ett bra men fult material.

Hursomhelst. Jag har renoverat ett par rum inomhus på övervåningen. Då övervåningen varit lite kall, och jag stod i färd att tapetsera och fräscha upp innerväggarna, tänkte jag naivt att det vore enkelt att regla upp en "ny" vägg, med 45 mm reglar utanpå den befintliga innerväggen, med tapet kvar och allt. Sagt och gjort, jag gjorde det, men slarvigt nog utan att kolla upp rätt tillvägagångssätt...

Jag satte reglar, och la in gullfiber isolering, sen 12 mm gips på det. Därefter köpte jag ny fin (dyr) tapet och tapetserade. Klart och betalt.
I det ena rummet använde jag inte ens gips- utan spånskivor.

MEN. Jag hade ingen aning om diff- spärr el liknande. Förstår faktiskt fortfarande inte detta. Men rädslan växer snabbare än ogräs i mig- Har jag lagt grunden för en fuktskada?

Jag vet ärligt talat inte hur ytterväggarna var isolerade innan, men när jag rev en vägg mellan två rum tidigare var den isolerad med sågspån och svart papp. Då huset är kallt, misstänker jag att det inte rör sig om nån tjock isolering, och "fuktspärren" som lär finnas nånstans bakom min nyisolerade vägg är med största sanolighet också svart papp...

Vad gäller själva värmebesparingen, så skiter jag numer i om det inte ger nåt alls... Det enda jag hoppas på är att min korkade oupmärksamhet inte ger upphov till skada på huset...
Snälla hjälp mig. Helst önskar jag mig lugnande ord, som säger att jag hade tur.... :blushing:

Med hopp om hjälp.
/k
 
Redigerat:
apotekarnes
Det är tyvärr bara att riva ner och göra om.


närå...

Jag tror inte att du behöver få panik. Mineralull utan diffspärr innebär inte automatiskt fuktskada. Det hänger på massa saker.

Har huset i övrigt spärr (högst tveksamt på ett 60-talshus) Har huset i övrigt ingen diffspärr känns det poänglöst att sätta upp plast bara på delar av huset.
Hur ser ventilationen ut (självdrar eller mekanisk).
Eldar ni inne i huset med panna eller kamin?
 
Hej... tack för ditt svar!
Jag tog kontakt med min morbror som är en mer erfaren husrenoverare än jag, och han var inne på samma linje som du. Huset har ingen diffspärr sen tidigare, och eftersom det rör sig om en liten vägg, spelar det ingen roll. Han menade tom att det nästan bara kunde vara dumt att lägga in plast i detta hus. Ventilationen är självdrag, och förvisso eldar vi i kamin, men inte i de berörda rummen som är något svalare än övriga rum.
Nån större temperatur skillnad kommer det inte bli i själva väggen tror jag, så jag har börjat andas ut...

tack för din tid!
/K
 
Jag har en fråga angående ångspärr och isolering.

Min bror har en kallvind och en fast trappa ner till övervåningen. Det är ganska kallt på övervåningen i dagsläget. Hur bör man isolera väggen mellan trappan och övervåningen? Tjocklek på isoleringen? Ska man satsa på att riva den befintliga väggen och regla upp en ny eller kan man tilläggsisolera? Nu är det ju lite så att den fungerar som yttervägg eftersom vinden är kall. Ska man köra med eller utan ångspärr? Förmodligen finns ingen ångspärr i taket så det känns ju inte som någon idé att använda sig av det i väggen då. Lite rörig förklaring, men det är för att jag inte vet hur det ser ut exakt. Hoppas ni förstår tanken.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.