Hej!

Vi har inga problem med fukt i krypgrunden på vårat gamla Älvsbyhus, däremot så är det golvkallt.
Jag funder på om det kanske blir bättre om man sätter en avfuktare i grunden och håller undertryck? typ en sådan här: http://www.lfs-web.se/krypgrundsavfuktare_pd-250.htm

Rent logiskt så borde inte kallluften gärna dra upp i golven då det råder undertryck i grunden.
Någon som har erfarenhet av detta ?
 
man använder undertryck i grunden för att hindra jordlukten komma in till bostaden. Har du ingen problem med lukt och fukt så behöver du inte någon avfuktare.
Varmare golv kan man få om man förbättrar golvisolering. Ökar du isolering i golvet då kommer du troligtvis att behöva en avfuktare. Valet är ditt :).
gaia
 
Hej
Det du skriver ang avfuktare i krypgund för att få varmare golv är inte sant.
En krypgrund skall kontrolleras noggrant minst 2 ggr/år ang fuktproblem.
De som skriver på forum, mm att man får varmare gov med avfuktare är inget annat än kvalificerat skitsnack av personer som inte begriper hur en krypgrund fungerar.
Ska försöka att beskriva kortfattat.
En avfuktare i en krypgrund är bra men fläktkapaciteten är för liten för att få ett undertryck.
Sedan ska man vara enormt försiktig med undertryck i en grund pga att man drar ner varm luft i en kall grund som blir till kondens och de är inte bra.
Låt dig inte luras av att en sorptionsavfuktare kan skapa undertryck i en grund för det GÅR INTE..
Det du försöker säga med varmare golv är att dra ner inomhusluft i grunden för att värma är inte bra.
Enda sättet att skapa ett undertryck i en grund är att installera en kraftig kanalfläkt för att den har nog med kapacitet,men då måste du även ha avfuktare pga att du kommer att dra in fukt genom betongen i kantbalkar och syll mm,dvs du kommer att accelerera fuktvandringen.
Sedan tycker jag att alla krypgrunder ska ha avfuktare för ett kontrollerat klimat.

1: Se till att mark under grund är av kapilärbrytande material ex grus.
2:Täck alla ventiler i grunden.
3:åldringsbeständig plast på marken.
4 kör avfuktare.

Vill du ha varmare golv finns bara ett alternativ tilläggsisolera golvet men då MÅSTE avfuktare installeras.
Det finns alldeles för många på forum som tror sig förstå hur detta fungerar tro mig gör rätt från början.
 
Krypgrunden borde väl bli varmare om man täpper igen alla ventilationsgluggar (utom en) som man gör då man installerar avfuktare?

Om man har en fläkt som kontinuerlig blåser luft ut ur grunden men ingen som blåser luft IN så borde de väl bli undertryck? De som säljer avfuktarna säger då de iaf. I min avfuktare så kan man ställa in antingen att fläkten bara går då de behöver avfuktas, eller att den går konstant "För att skapa undertryck i krypgrunden".
 
Hej
När man mäter undertryck så görs det med en pascalmätare dvs en handenhet med en slang som sitter på denna.
Slangen förs genom golvet isolering och genom trossbotten.
Sedan mäter handenheten skillnaden i tryck mellan bostad och krypgrund.
Det är då man prarar om undertryck.
Att skapa högre frånluft i krypgrunden än i bostaden är det man vill försöka att få,men det går inte med en avfuktare.
Om grunden skulle vara HELT TÄT så skulle det gå men åter till verkligheten huskonstruktionen är inte så tät trots alla försök att täta den.
De som säljer avfuktare påstår att det går men åter igen det är inget annat än kvalificerat skitsnack..
Avfuktare är bra men endast till att torka konstruktionen.
Jag själv har testat alla lösningar på marknaden och haft tillgång till riktig mätutrustning så jag vet vad jag pratar om.
Dessutom om man pratar med de främsta på skadeutredningar i detta avlånga land så säger de samma som jag.
(då menar jag INTE ex anticimex mm) för de är inte kompetent på detta område.
 
Att värma upp golven med en avfuktare skulle kunna gå om det är proffs avfuktare men det skulle nog märkas på el räkningen rätt bra..Jag tror man får göra så här!!. Varmare golv då får lägg ut mattor så känner man inte dom kalla ytorna så löser det sig. Annars byta golven lägg el golv eller vatten buren golv värme. dyrt som poker men då får man ju varma golv.. Det absolut billigaste allternativet är Inomhus tofflor.. :)
 
Konstigt då att försäkringsbolag osv låter installera avfuktare med ständigt utsug i krypgrunder där de är problem med Radon från marken. Om det ändå inte blir något undertryck torde väl detta vara rätt meningslöst? Jag har då varit med ett flertal tillfällen då detta har hänt.

Om frånluften från huset suger luft från krypgrunden.. tyder inte de då på att man har för lite tilluft i huset?
 
Tror man i detta fallet ska skilja på vad en avfuktare och en kanalfläkt kan ge för undertryck i en krypgrund här. Avfuktaren bör man givetvis använda vid de fallen man har ett fuktproblem. Som sagt innan så räcker oftast den fläktkapaciteten inte till att generera ett tillräckligt stort undertryck vilket däremot en kanalfläkt kan göra. Den senare då när man använder den för att tex åtgärda radonproblem.

// Mats
 
Hejsan,
tänkte bidra med min erfarenhet angående kalla golv.

VI bor i ett souterrängradhus (gavel) anno 1964 som har krypgrund under 2/3 av golvet. 1:a tredjedelen har gjuten platta. Vi har haft riktigt kalla golv och jag stack in en digitalkamera genom ventilationshålet för att utforska källaren. Det är berg i dagen och cirka 1,5 m ståhöjd som mest och med cirka 0,3 m som minst.

Vad jag gjorde var att jag grävde och isolerade med pordrän under mark och frigolit på sockeln (cirka 0,4 m). Golvet blev mycket varmare av denna hyfsat enkla och billlga metod. Det bästa är att jag bara har hunnit göra ena sidan och har gaveln kvar att göra samma med och räknar med att det blir ännu bättre för tårna efter det.

//B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.