Har installerad en ny braskamin i vårt nybyggda hus men vi har inte sökt byggnads lov kan det bli problem om man söker i efterhand?
 
Ja, om du börjar elda i den. Bäst att bums ringa Statsbyggnadskontoret och sotaren och spela lite dum. Chansen är att du bara får nyttjandeförbud tills pappren är klara.
Sotaren skall inspektera allt och skickar sedan in pappren till SBK. Om du då har ditt bygglov färdigt innan rullar ju allt på smidigare.
 
I Uppsala räckte det med bygganmälan när jag installerade en kasset i öppna spisen. Hade ingen aning om att sånt var nödvändigt men när sotaren kollat installationen och provtryckt skorstenen så skickade han in ett intyg på det till kommun som genast hörde av sej och undra över bygganmälan. :blushing:
Jag sa som de va att jag inget visste och begrep :confused: men att jag självklart skulle fixa det snarast. :p I byggkontorets brev medföljde en blankett som jag skicka in, skrev att jag installerat den själv med hjälp av en kompis som kan.
Det var inget problem, fick tillbaka nåt slags besked om att allt stod rätt till och kostnaden var den vanliga avgiften för bygganmälan. Handläggaren jag pratade med hade full förståelse för att man inte kunde ha koll på allting.d^_^b
 
Samma sak i Halmstad dvs räcker med bygganmälan när jag satte in en ny vedpanna + skorsten. Det som tog lite tid var att göra alla de ritningar som krävdes men har du ett nybyggt hus så finns ju dessa. Du behöver bara rita in var eldstaden ska finnas och komplettera med en skorsten på fasadritningen.
 
De verkar vara olika regler alltså. I Göteborg är det riktigt bygglov som gäller och sotarkoll INNAN man börjar använda den.
 
Hur är det om en braskamin byts mot kakelugn (något som fanns där när huset byggdes men revs ut på 50-60-talet)? Då ska det väl inte behövas nåt tillstånd eller anmälan? Sotaren får ju såklart kolla den innan vi eldar.
 
På vissa platser överväger man att inte tillåta nyinstallation av vedeldad uppvärmning ö h t. Vet inte om någon kommun gått så långt ännu i detaljplan, men det glunkas om det här och där. Så under vissa planförhållanden kan det nog behövas bygglov för nyinstallation av vedeldningsanläggning.
 
frjo7205 skrev:
På vissa platser överväger man att inte tillåta nyinstallation av vedeldad uppvärmning ö h t.
Märkligt i detta koldioxidjävulens tidevarv, men det bevisar bara att det inte är logik som styr.
 
Jag kan förstå om man inte vill tillåta det inne i centrala Göteborg eller Stockholm där gränsvärden för partiklar och annat redan överskrids.

I vårt fall gäller det ju dock inte nyinstallation utan utbyte av kamin mot kakelugn som redan tidigare funnits i huset. Huset värms för övrigt med vedpanna.

Förlåt förresten om jag kapar trådskaparens ursprungsfråga men jag tyckte att det hörde ihop.
 
Märkligt i detta koldioxidjävulens tidevarv, men det bevisar bara att det inte är logik som styr.
Vedeldning släpper ut massor av koldioxid, och är inte miljövänlig för fem öre. All förbränning som används för energiproduktion/värmeproduktion skapar koldioxid.
 
Troberg skrev:
Vedeldning släpper ut massor av koldioxid, och är inte miljövänlig för fem öre. All förbränning som används för energiproduktion/värmeproduktion skapar koldioxid.
Och hur skapar vi el i sverige???

/Kärnkraft?
 
kamilenski skrev:
Och hur skapar vi el i sverige???

/Kärnkraft?
Vattenkraft. Kärnkraft. Sopförbränning. Fjärrvärme från spillvärme. osv.osv.
 
Johan Gunverth skrev:
Sopförbränning...
Hade jag kunnat bestämma, hade vi haft mer kärnkraft...
 
Nu är vi rejält urspårade från tråden - men elen i Sverige framställdes 2008 enligt följande:

Vattenkraft: 47%
Kärnkraft 42%
Vindkraft: 1,5%
Övrig värmekraft 9.5%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.