Ska ersätta våra temporära dagvattenbrunnar med plastlock med riktiga gjutjärn som går i stil med huset som är byggt 1926. Är den här den rätta eller har jag några andra alternativ?
 
  • gjutjarnsbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet bara att dessa prylar har en avgörande funktion för husets livslängd. Om dagvattnet av någon orsak inte leds bort från grunden kommer det att vålla skada.

Annars var det jättekäckt!

:)
 
Ser en storlek för litet ut (ø300mm ?). Du bör ha en 400-betäckning för att du skall få ner verktyg i framtiden (talar av egen erfarenhet). Annars blir det perfekt med denna betäckning.

Ett smakfullt alternativ till dessa brunnsbetäckningar är att gräva ner den 15-20 cm och täcka med ett lager mellanstora stenar (40-60)som döljer brunnen helt. Dessa får man plocka upp vart 10:e år för att rensa bort skit.
 
Johan Gunverth skrev:
Ser en storlek för litet ut (ø300mm ?). Du bör ha en 400-betäckning för att du skall få ner verktyg i framtiden (talar av egen erfarenhet). Annars blir det perfekt med denna betäckning.

Ett smakfullt alternativ till dessa brunnsbetäckningar är att gräva ner den 15-20 cm och täcka med ett lager mellanstora stenar (40-60)som döljer brunnen helt. Dessa får man plocka upp vart 10:e år för att rensa bort skit.
Tack för svar. Men vad ska jag göra med verktyg i brunnen?
Tanken är att denna gjutjärnsbrunn ska anslutas till plaströren och däremmellan limmas en svart plasgrej som plaströret ansluts till (den svarta plastgrejen syns på bilden).

PS. det smakfulla alternativet att gräva ned den och rensa var 10:år är inget för mig. Jag är för bekväm.
 
Per Eskilsson skrev:
Men vad ska jag göra med verktyg i brunnen?...
Typ, en skopa att gräva upp skit som samlats. Det kanske inte behövs i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.