tänkte fixa en köksö och funderade på att ha plåt som bänk skiva...
någon som sett något sånt innan kanske med bilder?
borde funka att regla upp eller en mdf under och sen knacka in plåten så får man lite rough känsla dessutom eller???
vart köper man plåtskivor? är det dyrt???
några funderingar???
 
Rost?
 
Pratade med plåtslagarfirman i förra veckan om möjligheten att klä in en bit av bänkskivan, den mellan kaminen och spisen, med någon form av plåt, tex zink, mässing eller koppar. Inga problem och inte speciellt dyrt enligt dem. Plåtpriserna är ju vad de är och arbetet var allt annat än avancerat.

I många gamla kök var ju diskbänkarna inklädda i plåt så jag tror definitivt på idén. Kommer en liten bild från Mårbacka!
 
  • 39371_jpg_301440img468.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ouff, bilden från Mårbacka var det fulaste jag sett på länge...

Tror att zink eller galvat skulle kunna blir rätt snyggt om man får in det på rätt sätt...
 
N
Mässing och koppar är legeringar som innehåller upp till 5% bly - skulle jag absolut inte har som arbetsbänk där man hanterar livsmedel! Nu tuggar man inte på en arbetsbänk, men mat bruka väl ligga där ... känns inte riktig bra för hälsan. Det är anledning till varför man inte ska använda kopparkastrull för matlagning.
 
nela skrev:
Mässing och koppar är legeringar som innehåller upp till 5% bly - skulle jag absolut inte har som arbetsbänk där man hanterar livsmedel! Nu tuggar man inte på en arbetsbänk, men mat bruka väl ligga där ... känns inte riktig bra för hälsan. Det är anledning till varför man inte ska använda kopparkastrull för matlagning.
När slutade koppar vara ett grundämne?

Mässing trodde jag var 65% koppar och 35% zink.
 
  • Gilla
TheKöhlers
  • Laddar…
nela skrev:
Mässing och koppar är legeringar som innehåller upp till 5% bly - skulle jag absolut inte har som arbetsbänk där man hanterar livsmedel! Nu tuggar man inte på en arbetsbänk, men mat bruka väl ligga där ... känns inte riktig bra för hälsan. Det är anledning till varför man inte ska använda kopparkastrull för matlagning.
Belägg för dessa uppgifter mottages tacksamt. Hittar själv nada om detta på nätet.

Att värma upp en metall som avger både det ena och det andra skulle jag kunna köpa. Likaså om man har tex vatten stående en längre tid i någon form av metallkärl och man sedan dricker det ... men att ha en gurka liggande på en bänk av metall, tex koppar är jag inte ett dugg rädd för. Det finns nog värre gifter som de är besprutade med eller att en katt har varit och skitit bland grönsakerna. För att inte tala om all plast och silikon vi idag använder i våra kök.
 
tanken är att det skulle bli plåt på en köksö med spis och sen matbord. så mkt vatten kommer det ju inte vara där men det kan väl bli lite fläckar... men tror det bara ger karaktär istället. någon som har bilder på zink eller galvat hur det blir eller vet vad det kostar???
 
  • Gilla
5tope
  • Laddar…
Kan du inte kolla hos vanliga diskbänkstillverkare? Jag tycker det låter som att du pratar om en rostfri bänk helt enkelt och det är ju inte speciellt ovanligt. På Stala.se kan man lägga in uppgifter om längd och bredd och få ett pris på vad en sådan bänk skulle kosta.
 
Hittade lite intressant information (om metallernas antibakteriella förmåga - om det är sant eller ej låter jag vara osagt) på denna sida reclaimedhome.com/2007/10/30/metal-countertops/ där en av bilderna här nedan är tagna från.
 
  • french-country-zinc-countertop-m.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • orig_03062008212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.