Bor i ett eluppvärmt hus med en luftpump som förra ägaren av huset köpte. Sharp Eco Inverter heter den. Sitter ovanför ytterdörren. Bruksanvisningen är väldigt tunn och jag vet inte vad som är smartast att ställa in den på.
Som det är nu så står den på 25 grader och automatisk "fan" med värme. På pumpen står det 25 grader när den blivit 25 grader. Men värmen kommer inte in i rummet ordentligt. Tror den mesta värmen går upp på andra våningen eftersom trappan upp sitter mitt emot den. Jag har dock riktat ner värmen och använder inte swingfunktionen. När jag mäter temperaturen en meter framför pumpen är där ca 22 grader och rakt in i huset är det 20 grader. In i nästa rum var det bara 17 grader så vi köpte ett ny elelement där. Det blev för kallt. Hur mycket ska man egentligen behöva dra upp pumpen på? 30 grader låter ju löjligt!
eller är den kass kanske?
 
Troligare än att pumpen är kass är att din planlösning är kass. Åtminstone ur aspekten värmespridning. Är planlösningen öppen sprider sig värmen ganska bra. Är det väggar och dörrar i vägen blir det sämre cirkulation. Det är ju enkelt att prova att skruva upp den och se om den förmår värma längre in i huset. Beroende på planlösning så kan det gå att sätta in fläktar för bättre spridning av värmen.

Erik
 
kan man flytta en sån lätt? jag trodde det var hål i väggen bakom den eller nåt..hahah.
öppen planlösning har vi. det är stora valv rakt fram i huset, men det är ändå inte nån cirkulation tycker jag.
 
Luft/luft fungerar lika bra som en kupevärmare stående i ett av rummen, det måste bli ojämn värme.

Protte
 
C
Se om du kan köra fläkten fortare manuellt?
 
Öka cirkulationen. Ställ fläkten på maxläget och rikta luftströmmen så att luften cirkulerar så mycket som möjligt. De innedelar jag sett kan man ställa höjdvinkeln på luftstrålen med en elmotor och i sidled manuellt. Innan du provat ut vad som är bäst är swing rätt bra eftersom den då åtminstone ibland är bra inställd i höjdled. Riktar jag luftstrålen nedåt får jag varmt och skönt golv i hallen där min innedel sitter, men tappar flera grader till rummen som gränsar till hallen, vilket är lite trist eftersom jag oftast inte är i hallen några längre stunder. Bäst för mig blir det om jag riktar luftstrålen horisontellt så den blåser genom överkanten av dörrarna till de angränsande rummen. Då får jag samma temperatur i de angränsande rummen som det är på den luft innedelen suger i sig, vilket gör att det helt enkelt blir så varmt som jag ställer på värmepumpen. Fast med tanke på din trappa måste du nog prova dig fram till vad som är bäst hos dig.
 
Norea skrev:
kan man flytta en sån lätt? jag trodde det var hål i väggen bakom den eller nåt..hahah.
öppen planlösning har vi. det är stora valv rakt fram i huset, men det är ändå inte nån cirkulation tycker jag.
Jag var bestämmt otydlig. Jag menade att du kunde testa att öka termostatens inställning. Kanske finns det ställen i huset varifrån värmen skulle spridas effektivare, men det är väl inte helt enkelt att flytta den.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.