Hej!

Precis köpt ett tegelhus och ska byta fönster. Ska ha träfönster sidohängda och stolpe i mitten.

Jag har åkt runt och kollat på tegelhus och sett att inte en själ har spröjs på tegelhus, inte vad jag sett iaf. Ser det för plottrigt ut och att det inte passar in med stilen på huset?

Har ett trähus nu som det är spröjs i fönstrena tycker att utseendet blir mycket finare.

Så har ni några bilder hur ett tegelhus ser ut med spröjs eller ska man skippa spröjsen och köra vanliga "rena" fönster?
 
Det stämmer som du säger. Jag har heller aldrig sett spröjsade fönster på tegelhus. Skulle i så fall vara en riktigt gammal industribyggnad eller arbetarlänga från förra sekelskiftet, med stora fönster.
Däremot är det ju snyggt med sidohängt och mittstolpe.

Inte snyggt

DSCN5328.JPG

Snyggt.

ImageVaultHandler.aspx
 
har sett många spröjsade fönster i tegelhus av olika ålder i Danmark....
I Sverige ser man ofta tegelfasader som var på modet under 60-70 talet och då var spröjs ej trendigt...
Ta en målartejp och testa olika spröjs av tejp först ... som dom gjorde på bild 1 ovan :)
gaia
 
När är ditt hus byggt, då? Stil i övigt? Det kan se väldigt knepigt ut med spröjs på tegelhus från 50-talet, är det däremot en 20-talsvilla i tegel kan det se helrätt ut.

(Och med 20-talsvilla i tegel avser jag inte en tilläggsisolerad skapelse klädd i mexitegel och med brunlaserade träpartier på gavelspetsarna. Brrr. )

Något som också avgör är formen på fönstren, äldre fönster är ofta höga och smala, där funkar det bra med tex två horisontella spröjs per luft. Sätter man två horisonlella spröjs per luft i ett mer kvadratiskt fönster blir proportionerna jätteknepiga.
 
Redigerat:
Nu kanske Skåne inte är representativt för Sverige i stort ;-) men här var det i princip standard med spröjs (treluft) fram till senare delen av 20-talet, såväl tegel som putsade fasader.

Som redan konstaterat, kan absolut funka, "provtejpa" är grejen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.