Y
Då jag ska vända på trappen så första steget är via köket istället för hallen (vid blåa strecket). så hade jag tänkt korta ner köksdelen för få mer matplats utrymme (korta ner till blåa strecket)...

Men så börja målaren prata om hur han hade gjort och jag började fundera... Enda tanke jag tog vara på var dock detta med att ta ner väggen mellan vardagsrummet (nere till höger) och köket (uppe till höger) dvs väggen mellan röda strecken...

Men... Då får jag ju ingen vettig vägg kvar till vardagsrummet, isf skulle jag haft ett till fönster för att få en centrerad känsla... Har ju inget hörn kvar att ställa möbler..

Fast och andra sidan... har jag öppen vägg så blir det friare val att ta sig till trappan....
men tredje sidan är matos och oljud som kommer från köket...
sen får man en lång vägg mellan matplats och vardagsrum som kanske blir svårmöblerat... iofs kanske en öppen eldstad passa fint där då men...

vad har ni för erfarenhet, avråder ni, eller är det toppen med öppen vägg?

nu har jag inte tydligt markerat var dörrarna är men tror ni förstår det ändå
image-81B4_4B1D4111.jpg
 
Klassisk fråga.

Det klassiska svaret är: Gör som du vill ha det. Det är du som bor där.

Lustig planlösning dock. Var är dörrarna? Chansa och trycka på väggen?

//KoW
 
Y
Får väl visa bild som visar dörrarna lite bättre. :)

då jag envetet ska ha 6manna bord så tänker jag korta ner köksbänkarna samt väggen vid trappan...

har lite svårt att se vad jag kan vinna på att öppna väggen mellan vardagsrummet och köket, mer än att man får en extra väg att gå om man ska till/från trappen..

image-5839_4B244572.jpg
 
Y
Mina besökare tycker jag ska öppna, fast de blir skeptiska när jag påminner dem om nackdelarna med matos, oljud och svårare att möblera..

Fast utan vägg så kan man ju få fler alternativ till gå till trappen, och en eldstad kan ju monteras i mitten så de värmer halva entreplan och lite uppåt också.. fast i mitten, då gäller de hitta någon finare än den på bild så man ser något utav elden oavsett om man äter eller ej...

jag gör misstaget justnu att jag envetet skissar utifrån 6manna bord, något som en artikel varnade för att alla nybörjare gör, hehe...

men tusan, jag tycker det blir gott klurigt att möblera vardagsrummet med så luriga väggytor... eller ni med lite nytänk kanske inte tycker det verkar så svårt?

Har försökt förtydliga var altandörren är... nu hände dock något här för kan inte scrolla åt sidan dock... men gör bilden till länk också då..

(beige = köksbänkar och sånt... bordet är 180*90.. 80cm mellan bord och arbetsbänk)

image-0FE8_4B2C0282.jpg
 
Redigerat:
Jag skulle öppna väggen mot vardagsrummet och möblera en matplats längs med gavelväggen tror jag. Mer skåp å bänkar i köket (vilket jag alltid gillar) om man fick bort ditt "jättebord" :D men det skulle förstås bli lite bökigt med kaminen som står "fel" ;) Att bygga ihop vardagsrum/kök är bara trevligt, det är ju i dom 2 rummen man oftast är ändå.
 
Har du ingen bärande vägg du måste ta hänsyn till? Vad är det på våningen ovanför?
 
Y
huset var menat att vara öppen där, men de satte dit en vägg, så idag är de vägg.. ovanför ska bli ett rum som jag inte vet till vad...
 
Om tanken var att ha helt öppet nere men man satte dit en vägg så kommer osökt frågan: Varför? Är spännvidden för stor och det blir "schvung" i golvet uppe eller behövde man flera rum? Är huset av äldre modell är det inte säkert att golvåsarna är av modell plankor utan de kan vara en stock som är hyfsad till lite. Har själv kommit i kontakt med detta och tycker det ser ut som stockarna svankar av egenvikt när spännvidden blir för stor.
 
Y
För när mor och far beställde modulhuset 1981 så ville min mor absolut inte ha öppet utan föredrog en vägg - så då fick de bli det.. :)

Enligt de olika planlösningarna man hade som alternativ till detta huset så är ovanvåningen menad att vara inredd (dåtidens banklån tillät dem dock inte), antingen med litet vardagsrum i den gaveln, och förråd resterande... alternativt sovrum i båda gavlarna och vardagsrum i mitten...

Idag, så är det kallvind och trappan är vänd åt andra hållet.... min plan är att vända trappan såsom på bild, för att kunna utnyttja ovanvåningen så gott det går, annars kan inget rum skapas i den gaveln... Rummet får nog bli som förråd medans resterande blir ett öppet stort lekrum för mig, hehe..

Går en bärande balk tvärs genom huset, genom den väggen vi pratar om, så jag kan troligen inte öppna den helt upp till tak, de andra öppningarna har en 25-30cm nerstickande , ja jag vet inte vad man ska kalla det men... iofs, det stora öppningen till vardagsrummet som finns idag dess nersänkning verkar iofs bara vara ditsnickrad för matcha den fasta längre bort i andra änden, så vet inte hur jag ska tolka det egentligen...
 
det e ju hur enkelt som helst. du bor i huset o vill du öppna upp så gör det o vänd på trappan precis som du säger. kanon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.