Kanske har diskussionen blivit lite yvig eftersom vissa har tolkat frågeställningen "Vad måste en hantverkare ta i timmen" som det absoluta minimum man behöver ta för att ha en teoretisk chans att överleva.

Andra har tolkat det som om ämnet handlar om vad som är en rimlig prisnivå för en hantverkare för att kunna driva en seriös verksamhet och kunna ta ut en lön på runt 30000 i månaden.

Som ekonom och företagare så tolkade jag det ur ett strategiperspektiv. Prissättning är ett komplicerat område där många olika aspektrar vägs in och flera olika prissättningsmodeller kan användas. Att bara räkna ut vad man överlever på och sätta priset utifrån det är dåligt företagande. Att sätta ett orimligt högt pris som kunderna inte är beredda på att betala är också dåligt företagande.

Som hantverkare hade jag tänkt över följande om jag skulle sätta mitt timpris:

Hur många timmar kan/vill jag debitera?
Vilka är de rörliga kostnaderna per timme?
Vilka är de fasta kostnaderna som ska fördelas per timme?
Hur mycket vill jag tjäna per månad för att det ska vara värt mödan?
Vilket timpris tar konkurrenterna?
Hur ser marknaden ut?, tillgång kontra efterfrågan.
Hur är min position på marknaden?, är jag välrenommerad eller okänd?

Räkna, fundera, räkna igen...
 
Mikael_L
Gurravasa skrev:
Som ekonom och företagare så tolkade jag det ur ett strategiperspektiv. Prissättning är ett komplicerat område där många olika aspektrar vägs in och flera olika prissättningsmodeller kan användas. Att bara räkna ut vad man överlever på och sätta priset utifrån det är dåligt företagande. Att sätta ett orimligt högt pris som kunderna inte är beredda på att betala är också dåligt företagande...
När jag skapade tråden var det nåt sånt jag hade i åtanke.

Men det har inte varit ointressant att läsa att vissa klarar sin ekonomi med runt 300:-/timme.
Jag tycker för min del att det är imponerande. d^_^b
Men självklart beror det stort på en massa faktorer, en del lyckas få långa projekt för det mesta, vilket ger 40 eller nära 40 debiterbara timmar i veckan, vilket gör stor skillnad.
Andra är verksamma på orter med allmänt lägre omkostnadssida.

Vidare hade jag gärna hört någon annan hantverkargrupp visa och motivera sina priser, om nu snickare i allmänhet ligger på runt 300-450:-/timme, varför ligger elektriker, betongarbetare och VVS-killarna på flera hundra kronor mer?
 
TOKE 1
Gurravasa skrev:
Kanske har diskussionen blivit lite yvig eftersom vissa har tolkat frågeställningen "Vad måste en hantverkare ta i timmen" som det absoluta minimum man behöver ta för att ha en teoretisk chans att överleva.

Andra har tolkat det som om ämnet handlar om vad som är en rimlig prisnivå för en hantverkare för att kunna driva en seriös verksamhet och kunna ta ut en lön på runt 30000 i månaden.
Men rubriken talar väl sitt tydliga språk väl?
 
Gurravasa skrev:
Kanske har diskussionen blivit lite yvig eftersom vissa har tolkat frågeställningen "Vad måste en hantverkare ta i timmen" som det absoluta minimum man behöver ta för att ha en teoretisk chans att överleva.

Andra har tolkat det som om ämnet handlar om vad som är en rimlig prisnivå för en hantverkare för att kunna driva en seriös verksamhet och kunna ta ut en lön på runt 30000 i månaden.
Jag får ju säga att "klara sig" och "ta ut en lön på runt 3000 i månaden" är väldigt stor skillnad.

Om du vill veta hur mycket en hantverkare KAN ta ut, så är det bara att prova. Höj tills beläggningen sjunker.
 
TOKE 1 skrev:
Eftersom det finns anställda som klarar sig på 110:-/h så måste det väl räcka med det:cool:.
För att klara sig, javisst räcker det. Men det visste du redan. :)
 
Mikael_L skrev:
När jag skapade tråden var det nåt sånt jag hade i åtanke.

...

Vidare hade jag gärna hört någon annan hantverkargrupp visa och motivera sina priser, om nu snickare i allmänhet ligger på runt 300-450:-/timme, varför ligger elektriker, betongarbetare och VVS-killarna på flera hundra kronor mer?
Det hade nog sparat många inlägg om du hade formulerat frågan så att det framgick att det var vad du tänkte på.
 
Vidare hade jag gärna hört någon annan hantverkargrupp visa och motivera sina priser, om nu snickare i allmänhet ligger på runt 300-450:-/timme, varför ligger elektriker, betongarbetare och VVS-killarna på flera hundra kronor mer?
Tillgång och efterfrågan!
 
Thomas59
Mikael_L skrev:
Nä, varför det.

Det finns ju privatpersoner som inte har en susning.
Dom fattar ju inte varför hantverkaren måste ta mer betalt än 127:-/tim (inkl moms). "Men vadå, det blir ju 127 * 165 = 21000kr / mån. Det måste ju vara en OK lön, som man klarar sig på.

Sen finns det dom som har en susning, och inser att ett timpris på, säg 400:- + moms verkar OK, men nu har fått en offert (kanske från en annan hantverkargrupp ) där dom vill ha 700:-/tim. Då kanske en sån här tråd kan vara värdefull.

Jag hade tyckt det varit intressant ifall det ramlat in lite mer exempel som berättar hur mycket mer man kan räkna med för att täcka t.ex kostnader för en grävare + maskinhall, eller en servicebil väldigt full med VVS eller el-prylar.
Ja helt enkelt lite mer handfasta summor som hjälper mig som konsument att bedöma ifall det är en OK offert eller om jag håller på att bli lurad.

Det startas faktiskt rätt många trådar där frågeställningen är om offerten verkar OK.
Ok jag ändrar mig till "en märklig tråd och en märklig diskussion oavsett vilket forum".

Tråden syftar ju inte till ett ge timprisinformation för bedömning av en offert utan handlar om vilket timpris en hantverkare BEHÖVER debitera för att kunna ta ut önskad lön.

Tycker faktiskt inte att det har på Byggahus att göra.

Sen är det en helt annan sak att de flesta hantverkare verkar leva i något sorts planekonomiskt pseudouniversum där enda parametern i prissättningen är hur mycket pengar man tycker sig behöva.

Såg att en ekonom skrivit ett inlägg ovan och han (eller var det en hon?) pekar på några faktorer som verkar helt okända i hantverkarvärlden. Alla ni hantverkare - läs och begrunda Gurravasas lista på saker ni borde fundera på i första hand. Hur mycket pengar ni vill ha i plånboken i slutet av månaden är faktiskt tämligen ointressant för alla utom för er själva.
 
optimum
Se det inte som ett hot med lägre nivå på timpris, se det som en möjlighet.

Ingen klycha utan läs och lär om LEAN production.
Med rätt inställning så blir "hotet" från lågkostnadsländer, typ Polen, Estland mm inget hot utan endast en sporre att blli ännu bättre.

Lean bygger på att med en vältrimmad organisation så närma optimala läget endast syssla med det som tillför kunden ett värde.

Nu måste dock inte timkostnaden bli minimal utan uppnådda resultat.
Vad gör det om du skulle ta ut 1000 kr i timmen men prestera (utan stress) mer än vad andra gör på 4 gånger tiden?
Men du kan aldrig ta ut 500 kr per timma och göra samma som någon som utför samma för 300 kr

Se möjligheten att bli en vinnare.


(skrivit i välmening)
mvh Roland
 
-MH- skrev:
Jag får ju säga att "klara sig" och "ta ut en lön på runt 3000 i månaden" är väldigt stor skillnad.
Ja det är ju därför diskussionen har blivit lite oskarp. För vissa är "att klara sig" lika med 10000 netto, för andra är det 20000 netto. Beror ju på vilka behov man anser "nödvändiga" osv osv. Hade kanske varit tydligare om trådskaparen benämnt tråden "Vad måste en hantverkare ta i timmen för att kunna ta ut en lön på X kr i månaden".

Om du vill veta hur mycket en hantverkare KAN ta ut, så är det bara att prova. Höj tills beläggningen sjunker
Jo en hantverkare ska precis som alla andra som debiterar timmar ta ut så mycket han kan per timme. Alltså söka den timdebitering som ger optimal förtjänst. Det innebär naturligtvis inte att 500kr i timmen är bättre än 400kr om det ger ett kundtapp som kostar mer än den ökade vinsten per debiterad timme.

Jag tror dock inte på varianten att prova sig fram utan rekommenderar att man funderar på de frågeställningar jag specade i ett tidigare inlägg för att hitta en prisstrategi som passar ens företag.

Tänk också på att prisstrategin ska synka med företagets övriga strategi. Priset är ju tex en del av marknadsföringen. Det blir ju lite dissonans att gå ut och trycka på kvalitet, noggrannhet och service och sen ta 200 spänn i timmen. Ett lågt pris förmedlar inte kvalitet.

Jag propagerar inte för att den ena strategin är bättre än den andra (även om jag har min åsikt ang. vettiga strategier för hantverkare), men när man valt strategi så måste den beaktas i allt man gör i företaget, tex vid prissättning.
 
Redigerat:
rolri skrev:
Nu måste dock inte timkostnaden bli minimal utan uppnådda resultat.
Vad gör det om du skulle ta ut 1000 kr i timmen men prestera (utan stress) mer än vad andra gör på 4 gånger tiden?
Men du kan aldrig ta ut 500 kr per timma och göra samma som någon som utför samma för 300 kr
Kan bara hålla med, det som för kunden är viktigast är vad är slutkostnaden blir oavsett timpris. En snabb hantverkare med en dyr timpenning blir snabbt lönsam jämfört med en mindre effektiv hantverkare med en lägre timpenning.

Vi har planerat vår tomt och innan vi anlitade en grävare så fick vi en riktig tankeställare av vår grundentreprenör som hade en grävare hos oss som åtgärdade en felaktigt utförd dränering. Han hade inte sin ordinarie grävare utan en annan gubbe som han beklagade sig tog dubbelt så lång tid på sig att utföra arbetet.

Kostnaden för att anlita en grävare är ganska hög så vi kontaktade en firma som verkade seriösa och som vi fått rekommenderat och vi fick vänta ett halvår på att de skulle ha tid men en lördagskväll så ringde grävaren och frågade om han kunde komma nästa morgon eftersom han fått ett återbud. Tidigare så hade både ägaren av firman och grävaren varit ute och tittat på tomten och gett en uppskattning på en vecka +- 1 dag för arbetet men det tog tre dagar, blev över förväntan och dessutom så hyrde killen en padda och beställde material och fixade vår uppfart som inte var sagt från början. Om man jämför timpriset med siffror här på forumet så var grävaren knappast särskilt billig men vi litade på att han verkade duktig.

När fakturan kom så trodde jag att de missat att lägga på momsen men allt arbete vara specat i minsta detalj och den tid grävaren varit utanför maskinen var endast debiterat för hans timpenning och inte grävare+person. Det kändes snarare som att jag inte ens fick ihop de ens de timmar han varit på plats hos oss och dessutom hade de gjort delar av jobbet på en söndag och fixat uppfarten.

Slutsatsen är att är man duktig så kan man ta bra betalt men då måste man också visa ett mervärde om man jämför med ett billigare alternativ. Som jag ser det finns det ingen fast kostnad som man som hantverkare kan ta per timme utan det handlar främst om tillgång och efterfrågan och i slutänden om hantverkarens skicklighet. Är man duktig kan man såklart ta mer betalt eftersom det lönar sig för kunden i slutändan men, det är väl precis som i verkliga livet att det också för en hantverkare inte är inkomsterna utan utgifterna det som är avgörande, så val av hantverkare ska som jag ser det knappast enbart ske utifrån timdebiteringen utan utifrån den förväntade slutresultatet och slutkostnaden. Hittar man både en duktig och billig hantverkare så är det bara att gratulera och hålla fast vid den.d^_^b
 
Redigerat:
Freddy_kruger skrev:
Tillgång och efterfrågan!
När det gäller tillgång och efterfrågan så skulle jag rekommendera att man segmenterar marknaden lite mer än till bara olika yrkesgrupper som snickeri, rör, el etc.

Jag vet inte hur tillgång och efterfrågan ser ut för dessa grupper i olika delar av landet, men säg för diskussionens skull att diffen mellan tillgång och efterfrågan är mindre inom snickeriet och att fler snickare slåss om jobben än inom vvs och el.

Som snickare skulle jag då titta på om det finns segment inom snickeri där situationen är annorlunda. Finns det t ex otillfredställd efterfrågan på snickare med viss specialkompetens? Finns det något geografiskt område där marknaden ser annorlunda ut? Kan man paketera tjänsten så att man glider över på ett annat segment och därmed en annan marknadssituation?

Bara lite tankar...
 
Mikael_L skrev:
Vidare hade jag gärna hört någon annan hantverkargrupp visa och motivera sina priser, om nu snickare i allmänhet ligger på runt 300-450:-/timme, varför ligger elektriker, betongarbetare och VVS-killarna på flera hundra kronor mer?
Jag är Elektriker och enligt vår branschorganisation (EIO) så måste en genomsnittlig elfirma få in 580kr/tim exkl moms för att "klara sig".

Detta är då vad man får in inkl ALLT.. timdebitering, materialvinst, andra inkomster.

De har räknat på genomsnittliga löner, antal personer på kontoret osv samt att firman ska ha någon viss % vinst varje år.

Säkert en aning högt räknat, men torde inte vara allt för långt från sanningen.
 
Rrrrr skrev:
Jag är Elektriker och enligt vår branschorganisation (EIO) så måste en genomsnittlig elfirma få in 580kr/tim exkl moms för att "klara sig".

Detta är då vad man får in inkl ALLT.. timdebitering, materialvinst, andra inkomster.

De har räknat på genomsnittliga löner, antal personer på kontoret osv samt att firman ska ha någon viss % vinst varje år.

Säkert en aning högt räknat, men torde inte vara allt för långt från sanningen.
Ok... men kan du förklara vilka merkostnader el-firmor och vvs-firmor har som inte t.ex snickaren har... :rolleyes:

Målaren är väl den hantverkaren som jag på rak arm kan tycka har minst omkostnader men de debiterar oftast ungefär samma timpeng som snickarna. Samtidigt som de gör sanslösa materialvinster kan de köra runt i en liten och billig bil eftersom deras få maskiner/verktyg får plats i en kombi. ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... men kan du förklara vilka merkostnader el-firmor och vvs-firmor har som inte t.ex snickaren har... :rolleyes:

Målaren är väl den hantverkaren som jag på rak arm kan tycka har minst omkostnader men de debiterar oftast ungefär samma timpeng som snickarna. Samtidigt som de gör sanslösa materialvinster kan de köra runt i en liten och billig bil eftersom deras få maskiner/verktyg får plats i en kombi. ;)
Målare jobbar väl oftast på ackord?

Jag har aldrig provat att ha en byggfirma så lite svårt att veta vad de kostar / år för försäkringar, utbildningar osv osv.. Hur ofta är de kurser som ni måste gå?

Men ärligt talat.. är de så stor skillnad på vad en seriös (borträknat polacker och andra som tar <300kr/tim) byggfirma kostar och vad en elektriker kostar? På byggen är det nog ingen större skillnad?

Tar ni byggare olika betalt om det är en certifierad våtrumskille mot om de är en "vanlig" snickare som skruvar gipsskivor heldagarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.