Har tittar runt på nätet efter olika metoder att sanera lukt i möbler och hus. Jag har hittat en massa tillverkare av olika mer eller mindre dyra aggregat. De flesta verkar bygga på att alstra ozon, antingen genom UV-ljus eller m.h.a. högspänning.
Av en slump såg jag att Kjell&Co säljer en apparat som både har UV-ljus och en högspänningskälla i sig - en insektsdödare! :)
Inhandlade den minsta modellen och plockade fram skruvmejseln. Hela apparaten är egentligen en hållare för två lysrör med ett "rostgaller" för de stackars insekterna runt sig. Över gallret ligger det ca. 7.2kV. Avståndet mellan gallren går enkelt att justera så att ett lagom "överslag" sker mellan polerna.
Tanken är att sätta på två plåtar på sidorna med hål för en fläkt och på detta sätt få en UV-kammare med en liten ozongenerator i sig som man trycker luften igenom.

Frågan är - kan detta generera tillräckligt med ozon för att ha en sanerande effekt?

Tanken är att ha "apparaten" som en luktsanerare i källaren när barnen pluggat avloppet med papper igen, eller i garaget, bilen o.s.v.

/R
 
Redigerat:
Tillfällig sanering, antar jag. Ozon är ytterst giftigt och du kan naturligtivis inte befinna dig i huset samtidigt.
 
Ozon sliter på ytskikt och ska användas med försiktighet, allt mjuk såsom kläder, mattor, textilier skall flyttas ut. När vi funderade på att köpa ett hus där de hade rökt så kollade vi upp det ganska ingående. Det är som Johan skriver att man inte kan befinna sig i huset vid saneringen.

Rör det sig om kortare exponering för dålig lukt (tillfälligt stopp) så borde vädring lösa biffen, alterntivt ättiksyra.
 
Tanken är att ha den till tillfällig sanering, men jag har funderat på en variant med bara UV-delen aktiv som monteras i/vid krypgrunden - i förebyggande syfte.
Vädring fungerar i de flesta fall, men vid t.ex. ett stopp i avloppet så känns det skönt att veta att lukten/"partiklarna" oxideras och verkligen dör!

Jag vet inte hur mycket O3 som man kan generera med denna manic, men principen används ju i luftrenare för bostäder, bagerier, hotell o.s.v. och där vistas personer hela tiden.

Men blir det aktuellt, så får man ju mäta så att man inte kommer upp i skadliga nivåer.

Just nu är det mer ett experiment för att se om man kan göra en "ozonsanerare" som tar bort lukten i soffan som förvarats i en fuktigkällare, o.s.v.

/R
 
  • Gilla
GreatYellowHouse
  • Laddar…
Nu kanske jag är ute och cyklar, men lukten från avloppet utgörs väl i princip uteslutande av olika gaser och inte mikrober? Och nej, ozon används inte som luftrenare där levande varelser vistas.

Googla lite på marknära ozon.
 
Jag tror ärligt talat inte att du kommer att få någon nämnvärd ozonproduktion med de UV-våglängder som en insektsfångare avger. Såna brukar väl ligga i UVA-området, runt 350-400 nm
UV-lampor för Ozonproduktion arbetar mig veterligen i UVC-området, ofta runt 180nm, betydligt dyrare och farligare än insektslampan.
 
Tack - har Googlat friskt och det finns massor med luftrenare med ozon för lokaler där människor vistas.
Ibland verkar dock ozonet döljas i formuleringarna av luftrenarens funktion! :)

Här är ett exempel av många: http://bionova.se/produkter.htm#luftrenare5

/R
 
Lustigt med dessa "luftrenare". Verkar vara humbug och mängden ozon är ju vanvettigt högt. Annars är det rätt att ozon renar luft från föroreningar.
EU-gränsvärden för ozon i miljö där människor vistas är 0,2mg/m3 under 8 timmar.
Ozon förekommer naturligt i luften med 0,01mg/m3. Man känner doften av ozon vid 0,04mg/m3. Det luktar elfel eller kopiatormaskin.
 
RogerC skrev:
Tack - har Googlat friskt och det finns massor med luftrenare med ozon för lokaler där människor vistas.
Ibland verkar dock ozonet döljas i formuleringarna av luftrenarens funktion! :)

Här är ett exempel av många: [länk]

/R
Från produktbeskrivningen:

"Om människor och djur närvarande skall anläggning kopplas mot brytande sensor om gränsvärde överstiges."

Med tanke på att den som lägst genererar 3500 milligram och har en rekomenderad yta om 400 kvadratmeter ger det (med en takhöjd på tre meter) en koncentration av 2,9 milligram per kubikmeter. 2,9 milligram är 2900 mikrogram. Gränsvärdet för marknära ozon utomhus är 120 mikrogram per kubikmeter vilket innebär att luftrenaren slås av så fort det ska vistas människor i lokalen. I praktiken långt innan för att värdet ska hinna sänkas till en rimlig nivå.
 
joflopp: Det var bara ett exempel på att det faktiskt verkar vara ganska vanligt med ozongeneratorer i luftrenare - du har fler exempel på samma sida som alla alstrar ozon i olika mängd!

Men det var inte detta som var avsikten med min fråga!

Vi kan säkerställa att ozon är skadligt och man skall inte vistas i bostaden/utrymmet eller vad det nu är som "saneras" !

Att lysrören avger UVA-ljus är högst troligt, så då faller ju effekten av dessa bort. Frågan är då om man får en tillräcklig (eller för stor) ozonmängd av högspänningsdelen?

Har lite "funky"-lukt i min redskapsbod, så den är kanske ett bra testobjekt eftersom där inte finns så mycket som kan ta skada vid en ev. överdosering!

/R
 
RogerC skrev:
Vi kan säkerställa att ozon är skadligt och man skall inte vistas i bostaden/utrymmet eller vad det nu är som "saneras" !

Att lysrören avger UVA-ljus är högst troligt, så då faller ju effekten av dessa bort. Frågan är då om man får en tillräcklig (eller för stor) ozonmängd av högspänningsdelen
Lysrören ger som sagt inget märkbart tillskott och tyvärr (eller lyckligtvis) får du en närmast försumbar ozongenerering av den uppställning du kan göra av HSP-delen i insektsfällan. Dvs helt ofarligt att labba lite med om du tycker det är intressant.
 
Lånade en hembyggd ozongenerator, fläkten bestod av en akvariepump och generatorn var en kliump stor som ett smörpaket, den lyste inte. Från denna ledde jag in en slang i en fristående garderob med kläder som luktade muggit men inte tålde tvätt. Lukten höll sig borta ett tag och kom sen tillbaka svagare. Ozonlukten i sig själv är riktigt creepy
 
Testade att sätta ihop en "Corona-kondensator" bestående av 2mm glas och mässingnät fäst med silikon på båda sidor av glaset.
Med 7kV från insektsdödaren och en nätarea på 5x10cm så märks en tydlig ozondoft efter ca. 5-10s i drift.
Skall bygga in "elementet" i en aluminiumlåda som sedan monteras i en mindre racklåda med en fläkt och en dimmer så att jag kan variera högspänningen => ozonmängden.

/R
 
  • Gilla
catalyst
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.