Jag funderar på att skaffa en begagnad hydrofontank eller accumulaton tank 200l som utjämningskärl det måste väl funka eller?
Är uppbyggnaden helt annorlunda för ett nytt kärl kanske sådet fungerar bättre?

Finns det någon nackdel med detta istället för att köpa en ny dyr Nibe UKV.
Är ett nytt kärl rostskyddat eller liknande inuti och en begagnad tank kanske rostar lättare och drar med sig detta i systemet som sätts igen eller är det verkligen så att det inte rostar inne i radiatorsystemet och isåfall hur kommer sig detta?
 
Rost är en förening mellan järn och syre, järn finns ju i hela rörsystemet men syre finns bara i en begränsad mängd löst i vattnet och då syret är slut så avstannar rostprocessen.

Jag ser ingen nackdel med en hydrofor men det kanske finns någon hake, vad vet jag.

Protte
 
Det jag kan tänka mig är att en tank som är plastad invändigt inte tål värme?
 
När man läser om knäppningar i systemet efter installation av värmepump så ser man att detta är ett vanligt problem.
Men det står inget om ni verkligen fått bort problemen när ett utjämningskärl installerats så hur är det egentligen är det någon som har erfarenhet av detta och fätt bort knäppningarna efter installation.

Jag blir snart galen efter en veckas körning med Nibe 1245 och knäppningarna som väcker oss på nätterna.
 
Jag har knäppningar i min verkstad som jag värmer med pellets. Det är inte direkt värmepumpens fel att det knäpper utan att rören till elementen inte kan röra sig fritt när de ändrar längd på grund av ändrad temperatur. Kan även vara elementen som rör sig på sina fästen. Endera lossar man på fästena och förändrar ytan mellan rör och fäste (smörjmedel eller något mjukt) eller så drar man fast rören ordentlig. Med halvdant fäste så knirrar det.

En utjämningstank kan förbättra läget genom att temperaturen hålls jämnare men helt knirrfritt blir det aldrig.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.