Jag har en gammal EMCO REX20 rikt och planhyvel som motorskyddet har dött på. Den bara surrar surt när man försöker starta maskinen. På denna maskin sitter det först en dosa med en röd och en svart knapp på, denna dosa har även nån "gul" knapp (kan tänkas vara nån återställning ed). Sen går en sladd vidare in i en annan dosa, där man styr "av/på" med ett vred. Sen går kabeln vidare in i elmotorn.

Vad köper man man ett motorskydd som ersätter bägge lådorna och vad får man tro att det bör kosta? Har kollat på de vanliga nasarna och hittar inget på vare sig Jula eller Clas i sjön.

Tacksam för prisvärda tips!
 
Troligtvis har du ett motorskydd avsett för inbyggnad i någon av lådorna, ta en bild av alltihop och lägg upp.
 
Kontakta valfri elektriker.. Är nog dock inte så säkert att de finns kontaktor som passar din kapsling, då får man byta den också
 
Du kan köpa motorskydd på www.elbutik.se -- har själv ett skydd därifrån till min hyvel. Jag köpte ett kitt med kapsling, nollspänningsbrytare etc. Ser ut så här:

el1.jpg

Prylarna är väl av godkänd kvalitet (märket Euroline!) men inte mer.
 
Jag har letat lite fram och tillbaks. Min elektriker ville ha 655:- för ett motorskydd (Ahlsells). Det är lite för mycket för mig just nu. Dock hittade jag hos JULA - http://www.jula.se/motorskydd-127438 för 329:- (mer lagom i pris).

Motorn på hyveln är på 1.1kw/380volt och 2.7 ampere.
Motorskyddet på Jula är på 2.5-4 amp 400volt. Kan det funka tro?
 
Som Lejon skrev tidigare har Nima mycket vettigt material av den här typen med rimlig kvalite och prisbild. Om du väljer kontaktormotorskydd får du både nollspänningsutlösning (nödvändigt vid maskiner med farlig återstart) och möjlighet att placera flera knapplådor för stopp/start/nödstopp om du vill.

Ett exempel kan vara: http://www.nimaab.se/se/art/kontaktormotorskydd-400v-3-fas.php
Välj storlek 2.5-4A.
 
Skillnaden mellan motorskydd och kontaktormotorskydd. Vad består den i?
 
OT men småkul beskrivning Jula har på motorskyddet...
"Bryter vid motorskada"
Hmm, personligen föredrar jag om motorskydden bryter innan motorn skadas men men *ler lite*

Tycker Nimaab's ser vettigare ut till en rikt/plan eftersom man kan lättare komma åt stoppknappen.

/Kent
 
hilife skrev:
Skillnaden mellan motorskydd och kontaktormotorskydd. Vad består den i?
Kontakormotorskydd har en kontaktor.
 
Men shit, Nima säljer elmotorer också. Riktigt stora elmotorer.

Som t.ex. denna. 315 kW. 63 400 kr. :O

//Patrik
 
Fotografen skrev:
Kontakormotorskydd har en kontaktor.
Jo, det låter logiskt men vad gör kontaktorn?
 
Kontaktor är det samma som ett relä, dvs en strömbrytare som dras av en elektromagnet. Resultatet blir att man med en liten ström kan styra ens stor ström, typiskt den ström en motor drar. Det finns både motorskydd med kontaktor för av/påslag samt rena motorskydd som inte kan användas för start/stopp av motorn. Jag tycker mig mest se kontaktormotorskydd i sammanhang då det normalt bara pratas om motorskydd.

Slutsats: I mina ögon har ett kontaktormotorskydd knappar för start/stopp av motorn medans ett icke-kontaktormotorskydd endast har en återställningsknapp för skyddet.

Väljer du ett kontaktormotorskydd så se till att välj ett med nollspänningsbrytare. Oftast monteras dessa som ett litet mekaniskt påhäng på sidan av motorskyddet. Det ser till att man inte kan råka trycka in startknappen på skyddet när man inte har kabeln till maskinen ansluten. Med andra ord inga överraskningar när man ansluter maskinen. Det är bra!
 
Man får tacka för denna förklaring samt alla de andra förslagen.
Jag tror det klarnar en aning inne i min något grumliga hjärna. Det är nog en klar fördel med sån helvetesmaskin som hyveln är att den inte startar okontrollerat. Tror jag kontaktar elekrikern och betalar lite mer faktiskt...;)
 
Ibland är man inte uppmärksam...
Jag tänkte att det var läge att kika lite i maskineriet på hyveln innan jag beställde massa saker och elektrikern hade lyckligtvis vägarna förbi i eftermiddags. Efter lite meck insåg vi att anslutningen inte hade 3 faser, endast 2. Någon (kanske jag) hade ryckt hårt i handsken och på så vis hade en av faserna åkt ur anslutningen. Med den tillbakaskruvad gick hyveln igen... d^_^b

Blir väl att köra ner till Elektrikern med en STOR chokladkartong innan jul tror jag! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.