hokanp skrev:
Är inte detta poängen, att vi alla har olika uppfattning och att vi ska få ha det?
Njae, denna delvis off-topic avstickare började ju med att jag ifrågasatte ditt påstående att många är negativa till dewalt utan att ha provat prylarna. Och jag undrar fortfarande vad du har för belägg för det påståendet.
 
Tokv41 skrev:
DC743, är inte det den som brukar säljas på k-ruta för 1250:-?

NiMhi batterier om jag inte har fel?

Finns för 1495:- så det kanske är läge att slå till på en sådan då... Tackar för tipset iaf!!
Tror det är den jag har och jag har bara gott att säga om den. Ligger kanske inte helt hundra i handen och den har 10 mm chuck istället för 13. Jag har använt den till att skruva bjälklag, regelstommar (hatar att spika), golvspån, väggips, takgips, hålsågat i råspont, kakel, gips och OSB. Den har tillräckligt med vrid och än har jag inte känt någon anledning att byta. Skulle vara när jag inte tänkte mig för och köpte en hålsåg som krävde 13 mm chuck, men då plockade jag fram borrmaskinen istället.

Kort sagt - klart prisvärd för hemmabyggaren.
 
FredrikR skrev:
Att en maskin är bra att jobba med och känns skön i handen är ju egen uppfattning.
Så ta dig lite tid och kläm och känn och jämför innan du slår till. :)

Mina NiMh maskiner har funkat bra, men nästa skruvis blir en LiIon, troligtvis en Hitachi DS14DSL (nya modellen med slide-accar) alt. en Makita.
Se upp för glappande chuck bara.. Reklamerade precis en sådan och efter att ha känt på ytterligare ex där samma fenomenen fanns så har jag nu valt bort Hitachi helt.. Synd för de har ett grepp som passar mig bra...
 
Angående ens uppfattning om maskiner. Jag har antingen ägt eller haft förmånen att prova minst en modell från alla märken jag nämnt, glömde nämna blå Bosch som jag också ägt så sent som förra året. Har aldrig ägt DeWalt av just denna anledning att jag har haft förmånen att prova flera modeller ur deras sortiment utan att jag blev riktigt nöjd med dem. Det är egentligen inte något fel på dem men jag anser att det finns bättre maskiner för samma pengar helt enkelt.
DeWalt har rätt färg så att säga. Tittar man på barnens leksaker så är alla byggrelaterade leksaker som grävmaskin från Lego och liknade gula. Psykologiskt tror jag det sätter sig hos en redan i dessa ålder och man förknippar gult med "byggarbete pågår" och maskinen inger kvalité bara för att den har "rätt" färg. Tänker man lite mer djupt så tror jag att DeWalts markandsförningsavdelningen har valt färg med omsorg.

Kolla bara på denna bild: Visa bilaga 34213 uc_009.gif

Konspiration kanske? Men jag håller med Daniel om att DeWalt likaså Black & Decker är världsmästare på att synas bland konsumenter!
 
Binesh, din bild funkar inte riktigt...

Betr DeWalt så verkar ju alla vara eniga, dom gör inte skräp och när det är 50% rea så är det prisvärt. (50% på Bosch, Festo Makita etc är ett fynd.)
 
Tokv41 skrev:
Se upp för glappande chuck bara.. Reklamerade precis en sådan och efter att ha känt på ytterligare ex där samma fenomenen fanns så har jag nu valt bort Hitachi helt.. Synd för de har ett grepp som passar mig bra...
Jag tror inte det var en sådan du reklamerade, var den inte köpt på JULA eller liknande (kan ha rört ihop med de nå annat nu :))?
Den jag tittat på är den nya med 'slide-batterier'' (Li-Ion 3-0Ah) och har LED-lampa.
Det är en sådan här jag funderar på, tror inte JULA säljer den.

ds14dsl-ex.jpg
 
Redigerat:
H
joflopp skrev:
Tror det är den jag har och jag har bara gott att säga om den. Ligger kanske inte helt hundra i handen och den har 10 mm chuck istället för 13. Jag har använt den till att skruva bjälklag, regelstommar (hatar att spika), golvspån, väggips, takgips, hålsågat i råspont, kakel, gips och OSB. Den har tillräckligt med vrid och än har jag inte känt någon anledning att byta. Skulle vara när jag inte tänkte mig för och köpte en hålsåg som krävde 13 mm chuck, men då plockade jag fram borrmaskinen istället.

Kort sagt - klart prisvärd för hemmabyggaren.
Konstigt för jag har 13mm i båda mina.
 
Ok, jag är lite osäker på modellbeteckningen men det var den som K-Rauta brukade sälja för runt 1300. Nu är det ca tre år sedan jag köpte min så det kan vara en äldre modell.
 
Nimajneb skrev:
Binesh, din bild funkar inte riktigt...

Betr DeWalt så verkar ju alla vara eniga, dom gör inte skräp och när det är 50% rea så är det prisvärt. (50% på Bosch, Festo Makita etc är ett fynd.)
Jag sa inte att de gör dåliga maskiner men skruvdragare är inte deras starka sida. De hade en av de bästa skruvdragarna för några år sen men jag kan inte påstå att de är marknadsledande idag.

Jag citerar mig själv igen:

Binesh skrev:
.....Det är egentligen inte något fel på dem men jag anser att det finns bättre maskiner för samma pengar helt enkelt.......
 
Binesh, betr DeWalt har vi ju samma syn, jag knackade bara på för att påpeka att din Bildlänk inte funkar,,,,,,
 
FredrikR skrev:
Jag tror inte det var en sådan du reklamerade, var den inte köpt på JULA eller liknande (kan ha rört ihop med de nå annat nu :))?
Den jag tittat på är den nya med 'slide-batterier'' (Li-Ion 3-0Ah) och har LED-lampa.
Det är en sådan här jag funderar på, tror inte JULA säljer den.

[bild]

Nix jag som rörde ihop DFl och DSL.. DSL är mer gedigen...

Men jag kände på denna modell och DFL på Woody och båda hade chuckar som glappade... De enda som inte glappade var Hitachis slagskruvdragare...

Men det kan ju ha vart en tilfällighet men tre stycken av tre har haft glapp i chucken...
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.