hej. efter mkt om och men, har jag nu fått igång vattnet igen efter en sinad brunn. har bytt botten ventil. fått ur luften(antar jag) ur systemet. samt kört igång allt. nu stannar pump på 2,9 bar. har en hydropress. (finns bilder på allt under en tidigare fråga här "ang mitt tryck")
nu till min fråga: när vi spolar vatten ur kranar, så verkar det som om pump kör igång normalt. men strax innan den stannar, så står den och "knackar". nu knackade den 5 ggr innan den tystnade. vad kan felet vara? luft ändå i systemet?
sedan spolar det ej vatten på toalett på övervåning. (bara ibland). jag har en liten toalett på övervåning med handfat. det kommer vatten ur handfat, men ej ur toaletten?
så.... var kan jag börja felsöka?
 
yllwa skrev:
sedan spolar det ej vatten på toalett på övervåning. (bara ibland). jag har en liten toalett på övervåning med handfat. det kommer vatten ur handfat, men ej ur toaletten?
så.... var kan jag börja felsöka?
wc fyller ej på vatten och då kan du inte spola. Den har stått torrt ett bra tag och kärvar kanske? Öppna locket på vattenbehållaren och motionera mekanismen, kolla om den inte fastnar i fel läge ... rengör alla delar som rör sej, kanske behövs nya packningar?
lycka till
gaia
 
gaia skrev:
wc fyller ej på vatten och då kan du inte spola. Den har stått torrt ett bra tag och kärvar kanske? Öppna locket på vattenbehållaren och motionera mekanismen, kolla om den inte fastnar i fel läge ... rengör alla delar som rör sej, kanske behövs nya packningar?
lycka till
gaia
tack för svar. när jag först fick igång vattnet, gick det och spola. men så e ju jag nojjig med allt, och tyckte mig se att det små rann vatten ner i toaletten. då jag e panisk :p rädd för att ngt drar vatten nu när jag vart utan så länge, så stängde jag av vattnet till endast toaletten. en liten svart "kran" på röret.. heter ngt på ballofix eller?? efter det har jag endast väntat en dag. sen tänkte jag att jag vrider på där igen, och kollar igen. det va då det krånglade i toa. först rann det lite vatten, sedan inget alls?!
kan mkt väl vara så att det stått tomt såpass länge att det kärvar nu. har aldrig öppnat upp en toalett så jag vet inte alls hur man gör. men ska försöka mig på det.
tänkte även på om det kan ha ngt med luftningen att göra? att de krånglar nu när det stått?
 
ingen som har en tanke om en "knackande" vattenpump?:confused:
 
Det kan vara silen som är igensatt på din wc, rensa den i så fall. Den hittar du ovanför avstängningsventilen som sitter under din wc-cistern på höger sida (framifrån sett).
(nu antar jag att du har en nyare wc, annars finns ingen sil)

Pumpen.... ingen aning, lagerfel?
 
Toaletten: Antagligen har det fastnat nåt skräp i röret till toan, eftersom du inte har haft något vatten en tid. Stäng kranen och rensa röret.

Pumpen: Med all sannolikhet har du fel förtryck i blåsan som sitter i hydropressen. Justera trycket enl. mina tidigare instruktioner i den andra tråden.
 
okej. tusen tack för er hjälp! ska försöka o mixtra med det nästa gång jag blir ledig. tog en premiär dusch i går. kändes lyxigt, men oj vad man blir försiktig o tror vattnet skall sina igen... jag snålar hela tiden, men känns skönt att greja det mesta själv.
tack för alla råd. i annat fall hör ni av mig igen,, med ännu mer frågor här inne. :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.