StarGate skrev:
Har varit inne och kollat flera ggr på ert hus. Läckert, är själv på jakt efter ett liknande och lider med er efter att ha läst om allt strul. Hoppas det löser sig på bästa sätt, både med huset och allt annat ni har runt ikring er.
Dock, törs man fråga vad ert hus kostnadsmässigt landar på totalt? Jag har också lite svårt att se på ritningarna hur stort huset är i kvm, men jag kanske hittar det om jag mera systematiskt går igenom siten, eller?...
Kul att du är inne och läser om vårt hus!

Byggarean är 120 kvm.
Biarea, källare är ca 70 kvm
Entréplan invändigt - boarea är 100 kvm och så tror jag att övre plan ligger på ca 60 i kvm, trots att golvarean är samma som på entréplan.

Letar du på "Före byggstart" så kan du se ritningar med planlösningar på huset.

Angående allt strul på bygget som du talar om, så tror jag vi hade lite otur med de utvändiga snickeri arbetena - de tog sådan tid.... annars så tror jag inte att vi har råkat ut för mer strul än andra husbyggare, det är bara det att vi är väldigt öppna som personer och gärna delar med oss av våra erfarenheter. Det mesta skrattar vi redan åt.

Vad huset totalt kostar spelar inte så stor roll, det beror ju helt och hållet på var i landet man bygger, det kan skilja väldigt mycket.

Vi bygger ju i Stockholm - höga tomtpriser samt ibland dyrare entreprenörer....
Sedan är ju markens beskaffenhet ganska avgörande för hur mycket markentreprenaden kommer att kosta.

Vi landar i alla fall på samma summa om vi hade köpt ett mindre hus från 20-talet (med renoveringsbehov) i Stockholm, så vi tycker att vi gör en bra affär trots allt.

Var ska ni bygga?

// Snäckan
 
JohanochCissi skrev:
andersmc:

Snäckan: Med 2 miljoner så menar jag inklusive entreprenad (det är där problemet kommer in... :))



Fortsättning följer...
OJ!

Lycka till!

// Snäckan
 
Om ni tar fram en skiss som passar era behov (med hög standard kanske ni menar rejäl isolering, ordentliga innerväggar, platta på mark etc) och sedan kontaktar snickerier som bygger hus i storblock, exempelvis Arvidssons snickeri, så kommer ni att få offerter på byggsatser som är gedigna för 700 - 800 tkr (mest yta per krona får ni antagligen om ni väljer ett hus med mansardtak eller förhöjt väggliv). Då borde det finnas utrymme för att anlita entreprenörer för alla moment och ändå hamna en bit under 2 miljoner!!
 
Snäckan skrev:
Angående allt strul på bygget som du talar om, så tror jag vi hade lite otur med de utvändiga snickeri arbetena - de tog sådan tid.... annars så tror jag inte att vi har råkat ut för mer strul än andra husbyggare, det är bara det att vi är väldigt öppna som personer och gärna delar med oss av våra erfarenheter. Det mesta skrattar vi redan åt.

Var ska ni bygga?

// Snäckan
Skönt att höra att det mesta ordnar sig med strulet. Trist bara att ni behöver öda tid på sådant (men det kanske är baksidan med engagemang/noggrannhet; att man inte köper allt rakt av).
Vi har tomt i Åselstad Norrköping och har tittat på FH:s Berguven http://www.fiskarhedenvillan.se/index.asp?nyhetsid=887 . Kan bli riktigt bra bara slantarna räcker till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.