Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Angående Ahlsell och Dahl. Jag håller med om att priserna där kan skilja sig löjligt mycket. Jag har precis sett ett exempel där exakt samma vara (en pumpbrunn med samma RSK-nummer) kostar 2,5 gånger mer på Ahlsell än på Dahl. I båda fallen utan rabatter.
 
Jag kan delvis förstå Pappskallens resonemang att man självklart borde ta reda på vad materialet kostar men som jag ser det finns ändå ett uppenbart problem.

En stor del av kunderna har inte en susning om vad grossisternas prislistor innebär och precis som Mikael_L påpekar så litar de flesta på hantverkarens löften om bra priser och kanske till och med rabatter. Jag kan bara svara för mig själv men det känns inte som en bra start att redan innan arbetet har påbörjats börja ifrågasätta om hantverkaren försöker blåsa en med stora påslag på materialet. De som har erfarenhet eller läser på lite innan vet bättre och det är uppenbarligen väldigt individuellt hur man väljer att debitera sina kunder så det är fel att hänga ut samtliga rörkrökare.

Med tanke på en del svar i den här tråden så tror jag inte heller att ifrågasättandet av prislistorna hos vissa hantverkare skulle bli särskilt uppskattat så har man kunskap eller vett att ta reda på kostnaderna så kanske det blir svårt att överhuvudtaget hitta en hantverkare vilket gör det hela till ett moment 22.

När det gäller det ständigt återkommande argumentet att ett företagare som köper massor självklart ska ha en bättre rabatt än en privatperson så köper jag helt det resonemanget. MEN det har inget som helst koppling till att man kan starta en grossistfirma, skapa en prislista som många gånger ligger långt över gällande marknadspris som konsumenten kan handla produkten på övriga marknaden.
Sen säger man att hantverkaren får x % rabatt på den "påhittade" prislistan och bjuder på frukost och ett snyggt sätt för en hantverkare att ta ut en bra vinst på materialet utan att det överhuvudtaget syns på fakturan om kunden är okunnig. Det kan till och med se ut som man fått rabatt när det hur man än vrider och vänder på det innebär ett påslag.

Vill man eller behöver man ta ut en viss % på materialet för att gå runt kan man väl skippa dessa helt meningslösa och verklighetsfrämmande prislistor och bara tala om för kunden att jag lägger på X % på mina inköpspriser oavsett om man köper materialet hos en grossist. Dessutom är det idag mer förmånligt att locka privatkunder med högre timpenning met ROT-avdraget så en bieffekt är väl kanske att systemet blir mindre intressant.

Det som retar folk i allmänhet är inte att hantverkare tjänar pengar utan på det sätt man väljer att göra det på. Jag har inget som helst problem med att förstå idén bakom dessa prislistor men de skäl som kommer fram när några få ändå försöker försvara dem är ganska krystade:D
 
Redigerat:
Men det är ju löjligt,
Det kostar lika mycket eller lite för grossisten att sälja till en röris vid varje tillfälle. Det berättigar knappast till några större mängdrabatter. Mängdrabatt får man när man handlar i bulk. Dvs när man åtminstone köper i tiopack.

Sedan finns det lite rabatt för att ge för att någon omsätter lite mer.

Hur är det, kan en fyrbarnsfamilj få mer rabatt hos ICA, jämfört med en ensamstående pesnionär.

Med sund konkurrens, skulle vi privatpersoner kunna handla hos grossisterna för Rinkabypris plus 10-20%.

Men personligen tycker jag att det inte är speciellt billigt hos Rinkaby. Jag byggde om mitt badrum för fem år sedan och det mesta är dyrare nu för tiden, medan många andra priser har stått still i samhället. Bara för att det hyllade Rinkabyrör råkar vara billigast, så är min känsla att de gör sig en rejäl hacka.
 
Mikael_L
magnu skrev:
Bara för att det hyllade Rinkabyrör råkar vara billigast, så är min känsla att de gör sig en rejäl hacka.
VA !!, jag trodde det var välgörenhet !! :surprised:
 
Fattar nada varför en småhandlare (enskild rörpulare) ska ha jättelika rabatter (40-70%). Hade han/hon köpt en full lastbil med gängtejp hade det rättfärdigat kanske 5-10% rabatt, men att skriva in sig som kund på en snabbgross, pyttsan! OK handlar han/hon för några miljoner per år så kanske det rättfärdigar ett par procent i trohetsrabatt.

Jämför gärna med hur mycket en stor barnfamilj får i rabatt på ICA/Konsum/HM jämfört med en ensamstående.

Listpriser är som vi alla vet bedrägeri och bla till för att lura hantverkare o kunder att man blir mätt på %.....
 
Mikael_L
mr_bygg skrev:
...och det är uppenbarligen väldigt individuellt hur man väljer att debitera sina kunder så det är fel att hänga ut samtliga rörkrökare. ...
Absolut.
Men just i det här ämnet diskuterar vi avarterna, så tyvärr låter det ju så här då.

Sen att några branchföreträdare, (av allt att döma,) snabbt är på och försvarar prissystemet får ju en att inse att det är både känt och anses normalt.

Men vet man bara om, som konsument, hur det kan gå till, så kan man knappast bli lurad, då kommer man (jag!) att faktiskt ta reda på innan hur materialpriset kommer sättas. Jag kommer givetvis försöka föra fram det smidigt och hoppas att det inte tas för misstänksamhet, eller att jag inte litar på hantverkaren, men skiter väl i slutänden om han blir sur eller inte. Bara inte jag står med svarte petter efteråt.
 
mr_bygg skrev:
Jag kan delvis förstå Pappskallens resonemang att man självklart borde ta reda på vad materialet kostar men som jag ser det finnst ändå ett uppenbart problem.





Det som retar folk i allmänhet är inte att hantverkare tjänar pengar utan på det sätt man väljer att göra det på.

Visst det problemet ser jag oxå, och som jag skrivit tidigare så tycker även jag att priserna är hutlösa.
Måste dock påpeka att det till största delen ligger i kundens intresse att det är klargjort vad priset kommer att bli på materialet, och det är kunderna som med sin makt att säga ifrån kan få till en förändring på marknaden.

vad gäller prislistor hit och rabatter dit så är det som jag ser det helt ointressant, det som är viktigt är VAD jag kommer att få betala, sen om det är Ahlsells +/- x antal procent eller Dahls +/- x antal procent eller en helt egen lista där en koppling kostar 500 spänn spelar ju ingen roll bara jag får ett riktvärde och har något att jämföra med och därmed på sakliga grunder kan tacka ja eller nej.
Vad sedan rörisen har i rabatt, vad han betalar i inköpspris och om han får en bjudresa per år till Helsingfors är inget som kunden överhuvudtaget har med att göra.


Och jo det retar folk att hantverkare tjänar pengar, vi bor ju i Sverige, glöm inte det!
 
pappskallen skrev:
Och jo det retar folk att hantverkare tjänar pengar, vi bor ju i Sverige, glöm inte det!
Får nog hålla med, i mellanmjölkens land så är det tyvärr många gånger besvärligt att tjäna pengar oavset vilket yrke man har.:confused: Är man duktig och ärlig så ska man absolut kunna tjäna pengar oavsett om man är advokat eller hantverkare!

Håller med Pappskallen att för min del spelar det ingen roll om hantverkaren gör 20 % eller 200 % vinst på sitt material om det varit tydligt och klart från början med prissättningen, men det är oftast grundproblemet. I så fall så har man godkänt det i förväg så då finns det inte mycket att bråka om men det kräver att hantverkaren är helt ärlig kring prissättningen.

Om hantverkaren däremot lägger på 10-20 % på normalt pris (ute i handeln) på sina varor och sedan har en betydligt större rabatt hos grossisten och får finlandskryssningar och andra förmåner så skiter jag faktiskt i det som kund. Jag har fått betala ett rimligt påslag för det material som hantverkaren hanterat och vilken rabatt han/hon sedan har är helt ointressant.
 
Redigerat:
Vi är en fempersonsfamilj (sen klockan 12 idag ;) ) och vi får banne mig ingen rabatt på någon matvaruaffär 1% "bonus" på ICA ger ju inte mat på bordet precis.

Jag måste dessutom hålla med magnu VVS är ruskigt dyrt hur man än gör. Har nog köpt VVS för 40 papp senaste åren och då är det inte så där värst mycket när man tittar på det, tar väl en 3-5 minuter för hela systemet. :rolleyes: Rinkaby har också höjt ganska bra på sina priser :(
 
Blandar mig i leken angående hutlösa VVS-priser.

Tror "rörkrökarna" att deras arbete är speciellt svårt? Tyvärr är det ju så
att de flesta av dessa knappt har gått ut skolan med betyg värda namnet!

Nej gott folk, problemet är att de flesta svenskar är naiva och dumma så
de inte ens kan göra en upphandling, förhandla eller ens "scanna" priserna
i olika brancher. Folk är rädda för att pruta och rädda för att fråga.

Ska man gå och vänta på att rörmokaren ska behaga att komma när
denne då har fått tid och sedan bli blåst på stora pengar för ett "skitjobb" ?

De flesta VVS-jobb i privatbostaden är ju enkla saker, kan nästan var och
en lära sig... Sedan är ju "risken" stor att jobbet blir bättre utfört !!!
 
Tror nog att tillgång & efterfrågan styr här.Jag bryr mej inte ett dyfft om "fina betyg" dessa säger inte
mycket! Jag känner flera med banken full av pengar som inte varit "snillen" i skolan.Handlar om hel
del annat allt efter som livet knatar på.
 
nisssse skrev:
Tror nog att tillgång & efterfrågan styr här.Jag bryr mej inte ett dyfft om "fina betyg" dessa säger inte
mycket! Jag känner flera med banken full av pengar som inte varit "snillen" i skolan.Handlar om hel
del annat allt efter som livet knatar på.
Naturligtvis handlar det i slutänden om tillgång och efterfrågan. Skulle det vara ett överskott av rörkrökare så skulle metoderna att öka sin vinst på materialet med hjälp av grossisterna vara helt död om det fanns en stor konkurrens inom branschen. Att systemet fortfarande förekommer måste rimligtvis bero på en kombination av okunniga/blåögda konsumenter och en brist på att överhuvudtaget hitta en ledig krökare som man kan anlita.

Fina betyg är väl knappast en garanti för att tjäna pengar och sämre betyg är inte heller en ursäkt för att tjäna pengar så den diskussionen känns helt oväsentlig. En duktig entreprenör har all sin rätt att tjäna pengar men att "lura" folk är lika illa oavsett betyg så där ser jag faktiskt ingen skillnad:confused:
 
Redigerat:
Gladh skrev:
Materialet hade jag lagt på 10-15% (egentligen så har man ju redan 25% eftersom den momsen som ligger på prylarna jämkas ju bort mot den momsen som kommer in på arbetet.) så påslaget blir egentligen 35-40% på den inköpspris som jag hade fått från min leverantör.
Ehh.. VA? Nu har du riktigt trasslat in dig.. Blanda inte in momsen. Har du 15% påslag så har du 15% påslag..
 
Hallå

25% moms innebär inte 25% rabatt. Så funkar inte svensk skattelagstiftning.
 
Gladh skrev:
Men det är ju bara jag. 600 i timmen plus moms är fullt tillräckligt för att klara alla utgifter som inte syns för kunden så som semesterersättning och sjukpengar, utbildningar och andra kostnader, så länge som man håller en beläggning på runt 75-80% i månaden det ger ungefär 77.000 in i månaden och ger du dig själv en lön på 30.000 i månaden så behöver man hosta upp med ungefär 10-12.000 extra i skatter så runt 40-42 kostar det firman att ge mig en lön på 30.000 som sedan staten vill ha 9-10.000 i skatt av. Det betyder att jag skulle ha över 30.000 till övriga utgifter varje månad om jag hade 80% beläggning vilket borde fungerar bra...

Kan ju verkar dyrt med runt 750 kr i timmen för en hantverkare men om man bara betalar för den tiden som hantverkare bara jobbar och han gör ett bra jobb så kan det ju vara värt det, och om rotavdraget är kvar så blir det ju bara 375 kr i timmen vilket är väldigt överkommligt så fall.
d^_^b, helt rätt ... Sedan kan vi ha en lång diskution om att borg tar för mycket i skatt och att du har för hög lön... Kan ju bara inse direkt när jag ser de här siffrorna att det var ett utomordentligt dåligt val att bli civilingenjör ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.