Hej!
Hyfsat enkel fråga som jag sökt svar på men ej funnit.

Funkar det med cc 600 på balken som är 210mm. Golvet som skall läggas är 22 mm spån (ej spårad) och parkett / klickgolv 14mm. Blir det svajigt?
Rätt mycket meck att kottla eller lägga in fler balk då det är en hel del kabel i pansarrör som går i bjälklaget. Golvet i fråga är på plan 2.

///j
 
Förstår inte riktigt hur det är konstruerat. Du har ju troligtvis en HEA220-balk (220 bred, 210 hög) och denna brukar man sticka in 45x220-bjälkar i.
 
Eller menar du att det är golvbjälkar av trä som är 45(?)x210c600 ?
Hur långa är bjälkarna isåfall? Om de är 3 meter eller mindre är det ingen fara.
 
Tack för svar!
Jag var väl lite för snabb för att vara tydlig, inser jag när jag läser min fråga igen. Jag har dessutom lite svårt att hålla isär termerna balk och bjälk. Försöker igen...

Bjälkarna är ca 2200 långa. Tjockleken är 45x210. CC bjälkar är 600. Spånet skall ligga tvärs bjälkar.
Det verkar som om det skall funka utan alltför mycket svikt? Eller?



///j
 
Det skall fungera utan problem
Om du trots allt är orolig så kortla eller krysskolva på mitten. Men det får nog räknas som overkill.
 
Jag har 4,7 meter 45x220-bjälkar c/c 600 på ett ställe och det är också godkänt när det är kombinerat med krysskolvning OCH skruvlimmad golvspån. Ingen svikt där heller.
 
Ok, jag nöjer mig med dessa svar och skrider stärkt vidare i mitt arbete med att skapa ett hem som uppfyller hustruns digra kravlista. (Så länge jag får dricka pilsner under arbetets utförande är jag nöjd.)

Tack!

///j
 
jomany skrev:
...Så länge jag får dricka pilsner under arbetets utförande är jag nöjd....
Bli inte förvånad om det kommer att luta lite här och där. :D d^_^b
 
Johan Gunverth skrev:
Bli inte förvånad om det kommer att luta lite här och där. :D d^_^b
Inga problem. Han kan palla under med kapsylerna!
 
Ingen fara. Jag blir dåsig innan det blir snett. Hamnar lätt i soffan då. :)
///j
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.