Gilbert skrev:
Okej, ett rakt räkneexempel då du verkar försöka övertala dig själv att det ändå är billigare i allafall att handla i Sverige: [länk] 180£+30£frakt(högt räknat)+15%VAT=241,5£ vilket med dagens växlingskurs hos Swedbank blir 2801kr, sen lägger man på 39kr för en adapter till stickproppen så är man uppe i 2840kr. Bästa pris i Sverige enligt pricerunner är 4495, inga 2000kr i skillnad, men väl 1655kr, och då ska frakten läggas på det svenska priset vilket ökar skillnaden. Personligen ser jag det som en betydande prisskillnad, och ganska mycket mer pengar än en femhundring....

Försöka övertala mig själv att det är billigare i Sverige? Vad får du detta ifrån?

Och det är klart du kan hitta exempel där man tjänar mer än 500 kronor men jag skrev att jag tycker det är SÄLLAN man sparar mer än en femhundring om man köper en skruvdragare och pratade då inte om de dyraste dragarna... Och jag pratade genrellt.. Så klart går det säkert att hitta specifika dragare för halva priset eller mer...

Sen har du ju valt en av de absolut dyraste skruvdragarna som exempel.. Vill du kan jag ge dig ett antal exempel på skruvdragare som här hemma säljs för runt 2500-3500 och där det i stort sett är samma pris i US och UK..

Jag är dock för import men sparar man en femhundring och du tvingas krångla med eventuella reklamationer är frågan om det är värt det...

Men notera att jag inte har för avsikt att förska övertala dig eller någon annan att avstå import...

Däremot ifrågasätter hur man generellt kan prata om att spara 2000 kronor så fort man importerar.. Klart man kan spara det och mycket mer men vid mindre ordrar rör det sig sällan om dessa summor...
 
Redigerat:
TOKV41, varför skriver du hela tiden om skruvdragare och hur mycket man kan spara på dessa????
Du om någon borde veta vad tråden handlar om och det är hur garantrep funkar för Makita o Hitatchi.
Sedan började du stånka hur dyrt o krångligt det var att skicka en reklamation till London vs "Lingonboda".
Mitt exempel att det lätt går att spara 2000 kr på Makita/Hitachi verktyg är det väl knappast någon som tvivlar på....eller???

Kan vi istället bara säga att det spelar ingen större roll vilken näthandlare man handlat ifrån, vare sig den butiken ligger i Fjollträsk eller på Mallis
 
Redigerat av moderator:
Nimajneb skrev:
TOKV41, varför skriver du hela tiden om skruvdragare och hur mycket man kan spara på dessa????
Du om någon borde veta vad tråden handlar om och det är hur garantrep funkar för Makita o Hitatchi.
Sedan började du stånka hur dyrt o krångligt det var att skicka en reklamation till London vs "Lingonboda".
Mitt exempel att det lätt går att spara 2000 kr på Makita/Hitachi verktyg är det väl knappast någon som tvivlar på....eller???

Kan vi istället bara säga att det spelar ingen större roll vilken näthandlare man handlat ifrån, vare sig den butiken ligger i Fjollträsk eller på Mallis
Det enda jag skrev var att det genast blev mindre attraktivt att importera och då skrev du direkt att man borde öva på matte om man inte fattade att det var en vinst att betala 20 kr extra i frakt om man sparade 2000 kronor och det inlägget framstår som hyfsat korkat i mina ögon men du verkar tycka att det var relevant.....

Och yrar om skruvdragare gör jag för att ta ETT exempel men du verkar ju inte gilla exempel utan konstaterar bara rakt av att man behöver träna mattematik om man inte fattar att man sparar 2000:- och den enda merkostnaden är en eventuell frakt på 20 kronor... Av DEN anledningen gav jag exempel på en skruvdragare för att visa att dina slutsatser kanske inte alltid fungerar...

Eftersom det sällan är ens 40 procent billigare i UK (Notera nu att jag skriver sällan) krävs det summor på 5000:- och uppåt i Sverige för att man skall spara 2000:- Ofta ligger priser runt 30 procent billigare eller lägre än här hemma.. Ibland är det tom dyrare... Och det är detta jag ställer mot krånglet vid en ev reklamation... Givetsvis fattar väl de flesta att det är lönsamt om man sparar tusenlappar.. Men detta skall givetvis ställas mot att man inte kan reklamera varan i Sverige.. Detta kanske gör att en del väljer att betala lite extra här hemma.. Men detta verkar du ha svårt för att acceptera...

Ledsen om jag trampat på en öm tå vad det gäller nackdelar kring import....
 
Redigerat av moderator:
Gilbert skrev:
Okej, ett rakt räkneexempel då du verkar försöka övertala dig själv att det ändå är billigare i allafall att handla i Sverige: [länk] 180£+30£frakt(högt räknat)+15%VAT=241,5£ vilket med dagens växlingskurs hos Swedbank blir 2801kr, sen lägger man på 39kr för en adapter till stickproppen så är man uppe i 2840kr. Bästa pris i Sverige enligt pricerunner är 4495, inga 2000kr i skillnad, men väl 1655kr, och då ska frakten läggas på det svenska priset vilket ökar skillnaden. Personligen ser jag det som en betydande prisskillnad, och ganska mycket mer pengar än en femhundring....
http://www.power-tools-pro.co.uk/hi...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-5178.html

Lika bra går det att visa att man inte sparar dessa summor...

1796 kronor med frakt och VAT.. Exklusive adapter....

Kostade 1495:- på harald Nyborg.. 1795 då jag köpte den på Jula...

Givetsvis går det inte att ta enskilda exempel för att visa att man har rätt.. Det går givetsvis att spara massor av pengar genom import men likväl är det ibland inte ens en krona billigare...
 
Jag har nu redigerat ett antal inlägg som inte nådde upp till byggahus standard för trevligt bemötande. Ämnet är inte särskilt kontroversiellt, och det är inte för mycket begärt att tonen ska kunna vara avsevärt bättre än den bitvis varit i denna tråd. Naturligtvis behöver man inte alls vara överens, men låt då argumentationen handla om sakfrågan och inte en massa trams.

//Moderator

EDIT: Diskussion om moderering tas som vanligt i PM.
 
Redigerat:
Tokv41 skrev:
[länk]

Lika bra går det att visa att man inte sparar dessa summor...

1796 kronor med frakt och VAT.. Exklusive adapter....

Kostade 1495:- på harald Nyborg.. 1795 då jag köpte den på Jula...

Givetsvis går det inte att ta enskilda exempel för att visa att man har rätt.. Det går givetsvis att spara massor av pengar genom import men likväl är det ibland inte ens en krona billigare...
Som jag ser det är det väl köparens sak att se till att spara pengar på sina importaffärer, förutsätter man att det alltid är billigare att importera så är ju faktiskt risken inte så stor att man går plus, det är ungefär lika naivt som att gå in på sin lokala järnhandel, plocka ner första bästa skruvdragare, betala den och förutsätta att man gjort en skitbra affär...

Mitt exempel kom till då du "Har hittills inte hittat någon skruvdragare tex där man sparar speciellt mycket efter frakt. En femhundring på sin höjd och då är frågan om det är värt det..."
Jag förutsatte då att du helt enkelt var dålig på att leta och inte fördjupat dig i importtrådarna på detta forumet, men förstår nu att du antingen är diskussionssugen eller har nån slags "hidden agenda" som du kanske inte ens själv vet vad den är..

I vilket fall som helst så ser jag sakfrågan gällande garantiläget som utagerad och ser inte att en vidare diskussion skulle kunna leda till nåt mer än huvudvärk och ödad energi till ingen nytta, men hoppas i allafall att de erfarenheter jag delat med mig av i tråden kommer någon annan till nytta.
 
Gilbert skrev:
Som jag ser det är det väl köparens sak att se till att spara pengar på sina importaffärer, förutsätter man att det alltid är billigare att importera så är ju faktiskt risken inte så stor att man går plus, det är ungefär lika naivt som att gå in på sin lokala järnhandel, plocka ner första bästa skruvdragare, betala den och förutsätta att man gjort en skitbra affär...

Mitt exempel kom till då du "Har hittills inte hittat någon skruvdragare tex där man sparar speciellt mycket efter frakt. En femhundring på sin höjd och då är frågan om det är värt det..."
Jag förutsatte då att du helt enkelt var dålig på att leta och inte fördjupat dig i importtrådarna på detta forumet, men förstår nu att du antingen är diskussionssugen eller har nån slags "hidden agenda" som du kanske inte ens själv vet vad den är..

I vilket fall som helst så ser jag sakfrågan gällande garantiläget som utagerad och ser inte att en vidare diskussion skulle kunna leda till nåt mer än huvudvärk och ödad energi till ingen nytta, men hoppas i allafall att de erfarenheter jag delat med mig av i tråden kommer någon annan till nytta.

Snarare är det väl så att jag kollar på skruvdragare för runt 2000:- kronor som max... Någon hidden agenda har jag mig veterligen inte... Men har du bra tips på en dragare som med frakt och allt inkluderat landar kring 2000:- och där man sparat tusenlappar kontra samma i Sverige så tar jag tacksammast emot det...

Att du kan plocka ut ett ex eller två av de dyraste dragarna och där visa att man kan spara pengar betyder ju inte att det ofsta är lönsamt.. Speciellt inte när man som jag skrev tidigare inte handlar för jättestora summor...
 
Off topic: En av finesserna med privatimport är möjligheten att hitta bra priser på en speciell vara i något annat land. Tex verkar UK (enl trådar på detta forum) ha bra priser på Makitagrejer och Boschsågar. Då just dessa märken är väldigt dyra i SE så blir naturligtvis avansen stor med import. För andra märken och maskiner behöver detta förhållande inte gälla men då kanske man hittar större prisskillnad i tex Tyskland ELLER så går det inte att hitta någon stor prisskillnad på just den prylen man är ute efter och då behöver man inte fundera på import.

On topic: Jag har importerat Makitamaskiner från USA men har inte haft några problem som ställt garantifrågan på sin spets. Men om det skulle inträffa så skulle svårigheterna mest sitta i mitt huvud eftersom både känslan och tanken skulle placera USA väldigt långt bort (jmf med Borlänge som är närmaste serviceverkstad för mig). I praktiken så är skillnaden naturligtvis inte så stor: jag postar min pryl och jag får tillbaka den!
 
Snailman
Tokv41 skrev:
[länk]

Lika bra går det att visa att man inte sparar dessa summor...

1796 kronor med frakt och VAT.. Exklusive adapter....

Kostade 1495:- på harald Nyborg.. 1795 då jag köpte den på Jula...

Givetsvis går det inte att ta enskilda exempel för att visa att man har rätt.. Det går givetsvis att spara massor av pengar genom import men likväl är det ibland inte ens en krona billigare...
kostar 1899 hos harald nyborg, och finns inte alls hos jula..
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=7845&Grp=&n=10
 
När det gäller att spara in pengar är det ju givetvis beroende på vilka produkter man väljer.
En del går att spara på och en del inte.. Så enkelt är det!

Sen är det givetvis upp till var och en om man tycker det är värt det eller inte.

Jag köpte några makitamaskiner för ett tag sedan, sparade in ca 4000:- på 3st maskiner.
Bara som exempel.
 
Snailman skrev:
kostar 1899 hos harald nyborg, och finns inte alls hos jula..
[länk]
Då har Harald Nyborg höjt priset och nej den finns inte längre hos Jula.. Men den fanns för tre månader sedan och jag köpte den som sagt där för 1795:-... Reklamaerade den och fick pengarna tillbaka i veckan...
 
Mieron skrev:
När det gäller att spara in pengar är det ju givetvis beroende på vilka produkter man väljer.
En del går att spara på och en del inte.. Så enkelt är det!

Sen är det givetvis upp till var och en om man tycker det är värt det eller inte.

Jag köpte några makitamaskiner för ett tag sedan, sparade in ca 4000:- på 3st maskiner.
Bara som exempel.
Visst är det så... Köper man mycket lönar sig det oftast.. Tyvär är det väl för man beställer för lite som det inte blir speciellt lönsamt... Frakten gör ju sitt till också...
 
H
England är väl med i EU. Då ska den svenska generalagenten ta alla garantiåtaganden. Sen finns det även de som har en världsomfattande garanti som t.ex. Olympus och WD men detta är ju inte verktyg. Tror även att DeWalt och Festool tar garanti för inköpta varor inom EU.
 
Kan i alla fall ge ett mer relevant svar än många andra i tråden ifall nån likt mig googlar efter detta.

Min spikpistol Makita GN900SE slutade att fungera och som är inköpt i England. Kollade på Makita Sverige:s hemsida efter närmaste makita servicecenter. Fanns bara en i Örebro, byggmaskiner i Örebro ab. Åkte dit med min spikpistol och lämnade in den tillsammans med kvitto. Fick trevligt bemötande och han som tog emot den berättade att de var skyldiga att ta emot verktygen oavsett vart de var köpta i världen. 3-5 arbetsdagar sa han att det ska ta. Så garanti på importerade makita-verktyg verkar fungera perfekt!
 
  • Gilla
Gurreg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.