Hallå,

Har ett ovalt matsalsbord i lackad ek och ekfaner med två iläggskivor som jag vill ha behandlat i en väldigt mörkbrun färg, likt ett mörbetsat trägolv.

Hur ska jag bära mig åt, finns det något som heter mörkbets som man kan måla på efter slipning av lacket?

Om jag inte vill göra detta själv - har någon en kvalificerad gissning om det är möjligt och vad det kan kosta?

Mått utan iläggskiva:
Längd: 165 cm utan ilägg
2 st iläggsskivor à 46,5 cm styck
Bredd: 100 cm mitt på bordet.
Höjd: 73 cm.

Tacksam för input.
 
Redigerat:
Det finns ju flera betstillverkare. Jag tycker att Zar har fina nyanser samtidigt som det är lättjobbat. Går lätt att få ett jämnt skikt å så.

Efter det begövs ju en slityta, om man inte vill lacka så ger Osmos hårdvaxolja en riktigt fin yta.
 
Skulle också satsa på bets från ZAR. Har vitbetsat ett tak samt ådrat ett skåp med deras produkter. Är supernöjd med resultatet. ZAR har också olika skyddslacker att lägga på dessa finns i olika glans.
 
Om bordet är lackat nu finns det en stor risk att lacken ligger olika djupt, vanligt med ekträ som har grov struktur, och att man alltså inte får bort all lack, så att en vanlig bets inte sugs in eller sugs in lika mycket i ytan. En lösningsmedelsbaserad bets eller lackbets tror jag är ett säkrare kort. Även en hårdvaxolja från t.ex. Osmo tror jag ger större chans till lyckat resultat. Finns en kulör som heter valnöt från dem t.ex. som är väldigt trevlig.

Priset på att få arbetet gjort har jag ingen aning om, men det är troligen dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.