Hej,

Vi bor i ett enplanshus på ca 120kvm. Skulle bygga en våning till men fick avslag pga. en granne som tyckte att vårt hus är redan för stort. Vi behöver mer utrymme då vi har 2 tonåringar hemma och då tänkte vi använda vårt förråd. Förrådet som är sammanbyggt med huset har ingen ingång till huset. För att kunna få en sådan måste vi göra om köket. Har någon något förslag om hur vi kan lösa problemet? Det är nivåskillnad mellan vårt hus och förrådet(ca. 60cm)dvs. förrådet är nedsänkt.

Tacksam för alla förslag!



Mvh,
Husbyggare
 
  • PlanLösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken typ av utrymmen behöver ni mer av? Allrum, sovrum, hobbyrum?

Hur ser det ut utanför grovingången (uppe till höger i bilden)? Finns där tak? Kan man utvidga huset där?
 
Hej,

Vi behöver ett sovrum där. Finns inget tak utanför grovingången och vi får inte utvidga huset där.

Mvh,
Husbyggare
 
skulle det inte räcka med ett rum med egen ingång som det är? Tonåringar brukar snabbt bli vuxna och flyta ut :).
Bygg en farstu över grovingången och flytta förråddörr närmare grovingången i stället för att riva kök och i göra håll i husstommen. På det sätt kopplas förrådet med huset genom förstun. Skulle bli enklare/billigare kanske? Det börde gå att bygga en inglasat förstu - ingen jättestor ingrepp som kan störra grannen ....
gaia
 
Varför inte ta reda på mer i detalj vad som gjorde att bygglovet inte beviljades? Det är möjligt att en mer blygsam utbyggnad skulle godkännas. 120 kvadratmeter är ju inte särskilt stort och en granne har inte rätt att stoppa vad som helst.
 
Tack för era synpunkter!

Vi får bygga max. 1/10 del av tomten och vår byggnadsyta överskrider den. Vårt ärende har gått upp till byggnadsnämnden också. Så man kan utesluta farstu och liknande. Har pratat om det också med bygglovsavdelningen och fick ett nej.

Vi har tänkt att göra en ingång från köket där spisen står idag. Finns det bättre förslag? Tack!
 
Känns som att det kommer bli omfattande arbete med att slå upp vägg i köket. Flyttar du spisen så måste ventilationen följa med. Vet inte hur det ser ut i ert kök men antar att ni har ett matbord där som ni inte vill flytta. Era fönster är väl lågt placerade så att man inte kan ha en köksbänk längs med fönsterväggen utan att det blir fult (Om man skulle flytta ner köket). Typ att vasken är centrerad vid fönstren, spisen får vaskens ursprungliga plats, flytta ner kyl/frys mot hallväggen. Fixa upp en dörr till förrådet där spisen stod tidigare.

Men det är mycket underarbete.
 
husbyggare69 skrev:
Tack för era synpunkter!

Vi får bygga max. 1/10 del av tomten och vår byggnadsyta överskrider den. Vårt ärende har gått upp till byggnadsnämnden också. Så man kan utesluta farstu och liknande. Har pratat om det också med bygglovsavdelningen och fick ett nej.

Vi har tänkt att göra en ingång från köket där spisen står idag. Finns det bättre förslag? Tack!
Som kjellstrand påpekar är det dyrt och besvärligt att bygga om köket så att det går att göra en ingång från köket till förrådet. Dessutom blir planlösningen i köket sämre än vad ni har idag. (Sen förlorar ni förrådet, men det är en annan sak.) Totalt tror jag att husets värde skulle minska med den ombyggnaden.

Som andra påpekat kunde man behålla nuvarande ingång till förrådet och nöja sig med att konvertera det till boende. Om det är en acceptabel lösning beror på tonåringen--många tonåringar värderar självständighet och utrymmen högre än bekvämlighet.

En annan lösning vore att offra allrummet. Det blir billigare, och lättare att återställa.

Sen kunde det vara värt att ta ett ytterligare samtal med kommunen. Kanske en blygsammare takhöjning skulle gå igenom.

Till sist... Kanske finns det andra hus i området där ni bor som skulle passa er bättre. Det kan vara värt att undersöka vad det skulle kosta att flytta.
 
Hej lurk12345,

Tack för din input! Hur tänkte du med allrummet ? Kan du vara snäll och rita den så att jag förstår bättre? Använd gärna min planlösning.
 
husbyggare69 skrev:
Hej lurk12345,

Tack för din input! Hur tänkte du med allrummet ? Kan du vara snäll och rita den så att jag förstår bättre? Använd gärna min planlösning.
Jag tänkte att man kunde bygga in allrummet med en vägg. Ungefär som på bilden. Det är ju förstås inte en helt tillfredsställande lösning eftersom ni förlorar allrummet, men det borde bli betydligt enklare och billigare än en passage till förrådet.
 
  • hj.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Vad tycker ni om denna planlösning?
 
  • PlanLösning-förslag_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
husbyggare69 skrev:
Hej,

Vad tycker ni om denna planlösning?
Jag tycker den såg Ok ut på ritningen, men praktiskt sett väldigt dyrt och krångligt ingrepp. Kanske bättre och billigare att bara bygga en trappa i förrådet istället för att bila upp en trappa i golvet?

Att lägga till en toa i förrådet känns inte som en bra idé. Blir massa jox med avloppsröret. Finns det anslutning i närheten?

Att dela upp den befintliga toan tycker jag man skulle kunna genomföra. Man kan nog finna en ganska bra lösning på det. Men det blir 2 små wc-rum.

Sen köket, inget är omöjligt.

Måste fråga, vad har du tänkt för budget på detta projekt?
 
Gatan jag bor på är det många ungdomar som bor i de så kallade "förråden". Ingen har gjort mer arbete än att rusta upp det till ett schysst rum istället. Blir man nödig så är det kanske inte så farligt att springa in i huset som man kan tro?

(Ville bara förmedla det)
 
Hej Kjellstrand,

ca. 350 - 400 000 hade vi tänkt oss. Att flytta är dyrare då priserna på villor i vårt område är ganska höga.

Vill gärna ha mer förslag:)
 
hej, ska ni ändå bygga om ska ni givetvis göra det snyggt o funktionellt! Ert kök kanske ändå behöver renoveras? Jag har lite snabbt gjort en skiss med ett barkök o då blir allrummet till ett matrum istället. Men jag hade ju smaskat på "förrådet" o gjort ett härligt föräldrasovrum där o så hade ungdomarna fått ett eget hörne!!

6b1520091053378859.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.