Hej,

Bor i hus på 70+70kvm där vi i stort sett bara använder oss utav de 70kvm som ligger ovan jord. Vill nu göra i ordning underplan för att få mer utrymme och funderar på vad man bör tänka på i första hand. Det är ju lite känsligt det där med att inreda källare har jag hört. Har börjat lite smått med att riva ur panel.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för alla tankar och ideér!
 
Tja, jag håller just på med något liknande. Har du några synliga tecken på fukt eller mögel i källaren? Lukt? Putssläpp?

Att riva bort uppreglat organiskt material som är i kontakt med yttermurar och golv är en bra start. Sedan beror det vad du tänker göra med din källare.
I mitt fall började jag med att dränera om och isolera väggarna utvändigt med Pordrän. Nu bilar jag upp golvet för att det ska få kapillärbrytande material (makadam), markisolering (cellplast), nytt avlopp och gjuta nytt golv med vattenburna golvvärmerör. Därefter klinker.

Nu har jag iofs inga planer på att göra direkta bostadsutrymmen i källaren utan det blir badrum, bastu, tvättstuga, förvaring, hobbyrum etc, så mitt arbete är kanske lite "overkill". Men det känns ändå som ett bra ingrepp för huset, boendemiljön och uppvärmningskostnaden.
 
En sund källarmiljö bygger man inte i källaren utan utanför huset....

b8q är på rätt spår!
 
<b8q>

Tanken är att få det lika användarvänligt som det vi har på markplan idag och öppna upp lite mer mellan våningarna... alltså vanlig boendestandard, oavsett om det blir sovrum, hobbyrum, tv rum eller något annat. Planerar även att göra om tvättstugan nere till nytt badrum men det får bli i ett senare skede.

När vi besiktade huset kunde inte besiktningsmannen hitta något som tydde på mycket fukt mer än att det luktade lite nere vid golvhörnen. Jag har väl på egen hand känt att det luktar lite mer nu sedan jag började riva och har även sett lite putssläpp, dock inte på yttermuren än så länge.

Jo dränering och isolering är ju något jag funderat på, senaste dräneringen gjordes -82 så det kanske är dags? Men man vill ju inte dränera i onödan heller så man kanske skulle ta hit nån gubbe som kan kolla på det? Hur gick du till väga och vad kostade kalaset?
 
apanssoN. skrev:
Jo dränering och isolering är ju något jag funderat på, senaste dräneringen gjordes -82 så det kanske är dags? Men man vill ju inte dränera i onödan heller så man kanske skulle ta hit nån gubbe som kan kolla på det? Hur gick du till väga och vad kostade kalaset?
Det låter som om ditt hus är i bättre skick än mitt var, där fanns mycket putssläpp och en viss lukt. Min dränering visade sig vara från -74 (daterad tack vare ett gammalt korvpaket vi hittade i jorden) och var egentligen i riktigt bra skick MEN låg inte riktigt djupt nog.

Jag lejde en grävare som fick gräva upp runt huset vilket tog rätt precis en dag och gick på ca 10 000 kr.
Därefter gick jag löst på kallasfalten (enligt Pordrän ska den bort så mycket som möjligt, minst till 50%, för att väggen ska kunna släppa ut fukt). Gjorde detta själv så det tog mer tid än pengar.
Nu säger jag inte att du bör använda just Pordrän, det finns likartade produkter (Isodrän m.fl.) och även helt andra system (som t.ex. Platon). Jag har fått uppfattningen att Platon är att föredra om man har mycket vatten i marken, annars är de isolerande+dränerande skivsystemen minst lika bra.
Det kan nämnas att jag har ganska torr moränmark och huset ligger relativt högt. Det var aldrig något stående vatten nere i graven under tiden vi arbetade, bara lite fuktigt. Jag har också rätt hög sockel så vi behövde inte gräva så djupt (kanske 1.5 m)

Hursomhelst, när väl den mesta asfalten var väck så var det bara beställa hem ett lass makadam (lade jag ut manuellt, fick inte plats med grävare) och att lägga nya dräneringsrör (nu på större djup, LÄGRE än grundmurens botten...) samt pussla dit pordränskivor och markduk enligt Pordräns instruktion. Jag lade också ett extra lager isolering utanför (vanlig S80 cellplast).

Sedan var det bara att återfylla (manuellt jobb, jag var för snål för att ta dit grävaren igen) och montera täcklist över porodränskivornas överkant.

Kostnad: (totalt ca 40 löpmeter)
Grävare: 10 000
Pordrän-material: ca 10 000 (beror förstås på hur lång + djup grund du har)
Nya dräneringsrör: ca 2 000
Makadam: ca 3 000
Cellplast S80: ca 3000
Hyra betongfräs (för kallasfalten): ca 1000

Så, knappt 30 000 kr för ungefär 40 meter. Om man läser vad det skulle kosta att leja ut hela jobbet får man nog räkna med nära 2000/löpmeter, så jag har nog tjänat nära 50 000 på att göra mycket själv. Jag hade nog kunnat trimma kostnaden ännu mer om jag hyrt en minigrävare en helg och grävt själv.

Jag hade lite tur med att ny dränering kunde kopplas på den befintliga där den "lämnar" huset för att gå till sandavskiljarbrunn. Ska du anlägga en ny sådan blir det nog några tusenlappar till.
Jag kan förresten tipsa om instruktionsfilmen för dränering på Byggmax hemsida. Även om du inte gör exakt lika (de lägger Platon) så blir man iaf förberedd på hur det kan gå till (och hur trädgården förstörs...):p
 
<b8q>

Det låter som ett fint upplägg där med att endast hyra en gubbe som gräver och sedan göra så mycket som möjligt själv. 50 papp mindre är ju aldrig fel. Jag bor i GBG så regn är ju inte helt ovanligt här, dessutom består min gräsmatta till 70% av mossa så jag utgår ifrån att det är relativt våt mark huset står på. Platon kanske är att föredra isf.

Enligt de papper jag har på huset så ligger nuvarande dräneringsrör 20cm under markplattan, och det låter ju helt ok. Men som sagt, jag kan ju börja med att riva ur helt och hållet och se hur ytrermuren ser ut.

Jag ska kolla in filmen på Byggmax. Tack för tipset! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.