Hej!

Håller på med att riva bort mitt trägolv i sutterängvåningen till förmån för golvvärme.
Isoleringstjockleken blir mellan 50 och 80 (mm).

Var hos bygghandlaren idag och passade då på att fråga om cellplast. Han sa att jag bör/måste sätta en cellplastskiva med slutna celler underst eftersom den ej suger fukt.
Ovanpå den röda slutna skivan kunde jag lägga "vanlig" vit cellplast.

Denna röda skiva sa han är dubbelt så dyr mot den "vanliga" vita med öppna celler.
Är det motiverat att köra första lagret med den röda skivan, eller är det "overkill"?:confused:
Den gamla plattan som cellplasten ska vila på verkar vara torr, har inte sett något som tyder på fukt.

Har inte blivit upplyst om detta tidigare, och undrar om det finns någon som har något gott råd att dela med sig om?:confused:
(Ytan är förresten 90 m2, och det blir vattenburen gv som uppvärmning i hela planet.)

/ Xilak
 
Hej!

Dom flesta som bygger en platta på mark använder väll den vita varianten så jag förstår inte varför det inte skulle gå på ditt bygge?.

Mvh Alexandersson_1
 
Vit cellplast (vanligen - EPS, röd - XPS) suger inte vatten i någon nämnvärd omfattning, så det behöver du inte fundera på. Det skall ju även vara dränerande material under.
Blir den dränkt så mättas den dock med vatten och isolerar inte längre vidare bra. Men då bör man nog se över dräneringen.

Det som man måste titta på när man väljer cellplast är dock långtidstryckhållfastheten. Med för klen cellplast riskerar man problem med sättningar, och isoleringen blir ju även sämre ju mer det trycks ihop.
 
Tack för svaren!

Kommer köra med vanliga vita eps skivor. Känns inte motiverat med xps eftersom skivorna kommer ligga i torr miljö.

/ Xilak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.