Hej alla!

Vi har haft målare här hemma som har fixat våra gamla spegeldörrar samt tapetserat. Det är tapetseringen jag undrar över. Jag är nöjd med arbetet överlag, men undrar hur stor glipa man ska acceptera mellan tapetvåderna. Målaren har tapetserat så att det är en smal glipa mellan våderna, smal men väl synlig. På vissa ställen går tapeten helt ihop men på de flesta syns en liten liten glipa, inte ens en mm. Hur ska det se ut egentligen, jag trodde att tapeterna skulle sitta precis kant i kant överallt. Men det kanske är omöjligt?

Hoppas någon har möjlighet att svara.
 
  • Gilla
verktygslåda
  • Laddar…
Det beror på, ska tapeten tapetseras kant i kant så ska du inte ha någon glippa alls, inte en som du ser väl i alla fall.

Är du säker på att det är kant i kant tapeter? Oftast så står det på deom vanliga att man ska sätta dom med överlapp.
 
Ok, men då borde de ju göra om jobbet. Vad tråkigt... På vissa ställen är det ingen glipa som sagt, men när man kommer in i hallen så ser man de enskilda våderna, så borde det väl inte vara eller?

De ska tapetseras kant i kant, tapeterna är väldigt mönstrade 53 cm mönsterpassning.
 
En del tapeter "torkar isär", det är lite knivigt. När vi tapetserade med Boråstapeter (Josef Frank) så satte vi dom exakt kant i kant enligt instruktion för tapeten men på två ställen har det lik förbenat "torkat isär". Nu är det verkligen ingen jätteglipa, knappt synlig, och det är bara vi som ser det...men ändå. Störigt.
Tror att det kan bero på papperstypen.

Be målaren kolla på det. Om det är väldigt synligt så borde hans yrkesheder slå till. ;-)
 
Kan det vara så att man inte har strukit ut tapeten tillräckligt . Tycker mig ha märkt att det är viktigt att riktigt pressa fast tapeten. Inte bara en lätt smekning utan lite mera handfast. En papperstapet skall väl ligga och dra, svälla, innan man hänger upp den. Tråkigt när det blir så här och speciellt nu inför julen. Finns ju annat att pyssla med. Prata med målaren och förklara att du inte är nöjd. Det skall inte se ut som du beskriver.
 
Kan ibland inträffa även när man sätter efter alla konstens regler och oftast är det en lite sämre kvalite på en mörkare tapet som brukar vara boven i dramat.
Brukar bryta till basen i tapeten och måla en rollerbredd där skarvarna kommer för att slippa sånt.
 
Tack för era svar, tapeten är vit, med vitsilvriga blad på. Underarbetet är väldigt bra utfört, allt är helt slätt och de målade vitt under eftersom hallen från början var brun. Men som sagt det ser inte snyggt ut med den där skarven. Jag mätte skarven igår och den är inte ens en halv mm, men den syns väldigt väl ändå. Jag ska nog ringa till målaren och be honom komma och titta på det.

Det känns bra att kunna fråga här så att man har på fötterna, jag vet ju inte hur det ska vara, även om jag sett tapeter förut så klart.

(det är en tapet från Sandbergs)
 
Nu har jag ringt min svåger som är bra på det här med renoveringar (tur att jag var ledig från jobbet idag) och frågat om råd, samt ringt till målerifirman. De ska komma hit på tisdag och titta på tapeten. Personen jag pratade med sa att "vi vill ju att du ska vara nöjd och vi vill ha glada kunder". Så jag hoppas att de inte viftar bort detta nu. De sa också att det är svårt att veta hur mycket en tapet krymper, så vi får se hur de tänkte åtgärda detta.
 
Nu är det fixat, målaren fyllde i glipan med lite utblandad målarfärg på svamp så nu är det tiptop! Är hur nöjd som helst.
 
  • Gilla
jore04
  • Laddar…
Skönt att det ordnat sig till det bästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.