Byggarn skrev:
Jag tar 290.- + moms. Jag är alltså oseriös.
Om du inte är oseriös så är du väldigt dålig på att ta betalt. Tjänar du mycket på material eller?
 
Man blir inte seriös bara för att man börjar ta bra betalt men om man är seriös och uppvisar detta så kan man börja ta bra betalt. ;)

395:- /tim
50:- /mil

+moms

Inga stora materialvinster å andra sidan...
 
Det jag menade är att som kund så blir jag väldigt tveksam om en hantverkare som tar 290:- i timmen är seriös. Ungefär som en frisör som tar 150:- för en klippning. Vågar man verkligen?
 
Gurravasa skrev:
Jag skulle aldrig anlita en hantverkare som tar 320 i timmen, kan ju aldrig vara seriöst.
Allt beror väl på vad nämnda hanteverkare har för utgifter? Eller är man oseriös om man som hantverkare inte kör omkring i en Dodge RAM? ;)

Dessutom var det plus moms i exemplet.

Sedan snackas det vilt om skatter, egenavgifter, sociala avgifter och allt vad det heter. Att minst 50% av vinsten försvinner innan man som företagare kan ta ut pengar. Jag har dålig koll på hur det fungerar med löner i AB, men hantverkare med enskild firma skattar cirka 38% av vinsten. Men innan någon nu börjar summera procentenheter så glöm inte att det finns ett generellt avdrag på 25% för egenavgifter som görs innan man beräknar de beskattningsbara överskottet. :)
 
joflopp skrev:
Allt beror väl på vad nämnda hanteverkare har för utgifter? Eller är man oseriös om man som hantverkare inte kör omkring i en Dodge RAM? ;)

Dessutom var det plus moms i exemplet.
Vet inte om du läste mitt senaste inlägg. Om det finns seriösa och duktiga hantverkare som tar 290 i timmen plus moms så är vi kunder naturligtvis tacksamma. Men om man inte känner till hantverkaren sedan tidigare eller har riktigt bra rekommendationer så är ett så lågt pris iaf något som får mig att tveka. Så marknadsföringsmässigt kan ett lågt pris ibland vara negativt.

För att driva en verksamhet med så låg timdebitering så måste man antingen:

1. Jobba väldigt många timmar
2. Ha stora intäkter på material
3. Ha väldigt låga utgifter

Punkt 1 är ju möjlig, men knappast attraktiv.

Punkt 2 Som kund blir man riktigt sur om man märker att man betalt överpris på materialet. När jag jobbade i byggmaterialbranchen hade en normalsnickare i genomsnitt ca 15-20% rabatt mot konsumentpris. Så att lägga på mer än så är nog inte att rekommendera.

Punkt 3 Om inte intäkterna ökar markant genom punkt 1 och 2 så finns det ingen rimlig möjlighet att ha så låga kostnade så att man kan bedriva en verksamhet med så låg timdebitering som 290 plus moms. Ställ gärna upp en budget och motbevisa mig.
 
optimum
Eller vara mycket effektiv och göra minimalt med fel och på så sätt kunna debitera så nära 40 timmar per vecka.
Med en kundkrets och rykte där man oftast får jobba på löpande för att kunderna litar på att det inte blir massa extra timmar.
Ger minimalt med spilltid.

Alltså effektiv.

Med minimala extra kostnader för en resurssnål verksamhet.

Jämför med många småländska tillverkare som kan producera till mycket låga kostnader.
Effektiva.

Borde alltså vara helt möjligt.

Ett potentiellt hot mot de som inte har ordning på sina kostnader.
Kan denna verksamhet dessutom kombineras med materialkostnader till RÄTT pris så är det ett riktigt allvarligt hot mot stor del av marknaden.

Kan alltså vara en vinnare.

//Roland
 
  • Gilla
wiking84
  • Laddar…
Gurravasa skrev:
Vet inte om du läste mitt senaste inlägg. Om det finns seriösa och duktiga hantverkare som tar 290 i timmen plus moms så är vi kunder naturligtvis tacksamma. Men om man inte känner till hantverkaren sedan tidigare eller har riktigt bra rekommendationer så är ett så lågt pris iaf något som får mig att tveka. Så marknadsföringsmässigt kan ett lågt pris ibland vara negativt.

För att driva en verksamhet med så låg timdebitering så måste man antingen:

1. Jobba väldigt många timmar
2. Ha stora intäkter på material
3. Ha väldigt låga utgifter
.
Eller så bor man inte i en storstad utan ute på landet vilket ganska många faktiskt gör. 290 kr/tim + moms skulle jag aldrig betala för någon. Då blir det ju billigare att starta en egen firma och anställa personen till avtalsenlig lön när man vill ha något större projekt utfört tex bygga sig ett hus.
Att tjäna 20000 efter skatt som hantverkare på en mindre ort skulle ju göra en till en riktig höginkomsttagare. Självklart blir det helt andra livskostnader om man är hantverkare i Stockholm med både vägtullar och parkeringsböter som ska betalas för att kunna utföra sitt jobb och dessutom dyrare boende.
För att kunna komma fram till rimliga timersättningar så måste vi ju veta orten vi pratar om. Betalningsviljan och faktureringsbehovet kommer ju skilja stort.

Ta en sådan enkel sak som materialförvaring. Där jag bor har snickaren sitt material i en gammal lada som är betalad sen 50 år tillbaka och byggd för ett helt annat syfte. Skulle man driva samma firma i storStockholm måste man troligtvis hyra en lagerlokal som kostar som en mindre villa. Bara där skiljer kostnaderna för dessa båda snickare med 4-5 tusen i månaden. Det ger 25 kr/timme och månad. Fortsätter man titta på alla delar så kommer det att vara liknande skillnader. Ibland är ju till och med egenavgifter och arbetsgivaravgifter olika beroende på om man är i glesbygd eller inte. Schabloner är bra men funkar inte alltid. ;)
 
Rolri: Om du räknar lite så märker du att även med 0:- i utgifter och 40 debiterbara timmar i veckan så blir inkomsten inte mer än medioker med 290:- i timmen. Kan aldrig vara en vinnare ;)
 
cem77: Den genomsnittliga lönen för en byggare är enligt senaste statistiken från byggnads 148,90 i timmen. Lägst är snittlönen i västernorrland på 139,65. I Stockholm är snittlönen 149,32.

Om du som privat byggare ska tjäna samma som medellönen i västernorrland så behöver du en vinst på ca 420000 om året. Jag får inte ihop det på ett rimligt sätt med 290 i timmen, sorry.
 
Gurravasa skrev:
cem77: Den genomsnittliga lönen för en byggare är enligt senaste statistiken från byggnads 148,90 i timmen. Lägst är snittlönen i västernorrland på 139,65. I Stockholm är snittlönen 149,32.

Om du som privat byggare ska tjäna samma som medellönen i västernorrland så behöver du en vinst på ca 420000 om året. Jag får inte ihop det på ett rimligt sätt med 290 i timmen, sorry.
Årsarbetstiden är cirka 1900 timmar. 420000 / 1900 = 221 kr i timman. Tar du då 290 kr har du 69 kr kvar för att täcka företagets övriga kostnader per timma. Låter väl inte så otroligt?:surprised: Då har du 131100 kr kvar att betala företagets kostnader med. Och där är ju allt avdragsgillt så måste räcka utan problem att köpa verktyg och betala revisorn med.
 
Redigerat:
cem77 skrev:
Årsarbetstiden är cirka 1900 timmar. 420000 / 1900 = 221 kr i timman. Tar du då 290 kr har du 69 kr kvar för att täcka företagets övriga kostnader per timma. Låter väl inte så otroligt?:surprised: Då har du 131100 kr kvar att betala företagets kostnader med. Och där är ju allt avdragsgillt så måste räcka utan problem att köpa verktyg och betala revisorn med.
För att kunna debitera alla timmar man jobbar så måste man ju betala någon för att sköta det administrativa. Någon måste ju bokföra, momsredovisa, fakturera, offerera, träffa kunder, betala fakturor. Sen behöver du bil, försäkringar, telefon, revisor, verktyg, förråd mm. Ja Mikael_L specade det väl ganska väl i första inlägget.

Jag får fortfarande inte ihop det, men är naturligtvis jätteglad om det funkar för er eftersom det blir billigt för mig som kund.
 
Redigerat:
enligt en mall jag hade på datorn (förmodligen inte helt ny) så räcker det att jobba halvtid om man har minmala omkostnader i ett mindre samhälle, eller rättare sagt fakturera ut 4h/dag bokföring gör man på fritiden va? 15000 rent i månaden

ska se om jag hittar den igen och var den kom ifrån
 
optimum
Gurravasa skrev:
Rolri: Om du räknar lite så märker du att även med 0:- i utgifter och 40 debiterbara timmar i veckan så blir inkomsten inte mer än medioker med 290:- i timmen. Kan aldrig vara en vinnare ;)
IKEA har låga priser på sina varor och någon större vinnare är svår att hitta.

Jo givetvis kan det vara svårt att få det att gå runt om man bara kan fakturera 75% av tiden per vecka. Är ensam och har ett aktiebolag med en revisor som pungslår en för ärsredovisningar mm.
Samma om man har både bil och rätt verktyg som man endast använder själv.

Men då har man höga kostnader och måste få ut det på timpriset.

Men antag att man är t.ex. 4 som jobbar ihop och kan slå ut kostnader bättre genom att dela på viss utrustning, slå ut kostnader för revisor, lager för vissa byggvaror och verktyg. Kanske bara två firmabilar fullutrustade mm. Då kan man sänka kostnaderna.

Om man sedan jobbar bort så mycket icka värdeskapande så kan man säkert få hög effektivitet.

Exempel på icke värdeskapande är att ständigt få reklamtioner på utfört arbete och få åka tillbaka och åtgärda. Detta är ett slöseri som man måste få med i timpriset för att få det att gå runt.

nu finns det många hantverkare som är i stort sett perfekta men det finns ändå saker att förbättre.

Rekomenderar lite läsning om Lean production vilket borde vara applicerbart även som hantverkare.

mvh Roland
 
Byggarn skrev:
Jag tar 290.- + moms. Jag är alltså oseriös.
Ja herrejösses.. Av vilken anledning jobbar du gratis? Är de verkligen så roligt? Du skulle säkert ha lika mycket jobb om du tog 390kr/tim och då skulle du kanske kunna ta med familjen utomlands nångång också.
 
Rrrrr skrev:
Ja herrejösses.. Av vilken anledning jobbar du gratis? Är de verkligen så roligt? Du skulle säkert ha lika mycket jobb om du tog 390kr/tim och då skulle du kanske kunna ta med familjen utomlands nångång också.
på vilket sätt menar du att han jobbar gratis vid 290 + moms?

jag tycker att alla ni som försöker trissa upp priset man måste ha är lika missvisande som ni tycker att 290 är fel.

Om ni inte orkar jobba mer än 30 timmar per vecka och sen ska sitta inne med papper resterande 10 timmar per vecka så kanske ni inte ska va egenföretagare om ni är så bekväma. förlåt om ja slår nån på foten.

Alla kanske inte har de kostnader ni försöker rabbla upp, som kanske inte tycker det är varken svårt att sköta alla papper och inte alls tar mycket tid med allt vad det medför som egenföretagare.

och sen om man som egenföretagare tar 290 i timmen fast har 2 anställda och tar samma för dem, får de inte va med i denna diskussion då eller ? för då har han ju skapat sig ytterligare lite marginal, och säg nu inte att han inte tjänar pengar på dem, för alla har inte 180 kr i timman som lön för att vara arbetare.


jag säger inte att 290 i timmen ligger helt rätt men prova om alla skulle bli egenföretagare o åka runt och ta 400 i timmen plus moms för att ha med sig lite verktyg i en halvsliten bil så får ni se hur det går i förlängningen.

mvh daniel, egenföretagare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.