Har ni några tips om husfirmaor som har relativt hög standard (helkaklade badrum, klinkers i hall och tvättstuga, stort köksutbud, finare inomhustrappa, bra isolering, råspont i tak mm), men där man ändå kan hamna under 1,7-1,8 för ett 1½ planshus på cirka 170-180kvm med oinredd övervåning?

 
Du får vad du betalar för som man brukar säga. Nej du kan inte få det du önskar för de pengarna. Däremot så kan du närma dig de siffrorna om du väljer att tex inreda övervåningen själv. Eksjöhus ska vi bygga med, och de har allt de du rabblade upp. Kolla upp Eksjöhus, Trivselhus, Allmogehus de har alla bra kvalitet.
 
Kolla fiskarhedenvillan. Fick offert pa Svanen i jan-06, fardig for 1.8 mill
 
Hej
Jag tror att Eksjöhus har det ni söker. Kolla även A-hus nya Basicserie, det verkar ha en relativt hög standard.
 
Tack för svaren!
Vi har tänkt att inreda övervåningen själva, annars ska vi inte göra någonting själva på bottenvåningen.

Hur är det med Smålandsvillan? De ligger ju väldigt bra i pris (enligt hemsidan), men har ju inte så hög standard. Tror ni att man kan komma undan billigare om man gör "maximala" tillval på ett i grunden billigt hus, eller är det bättre att satsa på en annan firma med högre standard från början?

//Cissi
 
Det är helt klart bättre att satsa på ett företag med bättre grundstandard!! Fast det är ju bara min åsikt. Smålandsvillan och Älvsbyhus är ju billigast i branchen de har också bland de längsta väntetiderna. Viktigt att kolla efter är avdragspriser det är ofta där man kan räkna hem pengar. Det kan ju va så att två liknande hus kostar loika mkt hos två olika företag men efter att man tagit bort tex kök och vitvaror så kan den ena bli markant mkt mer prisvärd.
 
Modulenthus 1.5 planare går att få med oinredd övervåning, då har du nästan som allt du efterfrågar med lite andra saker, braskamin, centraldammsugare osv.

Jag har fått en offert på några av deras modeller för ungefär dom pengarna du pratar om, dock har jag en väldigt billig tomt.

Det är i alla fall värt att kolla upp.

Jag har fått känslan av att man får ut mest av pengarna när man väljer ett hus där man gör så lite tillval som möjligt. Att basutbudet hos den leverantören har allt man behöver i grundpriset, än att välja en billigare leverantör och göra tillval på det som saknas, att göra det senare har i mina beräkningar faktiskt oftast slutat i en dyrare totalkostnad för huset.

Dock är ju det efter våra behov och vad vi vill ha, bästa är att fråga alla leverantörer, be om prislistor för allt och sätta sig ner och räkna, bestämma sig för vad det är man exakt vill ha och köper ett hus som innehåller exakt bara det och inget annat.

Ett annat problem som jag märkt är att det är lätt att stirra sig blind på en leverantör för deras baspris är så billigt och sen gå runt och tro att alla de andra är så dyra för dom har ju så hög standard.
 
JohanochCissi skrev:
Har ni några tips om husfirmaor som har relativt hög standard (helkaklade badrum, klinkers i hall och tvättstuga, stort köksutbud, finare inomhustrappa, bra isolering, råspont i tak mm), men där man ändå kan hamna under 1,7-1,8 för ett 1½ planshus på cirka 170-180kvm med oinredd övervåning?
OnsalaVillan. Bra grundstandard och rimliga kostnader för tillvalen.

Vi gjorde samma val som ni (inreder öv själva) och hamnade på 1,7 inklusive grund och alla tillval. Kommer hamna på runt 170 kvm BOA när öv är klar. Tycker vi fått en mycket bra standard för de pengarna.

Dock bygger de bara inom en 10-milsradie runt Göteborg (beroende på att snickarna är anställda av OnsalaVillan).

Om ni inreder öv själva finns det troligen rätt många som kan leverera hyffsat hög standard för det priset. Beror i.o.f.s. på vad ni menar med att ni vill "hamna under" 1,7. I våra 1,7 är bara pengarna för själva huset + försäkringar + KA medräknade. Tillkommer kostnader för bygg-el, lagfart, panmtbrev, bygglov, anslutningsavgifter för VA, el och tele o.s.v. Även tomt tillkommer naturligtvis.
 
Hej!
Vi har i priset inte räknat in tomt, avgifter till kommun, avlopp, vatten, eldragning, markarbete mm. Utan vill vill hamna under 1,7 för bara huset.

Konsulten: Vi har faktiskt funderat på Onsalavillan :), då vi ska bygga inom göteborgsområdet. Vi har fått offert på ett 1½-plans villa med oinredd övervåning. Vi vill dock ha lite tillval som gjuten platta till garage (det bygger vi sedan själva), masonit-skivor i väggarna (för att få bättre möjligheter att hänga upp saker) och ett etage i vardagsrummet. Detta landar på cirka 1,8 och är på gränsen. Så vi vill titta på andra firmor med lika hög standard, men att de kanske kan ha en lösning som passar oss bättre = billigare! ;D

Det är klurigt att hitta en optimal planlösning till ett optimalt pris!
 
Är det bara huset ni diskuterar, alltså inga entreprenader, så är det inte svårt att få hög standard under 2 miljoner.

Vi har hög standard och betalar INTE 2 miljoner för själva huset.

// Snäckan
 
JohanochCissi skrev:
Vi vill dock ha lite tillval som (...) masonit-skivor i väggarna (för att få bättre möjligheter att hänga upp saker) och ett etage ...
Du menar väl OSB och inte masonite?
 
Vi har BraHus Österå. Det borde du ganska lätt kunna få in i din budget om du räknar med oinredd övervåning.
 
Snäckan skrev:
Är det bara huset ni diskuterar, alltså inga entreprenader, så är det inte svårt att få hög standard under 2 miljoner.

Vi har hög standard och betalar INTE 2 miljoner för själva huset.

// Snäckan
Har varit inne och kollat flera ggr på ert hus. Läckert, är själv på jakt efter ett liknande och lider med er efter att ha läst om allt strul. Hoppas det löser sig på bästa sätt, både med huset och allt annat ni har runt ikring er.
Dock, törs man fråga vad ert hus kostnadsmässigt landar på totalt? Jag har också lite svårt att se på ritningarna hur stort huset är i kvm, men jag kanske hittar det om jag mera systematiskt går igenom siten, eller?...
 
Förstår inte hur en del enbart behöver betala dygt 10 tkr per kvm när det flesta hustillvekcare vi varit i kontakt med vill ha 15-20 tkr.
 
andersmc: Jag menade OSB och inte masonite, är inte så haj på det här med fackspråk ännu! ;D

Snäckan: Med 2 miljoner så menar jag inklusive entreprenad (det är där problemet kommer in... :))

Det börjar luta åt Boro-hus eller Onsalavillan just nu. Känns som om de har rimliga priser för deras standard. De första kontakterna med säljarna har varit väldigt bra också. Vi har fått förtroende för dem.

Fortsättning följer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.