Hello!

Håller på att göra om i vårt kök, och vi ska bland annat byta diskho och vattenkran.
Har fått lite olika bud på vad som gäller angående kranar som är kopplade till diskmaskin. Enligt vissa ska det finnas en avstängningskran sittandes på kranen, alltså ovanför diskhon. Enligt andra räcker det om avstängningskranen sitter under diskbänken, men vara väl synlig och lätt att komma åt om man skulle behöva.

Vad är det som gäller egentligen??
 
Enligt säker vatten så ska det finnas en avstängning ovanför diskbänken, förslagsvis på blandaren, men det finns andra varianter om man skulle vilja det, men alltid ovanför diskbänk.

Dessutom, om man ska byta blandare så verkar det enl mig idiotiskt att inte köpa en sådan med en avstängning, varför krypa in under diskbänk varje gång man ska diska för att vrida på vattnet?
 
Redigerat:
Jag satte just in en blandare (Grohe) utan avstängning för diskmaskinen. Min rörmokare installerade helt enkelt en separat avstängning under diskbänken, men på sidan av insidan av skåpet så att man lätt kan stänga av den (man behöver alltså inte "krypa in" i skåpet).
Man stänger ju inte av vattnet till diskmaskinen mellan varje disk (i alla fall gör inte vi det). Enda gången vi stänger av är när vi är bortresta en längre tid.
Jag tror inte det finns några måsten eller lagkrav angående avstängningens placering.
 
vidis skrev:
Enligt säker vatten så ska det finnas en avstängning ovanför diskbänken, förslagsvis på blandaren, men det finns andra varianter om man skulle vilja det, men alltid ovanför diskbänk.

Dessutom, om man ska byta blandare så verkar det enl mig idiotiskt att inte köpa en sådan med en avstängning, varför krypa in under diskbänk varje gång man ska diska för att vrida på vattnet?
FEL !

Det står klart och tydligt följande att läsa i branschreglerna för säker vatten...

#
Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna apparater
ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
#

Detta betyder att det är fullt tillåtet att ha en ventil direkt innanför vaskskåpets lucka och detta är mycket vanligt idag då många väljer lite mer designblandare där det inte alltid finns avstängning på blandaren.
 
Tanken är nog inte att man ska stänga av vattnet varje gång man diskat, utan att man lätt ska kunna stänga av om något händer..
 
Paul-Staffanstorp skrev:
FEL !

Det står klart och tydligt följande att läsa i branschreglerna för säker vatten...

#
Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna apparater
ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.
#

Detta betyder att det är fullt tillåtet att ha en ventil direkt innanför vaskskåpets lucka och detta är mycket vanligt idag då många väljer lite mer designblandare där det inte alltid finns avstängning på blandaren.
Ok, fel av mig.
Jag skrev innan jag tänkte till och blandade ihop säker vatten med vvs företagens teknikhandbok för där står det att man SKA ha avstängning ovan diskbänk.
Jag skulle naturligvis skrivit "enligt vvs företagens teknikhandbok".
 
Mäster skrev:
Tanken är nog inte att man ska stänga av vattnet varje gång man diskat, utan att man lätt ska kunna stänga av om något händer..
Nja... rekommendabelt är ju nog att man bör stänga av efter varje gång, men hur många gör det i verkligheten... :rolleyes:

Skulle något hända vid/i maskinen så är där ju fullt tryck på vattnet fram till maskinen annars.
 
Mäster skrev:
Tanken är nog inte att man ska stänga av vattnet varje gång man diskat, utan att man lätt ska kunna stänga av om något händer..
Man bör stänga av vattnet mellan diskmaskinens pass, men om man inte orkar det så bör man ha en vattensäkring innan slangen så minskar man ett eventuellt slangavbrott till c:a 10 liter vatten.
 
Som Staffanstorp skrev, hur många gör det ? Jag gör det 1-2 ggr per månad i bästa fall, mest beroende på att jag veckopendlar,
Det är väldigt sällan att jag rör den kranen när jag är hemma ,
Jag har säker vatten och pular lite rör , så jag borde veta bättre, men det är inte alltid man lever som man lär.. :rolleyes:
 
vidis skrev:
Ok, fel av mig.
Jag skrev innan jag tänkte till och blandade ihop säker vatten med vvs företagens teknikhandbok för där står det att man SKA ha avstängning ovan diskbänk.
Jag skulle naturligvis skrivit "enligt vvs företagens teknikhandbok".
OK... men ganska märkligt detta också eftersom det är VVS-firmorna som monterar in avstängningsventilerna precis innanför vaskskåpets lucka i de fallen där det inte finns avstängning på blandaren.
Då borde de ju neka till att göra detta och endast montera ventil ovanför vaskskåpet. :rolleyes:
 
Mäster skrev:
Som Staffanstorp skrev, hur många gör det ? Jag gör det 1-2 ggr per månad i bästa fall, mest beroende på att jag veckopendlar,
Det är väldigt sällan att jag rör den kranen när jag är hemma ,
Jag har säker vatten och pular lite rör , så jag borde veta bättre, men det är inte alltid man lever som man lär.. :rolleyes:
:D:D:D

Nä du... kom för f*n inte hem och kolla på mitt kök för då undrar man vad jag sysslar med till vardags... :rolleyes:

Det är som med skomakarens ungar vet du... :(
 
Paul-Staffanstorp skrev:
OK... men ganska märkligt detta också eftersom det är VVS-firmorna som monterar in avstängningsventilerna precis innanför vaskskåpets lucka i de fallen där det inte finns avstängning på blandaren.
Då borde de ju neka till att göra detta och endast montera ventil ovanför vaskskåpet. :rolleyes:
Ja, snacka om förvirring :), undrar varför trådskaparen undrade och hade fått olika bud :D
 
Hehe, jag har en fungerande bänkskiva med ho,
Kakel och luckor ligger och mognar till sig sedan 2 år.. :blushing: Fast det är rätt praktisk, man slipper slamra med skåpluckorna..

Arga snickarn skulle kunna träta en stund om han kom förbi...:)
 
Enligt folksam så behöver dne inte sitta ovanför diskbänken räcker med att den går att komma åt lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.