Jobbar med att inreda min vind och efter ett lunchsnack med en kollega börjat fundera på om det behövs tillluftsventiler.
Rent logiskt känns det som att det är bra o få in lite luft. Men vill inte ha kallras eller liknande.

Vad tycker ni? Skall man göra ett hål rakt ut och installera en tillluftsventil i gaveln?

Kort fakta:
Radhuset är eluppvärmt 1½ plans med självdrag och snart en inredd vind. Ångspärr på isoleringen i vindstaket.
 
*bump*

ingen som har nån feedback på om det behövs tilluftsventiler på vinden?
 
Hur är ventilationen för övrigt? Har du någon mekanisk ventilation som sköter frånluft? Köper du ventiler typ fresh så finns det kallrasskydd att köpa som skyddar en del. Flödet in genom dessa kommer dock bero lite på hur huset ser ut i övrigt med ventilation.

// Mats
 
Tack!
Radhuset i övrigt är självdrag. Har en pax-fläkt, som går kontinuerligt och varvar upp vid fukt, i badrummet precis vid trappan upp till vinden. Det är väl den enda mekaniska ventilation. Annars finns frånluftsuttag i alla "smutsiga" rum, dock utan fläkt. Tilluft kommer från springor etc...
 
Sorry för att jag bumpar tråden igen, men inga mer kommentarer?
Behöver jag ha tilluft i vinden då badrummet är såpass nära trappan och har en fläkt som går konstant?
 
rum du vistas i en längre tid bör ha friskluftventil och det gäller även när du inreder vinden.
Jag kommer sätta in en fresh i varje sovrum (2) och en kanalfläkt som frånluft i den lilla toan vi ska ha. Allrummet mellan sovrumen blir utan inledningsvis, får se om det behövs en där också.
 
gadu^ skrev:
Tack!
Annars finns frånluftsuttag i alla "smutsiga" rum, dock utan fläkt. Tilluft kommer från springor etc...
Menar du att det finns kanaldragning med tillhörande frånluftsdon i huset men den är inte kopplad till någon fläkt?
 
Puu, tack... Lutar åt att montera ett tilluftdon då...

Tjoa, jopp... Har rör och don i badrum, lilltoa, klädkammare, tvättstuga och utrymmet under trappan. Ingen fläkt mer än en pax i badrummet.
Hurså?
 
Varför monterar du inte dit en fläkt om du redan har hela kanal systemet klart?
Och sätter in några tilluftsventiler i sovrummen. Sen har du ju en komplett anläggning.
 
Jodå,har funderat på det ja... har även funderat på att "vända" hela systemet, "loopa rören" som skickar ut den varma goa luften och suga in den i en FLVP med VVB i tvättstugan istället. Avluften skickar man rakt ut sen...
Men är inte riktigt där än, varken planlagt eller ekonomiskt...

Men tilluft på vinden, som tråden handlade om, blir det att installera...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.