Beemer skrev:
[quote author=rolri link=1141414579/0#13 date=1143484346]Ofta har man diffspärr i taket och lampan är inte tät och därför ska lådan täta mot fukten som kommer från rummet.
Svårt att få en egentillverkad gippslåda att bli tät.

mvh Roland
Aha, jag förstår, men jag har ingen diffspärr utan jag har ett uppvärmt loft ovan detta innertak. Jag byggde en låda precis på prov och det ser bra ut. För att vara riktigt noga tänkte jag hitta någon värmebeständig massa att täta med.

/Björn[/quote]


Varför det? "Pottans" funktion är att skapa tillräckligt med ventilation runt den varma armaturen. Att täta verkar väldigt onödigt...
Se bara till att luftrummet är MINST lika stort som tillverkarens krav!
 
optimum
Lampan är inte tät (oftast). Då kommer innomhusluft med dess fuktighet att gå upp via lampan till boxen och därefter vidare ut i issoleringen. Motsvarande skyddar diff.plasten i taket mot.

Borde väll vara så?

mvh Roland
 
Tät potta är ju viktigt då pottan monteras i yttartak eller yttervägg. Detta för att när varm fuktig rumsluft möter en svalare yta i väggen, kondenseras den varma fuktiga rumsluften mot den kalla ytan. Det gör inget om luften kondenseras mot pottans innerhölje. Är inte pottan tät smyger sig luften förbi pottan och då man gjort hål i diffusionsspärren (plasten) för att få rum med pottan tar sig luften igenom denna via pottan. Sedan är det fritt fram för den fuktiga luften att fälla ut vatten mot en annan kall yta som tex en regel av organiskt material. Mums för mögel och röta alltså. Därav täta pottor. Jag som monterar mina pottor i ett tak som inte är ett yttertak, utan har ett uppvärmt utrymme ovan sig, har inte samma nytta av en tät potta. Mina pottor finns enbart för att skydda brännbart material som isolering, läkt och reglar. Då är det inte lika kritiskt att det är helt tätt bara jag uppfyller kravet om avstånd till brännbart material så det blir brandsäkert.

/Björn
 
Gammal tråd detta, men har en fråga.
Ska sänka taket i vårt sovrum med 45cm regel och sedan gipsskiva. Tänkte fälla in 12V spottar från HideALite 1210. Måste man använda pottor då eller går det utan.
Vill ju ha det godkännt och brandsäkert. Det sitter ett gipstak sedan innan som kommer vara kvar så det blir ju inge isolering som kommer i kontakt med spottarna. Funkar detta?
 
P
B Beemer skrev:
Jag håller på och kollar hur man går tillväga när man installerar spottar/downlights. Jag har förstått att man ska använda så kallade pottor som skyddar mot brand för spottarnas värmeutveckling.

Sen läser jag här på forumet att man sänkt sitt tak 10 cm för att installera 230V spottar. Men då får ju inga pottor plats! De är ju alla mer än 10 cm höga vad jag sett.

Vad är det som gäller, är det beroende på hur många watts lampor man ska använda eller?

/Björn

[länk]
Det finns 230V LED spottar med drivdon som kan ligga direkt i isolering utan pottor. Kostar lite mer men kan vara enda alternativet om det ska eftermonteras.
Dessa skulle helt klart fungera i ett nerbyggt undertak.

Var tydligen en VÄLDIGT gammal tråd...:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.