Hej alla. Jag funderar på att renovera mitt kök, alltså byta ut alltihop.
Det är ganska risigt idag med lite omoderna materialva osv.
Såhär ser mitt kök ut idag:
Nuvarande.JPG
Såhär har jag tänkt mig ett nytt kök:
Kok3.JPG
Som ni ser avser jag riva en vägg också mellan hallen och köket.
Vill ni kolla nogrannare i Ikeas inredningsprogram så ta hem denna filhttp://homepage.mac.com/jhellstrom/kok/Kok3.fpf
Tacksam för tips.
 
Hej! Kul med köksrenovering, går också i planeringstankar just nu! Ett par snabba tankar: Det första jag tänker på är att det är väldigt kort mellan diskho och spis, endast 60 cm väl? Den bänkytan som är emellan dessa två ställen är ju den man använder allra mest. Skölja grönsaker under kranen, hacka dem och så i stekpannan. Ställa av heta kastruller göra man också bredvid spisen och du har ingen yta till höger om den så även det lär du vilja använda de 60 centimetrarna till. Det lär bli trångt om saligheten på den lilla bänkbiten medan köksön bakom mest kommer att användas för att länga fram maten, ställa den använda disken på osv, lite resursslöseri.

Hur ska man lösa det då? Vet inte riktigt men spisen skulle behöva iväg längre åt höger, där nu kyl och frys är inplanerade. Eftersom du verkar vara inne på att riva väggen mot hallen så skulle det kanske gå att göra någon sorts vinkelkök, jag ska försöka förklara. Spisen flyttas till höger, spara bara 40 cm bänskiva till höger som avställningsyta. Nuvarande dörröpningen mot hallen sätts igen. Istället placeras kyl och frys mot denna vägg, det är alltså detta som blir vinkeln. Bänkskiva till höger om k/f ansluter mot den långa bänskivan där det är vask, spis osv. Man kommer alltså in i köket till vänster om k/f och in i beredningsdelen mellan k/f och köksön.

En vinst med att göra så är också att man skiljer lite på hall med grus och smuts och kök. Jag tycker det känns lite för öppet mellan dessa funktioner i ditt förslag. Inte så kul att behöva titta på hallstök när man äter middag.

För att slippa även köksstök som utsikt: Har du funderat på att göra en ca 110 cm hög "vägg" på matbordsidan av köksön? Då skymmer man disken samtidigt som man behåller den öppna känslan.

Hoppas jag kunde förklara mig någorlunda tydligt, nu måste jag skynda till febriga barn!
 
carren skrev:
Det första jag tänker på är att det är väldigt kort mellan diskho och spis, endast 60 cm väl? Den bänkytan som är emellan dessa två ställen är ju den man använder allra mest. Skölja grönsaker under kranen, hacka dem och så i stekpannan. Ställa av heta kastruller göra man också bredvid spisen och du har ingen yta till höger om den så även det lär du vilja använda de 60 centimetrarna till. Det lär bli trångt om saligheten på den lilla bänkbiten medan köksön bakom mest kommer att användas för att länga fram maten, ställa den använda disken på osv, lite resursslöseri.
Tack för dina tips. Min framtida sambo undrade just var vi skall göra av alla köksapparater vi vill ha framme :) Vad sägs om detta då?
Kok3-2.JPG
 
Jag gillar den lösningen mycket bättre! Tror den praktiska biten funkar bättre så.
 
Mycket bättre.
Hade själv föreslagit det som du nu har ritat om.

Ett tips kan vara att sätta köksön på hjul så att den kan flyttas undan när du behöver mer svängutrymme.
 
Bättre i vissa avseenden, sämre i andra.

Diskbänken hamnar nu i hörnet. Av erfarenhet vet jag att det är trångt. Det händer hos oss ofta att en diskar/sköljer och en annan vill sopsortera. Tråkigt också med två hörnskåp. Kan inte den högra förbli ett rakt avslut? Bättre skåp och lättare/snyggare passage förbi köksön på den sidan.

Bra med fler skåp. Närmare till bordet från kylen. Vore toppen med ö på hjul!

Räcker måttet mellan kyl och köksö? 120 cm är bra att ha.
 
Hörnan närmast spisen känns övermöblerad :-/.
gaia
 
Nu har jag funderat lite grand till. Vad tycks om denna layout? Spisen utan kåpa är diskmaskinen men med ikeas verktyg kan man inte få bef diskmaskin.
kok1-1.JPG
I perspektiv:
kok1-2.jpg
 
Någon som har en aning om hur djup hörnskåpet är med nummer 1 i bilden? IKEAS hörnskåp är ju urfasat lite grand i själva hörnet ser det ut som på ritningen.
Diskbänken i rostfritt kommer sträcka sig från hörnet ( nummer 1) till spisen, bör vara 220cm lång samt 61.6 cm djup, 4 cm tjock. Till höger om spisen en 4cm tjock ekskiva, likaså ovanpå diskmaskin bort till kyl och frys.
Idéer välkomna.
 
Vet inte svaret på frågan om hörnskåpet men vill säga att jag gillar din senaste skiss bättre än de förra. Fast delvis beror det kanske på att jag har lite extrema åsikter om köksöar - en åkomma som jag ådrog mig när vi letade hus för ett år sen och såg så många exempel där man renoverat kök inför försäljning och klämt in köksö i alldeles för litet kök bara för att det är hippt. Så numer tycker jag att köksö passar bäst i ordentligt stora kök.

En liten fundering dock: Kan det inte bli litet avigt och inklämt att stå och skölja disk med diskmaskinen öppen bakom sig? Ett alternativ:

4411_p45423.jpg

Alltså diskmaskin närmast kyl och frys, sedan diskbänkskåpet, 10 cm passbit, 90 cm hörnskåp med karusell och sedan efter hörnet 60 cm lådhurts, därefter som förut. Då tycker jag att man får en bättre disk- och sköljplats. Men då blir det kanske för långt mellan spis och vask för din smak? En annan möjlig nackdel är att det blir längre mellan kyl/frys och den bästa beredningsytan (som i det här förslaget skulle bli mellan spisen och hörnet.
 
Din nya ritning är betydligt vilsammare! Jag gillar den också bättre än de tidigare. Snyggt runt spisen, snyggt också med den lugna väggskåpsraden.

Farzans förslag att byta diskbänken till kylskåpssidan känns berättigad. Även av den anledningen att diskhoar närmast ett hörn är trånga att arbeta vid. Vi har det så och ofta trängs kring hoarna då en sköljer, en annan hämtar vatten och den tredje ska slänga sopor.

Tips (min återkommande): inred det mellersta väggskåpet med en inbyggd torkställ (2 våningar minst). Och med hel diskbänk från kylskåpet ända till hörnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.