Hej !

Jag vet inte om det passar in här men hur står ni till tryckprovning ?

Täthetsprovning (med en Blower-Door utrustning) talar om hur stort luftläckaget i huset är vid 50Pa över- respektive undertryck. Ett Blower-Door test är bra för att kontrollera om det fuskats vid byggnationen av nybyggda hus. Ofta görs testet redan innan byggnaden färdigställs för att kunna åtgärda eventuella byggfel. Det kan nämligen vara svårt och dyrt att åtgärda byggfel i efterhand.

Speciellt viktigt är tryckprovningen vid lågenergihus respektive passiva hus. Vid ett passivhus ska luftläckaget högst vara 0,6 1/h vid 50Pa under- respektive övertryck.

Luftläckaget ska maximalt vara 3,0 1/h vid byggnader utan ventilationssystem. Finns det ett ventilationssystem ska luftläckaget vid 50Pa under- respektive övertryck maximalt vara 1,5 1/h.

Någon här som har gjort ett sådant test ? Det kan också göras i samband med en termografisk undersökning.
 
Verkligen ingen som kan/vill svara ngt på detta ämne ?
 
Hej Ewald. Jag jobbar med att utföra provtryckningar och värmetermograferingar. Så du får kalla mig jävig men det är ett mycket efektivt sätt att kontrollera hur bra/dåligt man har utfört plastningen. Passivgys ska ha en lufttäthet om < 0,3 l/sm2. Man brukar i nyproduktion idag skriva in luftttäthetskrav mellan 0,3-0,8 l/sm2. Jag förespråkar att man ska utföra provtryckning innan man monterar gipsskivorna på ytterväggen så att man har möjlighet att korrigera tätheten.
 
Vi har precis gjort ett tryckprov av vårat nybyggda hus.
Medelvärde Övertryck (50 Pa) = 0.757 l/s m2.
Medelvärde Undertryck (50 Pa) =0,795 l/s m2.

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.