Har bläddrat bland ett antal trådar men vissa frågor är fortfarande obesvarade.

Har ett golvbjälklag mellan två våningar som ligger lite blandat c/c 450, 500 och 600. Bjälklagets dimension är 60x225 och spännvidden är 2,7m. På dessa golvbjälklag skall jag lägga klinker med golvvärma (vattenburet 20mm). Detta skall bli kök.

Har tidigare tänkt att lägga enligt följande:
klinker
golvgips två lager
glespanel 22x120 med värmeslang
golvspånskiva
golvbjälklag

Men nu undrar jag om det är överdrivet med dubbla gips eller om det är överdrivet med golvspånskivan? Kan jag förenkla konstruktionen och i så fall hur? Måste gipset vara golvgips eller går det att använda vanlig gips om man kör med dubbla lager?
 
Jag skulle hoppat över golvspåskivan och du ska använda golvgips.
Med glespanel 22mm och 2st golvgips får du en golvtjocklek på 45-50mm och det blir riktigt stabilt, speciellt om du då också limmar mellan gipsskivorna.
 
Tack!
Är golvgips att föredra eller kan man använda vanligs gipsskivor?
 
Kan verkligen golvspånet ersättas?

Vad gäller gipsen så ska det vara golvgips då den är mycket tätare. Har dock för mig att man brukar rekomendera flytspackel istället för gips vid golvvärme eftersom gipsen inte leder värmen lika bra.
 
Menar du att konstruktionen skall se ut som följer:

Klinker
Flytspackel med 20mm golvvärmerör
Golvspånskiva 22mm
golvbjälklag

Hur tjock skall flytspacklet vara?
Lär bli ca 40mm, lär inte bli billigt eller lätt...

Om man lägger golvspånskiva, kan man hålla sig till endast ett lager gips ovanpå golvvärmerören?
 
Klinker
flyt min 15mm -alt. är att limma 13mm golvgips med tex S48 då behövs ingen armering heller.
armering. -Flyter du kan du lägga elvärme också om du vill
22mm spån
golvbjälklag med golvvärmeslang mellan bjälkar.
 
Varför lägga golvvärmeslangen mellan bjälkarna och sedan spånskiva ovanpå?
Om du istället lägger lägger glespanel på bjälkarna med plåt så får du samma resultat utan golvspåneskiva, sedan lägger du dit golvgipsskivorna.

Om duhar CC 600 och inte vill flytspackla skulle jag göra:
Klinker
Dubbla golvgipslager som limmas
Glespanel med plåtar och värmeslang
Bjälklag.
 
AndersS: därför att jag _tror_ att det blir en bättre och stadigare konstruktion, du måste prima golvvärmeplåtarna med tex 8+9 för att få limmet att fästa, sen måste plåtarna skruvas på cc 150 växelvis, beroende på storlek på golv så kan limmet
(S48) bli ganska dyrt
Flytspacklar du har du även möjlighet att lägga i elvärme för att få ett skönare golv när inte värmesystemet producerar värme,
 
J
Så här gjorde jag och det är mycket stabilt och det har legat i 8 år.

klinker
golvgips ett lager
glespanel 22x120 med värmeslang
golvspånskiva
golvbjälklag
 
Slangen under spånskivan undviker jag gärna.
El-slingan låter attraktivt, men inte flytspacklingen.

De två nästa går till final:

Klinker
Dubbla golvgipslager som limmas
Glespanel med plåtar och värmeslang
Bjälklag

klinker
golvgips ett lager
glespanel 22x120 med värmeslang
golvspånskiva
golvbjälklag

Det jag tänker på med alternativ 1 är att två gipsskivor blir svårare att värma upp.
Det jag tänker på med alternativ 2 är att kan gipsskarvarna kanske kan bli problem.

Skall jag singla slant eller kan jag få flera råd?
 
varför undviker du slangen under golvspånet, men inte under dubbla gips?

Det är bar vid uppstart som du behöver värma upp lite mer massa, när det är uppvärmt spelar det ingen roll
 
Golvspån + golvgips
alt
Golvspån + flytspackel...

Jag inbillar mig att det är en mycket trög konstruktion att värma upp, men jag kan ha fel. Det som inte får glömmas är att jag bara har ett system som kommer att värma såväl trägolv som klinker. Därmed kommer temperaturen att vara lägre och jag är rädd att 22mm golvspånskiva + gips/flyt isolerar ganska mycket mer än dubbla gips...

Jag har räknat tagit in en parameter till, bygghöjden.
Därmed blev det andra alternativet mest passande:

klinker
golvgips ett lager
glespanel med värmeslang
golvspånskiva
golvbjälklag

Men jag är bra sugen på att ta delar av ditt förslag, nino, där du föreslår elslingan. Undrar hur detta kan lösas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.