Brukar inte astrour sitta i centralen? Att man kan släcka nattetid - tex 00-06 med astrour förstår jag, men hur får man då till rörelsevakten under den tiden som TS ville ha?
 
Jo uret placeras oftast i centralen vilket fö gäller alla ur, men det är egentligen inget som hindrar att placera det nästan vart man vill.
Uret har en växlande kontakt som växlar mellan lampa och rörelsevakt.
Vill man bara släcka mellan 00-06 kan man använda vilket ur som hellst t.om en timer.
Det finns även ljusrelä med inbyggd timer.
Men ett astrour beräknar solens upp- och nedgång automatiskt med hjälp
av de geografiska parametrar som matas in av användaren.
 
RoTe
Varför vill man släcka på natten? Bara för att ägaren inte är vaken betyder det inte att resten av världen sover... Finns inget tråkigare än helt kolsvarta gårdar och hus.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
För att spara ström de 6 timmar ingen ändå är vaken? Vill man inte ha kolsvart kan man ju alltid undanta någon liten lampa som får synas.
 
Oj, tackar för alla svaren. Ska läsa igenom och kolla vad som skulle kunna fungera hemma...och då också till en vettig peng.

"Nattvakten" har jag kollat på tidigare, men min fru tycker att den är ful så då blir det inget :)
 
Hur ska man koppla ihop separat ur/skymningsrelä och rörelsevakt?
Finns det några bra scheman?

Lyckas inte få till det med mina teoretiska kopplingar...för dåligt påläst helt enkelt.
 
RoTe
Rikard Ågren skrev:
För att spara ström de 6 timmar ingen ändå är vaken? Vill man inte ha kolsvart kan man ju alltid undanta någon liten lampa som får synas.
Dumsnålt! Kolsvarta gårdar gör det bara enklare för ljusskygga typer.
 
Eller som den före detta stortjuven svarade på frågan om lampor som tändes med rörelsevakt var avskräckande, på TV häromdagen.
"Nej inte alls, bara bra med ljus så man ser vad man gör"d^_^b
"Folk reagerar mer på någon som rör sej i mörker och ficklampa"
Dessutom så sker de allra flesta inbrott på dagen, helt öppet.
 
Hurvida det är snålt eller inte får stå för andra men jag önskar mig iaf den typen av lösning jag skrev i TS.
Har också fått bra tips, det jag skulle behöva lite hjälp med är någon form av schema, hur man kopplar in de separata delar.
 
Hoppas denna skiss kan vara till någon ledning.
Du bör lägga in en omkopplare oxå så att du kan tända vid behov
 
  • Scan10005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
så här skulle jag koppla
 
  • nattbel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
elmont skrev:
så här skulle jag koppla
Varför tidstyra rörelsevakten?
 
För att lampan inte ska tändas dagtid när man passerar ?
 
Mäster skrev:
För att lampan inte ska tändas dagtid när man passerar ?
En rörelsevakt avsedd för belysningsstyrning är bara aktiverad när det är mörkt.
Möjligt att det finns, men Jag har då aldrig stött på någon sådan utan ljussensor.
 
Jag tyckte det var ett separat ljusrelä, och en separat rörelsevakt på era ritningar, men jag är endast en snickare... Rörelsevakter som funkar i dagsljus borde det väl ändå finnas ?
Men menar ni en rörelsevakt med inbyggt ljusrelä , tillsammans med ett ljusrelä,så är jag med.. det löser dessutom mina belysningsfrågor.. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.