Hej!

Jag håller på med att bygga ett badrum på övervåningen av mitt hus. Nu har jag lite funderingar ang. badrumsfläkten.

Finns det några regler om hur fläkten ska placeras i förhållande till duschkabin? Jag har läst nåt om zon-indelning tidigare men hittar inget nu.

Rören till fläkten tänkte jag vi skulle dra rakt upp genom vinden och genom taket. Så får plåtisen komma och dra dit en liten skorsten där. Men är det rätt så? Eller ska rören vinklas/gå i vinkel av nån anledning? Kondens som rinner tillbaka eller så?

Ska rören till badrumsfläkten isoleras på vinden?

Det var mina funderingar.. Hoppas nån kunnig här kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

//Patrik
 
Vet ej vad det finns för regler och så. Är det en kall (oisolerad) vind så bör man nog isolera rören i alla fall.

Det kan ju vara bra med en fläkt på vinden som styrs i badrummet, då kan man ventilera extra vid dusch och bad. Ljuddämpare kan också vara bra för att slippa fläktljudet. Fläkten kan ju i och för sig sitta i badrummet också.

/Kristofer
 
Tack för svar. Jag fick tag på en broschyr från PAX som visade lite hur installationen kunde se ut.
Jag köpte en PAX 230. Utan kallrasskydd eftersom röret kommer gå uppåt genom taket.
Placering av fläkten i taket blir antagligen i "kanten" av duschkabinen. Sen isolerade rör genom vinden.

Är jag på rätt väg? :)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.