Hej alla glada,

Har läst alla trådar jag hittat om dyckertpistoler och för att fästa tex pälspont i taket.
Dock har jag inte hittat något om vilka billiga pistoler i tex 16Ga man vågar köpa med tanke på tex märke efter slagstift m.m. Är biltemas 15-540 dyckertpistol bra? någon som har erfarenhet?

Tips emottages tacksamt

Mvh
 
Min kompis spikade upp panel i taket med en Classe-pistol, BESCO tror jag den heter. Det är en 18Ga och panelen var lite tjockare än pärlspont, efter ett tag började panelen sjunka neråt, spikarna kröp ur reglarna :( .

Jag har en Basso köpt på Swedol som jag är nöjd med, har dock inte spikat i tak ännu med den.
 
18ga är i mitt tycke för klent för takpanel. Jag skulle aldrig sätta något i taket med annat än 16ga eller för den delen 15ga.
 
Det har han, och även jag, full insikt i numera :rolleyes:
 
  • Gilla
Byggbobbos12
  • Laddar…
Undvik Kombipickor bara (klammer o Dyckert) så går blir det säkert bra.
 
  • Gilla
guwil
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har satt tunn panel (typ 12-16mm nåt) med en 18 ga. Även fast jag slagit dit 3-4 t-dyckert vid varje regel känns det inte betryggande. Jag kommer troligen i någon framtid då jag har mer tid slå i lite dyckert manuellt, för säkerhets skull. :)

Men jag är medveten om att TS frågar om ga16, och det tror jag är ett bra val.
 
Hej,

Är det verkligen ingen som har en 16 Ga? Har "alla" en 18 Ga?
Konstigt att ingen har erfarenhet av detta?

Mvh
 
Mattiasp har en 15ga som jag vet att han skjutit takpanel med om det nu kan vara till någon hjälp?
 
Mikael_L
sune73 skrev:
Hej,

Är det verkligen ingen som har en 16 Ga? Har "alla" en 18 Ga?
Konstigt att ingen har erfarenhet av detta?

Mvh
Det är ju 18ga som är billig ... ;)
 
Hej,

Billig? Du menar att en 18 är billigare än en 16? Som att jämföra äpplen och päron. ;-)
Jag avser att köpa en picka som slår i spik i noten och som kan hålla pärlsponten kvar i taket.
Och även kan spika foder och liknande men inga små tavelramar.
Därför är jag intresserad av en 16Ga eller kanske en 15Ga.

Mattiasp, har kanske svar - HALLÅ

Mvh
 
Mikael_L
Ja bara som en ev anledning till att flertalet sitter med en klen 18 Ga.
Först efter köpet inser man att man kanske borde valt den kraftigare (och dyrare).

Men jag hoppas du får svar på din fråga.

Men frågar du mig ska man iaf inte använda 18 Ga till takpanel (även om jag nu gjorde det i ett fall) Jag har en polare som lånade min och satte sin takpanel med, jag påpekade det lätt olämpliga men han körde ändå och verkar dessutom nöjd i efterhand.
Så jag kan tänka mig att en 16Ga räcker.
 
Mikael_L
Pärlspont?
När jag hjälpte en yrkessnickare så instruerade han mig att skjuta i skåran mellan pärlan och den släta delen av pärlsponten, han var av uppfattningen att det syns minst där.

Åhh förresten, detta tak var avsett att målas sen, vid omålad pärlspont blir det kanske en annan femma.
 
sune73 skrev:
Hej,

Billig? Du menar att en 18 är billigare än en 16? Som att jämföra äpplen och päron. ;-)
Jag avser att köpa en picka som slår i spik i noten och som kan hålla pärlsponten kvar i taket.
Och även kan spika foder och liknande men inga små tavelramar.
Därför är jag intresserad av en 16Ga eller kanske en 15Ga.

Mattiasp, har kanske svar - HALLÅ

Mvh
Hallå själv!
Jag är inte riktigt klar över vad frågan var. 15 ga. fungerar utmärkt, men spiken är dyr. 16 ga. vet jag inte så mycket om. Kanske är spiken billigare, kanske fungerar det. Jag har en 18 ga. rak, en 15 ga. 34 graders, en stomspikare och en pappspikare. Till 12 mm pärlspont väljer jag 40 mm långa 15 ga.
 
Har nyligen satt upp drygt 35kvm 14X95(pärlspont) med min basso 50 A1 16G, sköt ofta dubbelskott just för att försäkra mig att det hålls uppe med ett cc på 70cm.

Har ju svårt att tänka mig att det ska falla ned då vikten på panelen är minimal.


Använde mig av 1.6x45mm blank dyckert, finns ju även dyckert med ett lim på som aktiveras när man skjuter iväg som ser till att de inte kryper ur fästet.
 
Hej,

Min fråga är vilken 15/16Ga picka man ska köpa? Duger den 16Ga från Biltema, någon som har erfarenhet?
Blir det märken efter slagstift eller liknande?
Basso verkar inte vara vanligt förekommande jämfört med tex Senco.

Tack Alpha och Mattiasp

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.