A
Hejsan.

Vi skall köpa ett hus för 800.000:- (taxeringsvärde 2010 kommer att bli 750.000:-. Vi behöver göra vissa renoveringar som fixa taket och badrummet. Sen tänkte vi byta ut oljepannan mot en pelletspanna och sätta in en insatskamin i öppna spisen.
Enligt mina beräkningar så kommer allt gå på ca 170.000:- då vi gör en hel del själva. Vi har ca 70.000:- själva till renovering. Jag funderar på att låna till 100.000:- för kunna renovera allt. Sen kommer vi att måla och tapetsera och snygga till huset invändigt. Nu undrar jag.

1. Kommer husets värde att höjas av detta?

2. Om huset värde höjs, får man då låna upp 90% av huset värde så man kan betala in lånet man då har tagit till renoveringar?

Tacksam för svar.
 
Att köpa ett hus 50' över taxeringsvärdet låter billigt.
Efter renoveringarna du nämner borde ni kunna värdera upp villan.
Jag skulle dock kolla med banken först...

/Fredrik
 
Värdet kommer att ökas, vi har renoverat i etaper och värderat upp huset flera gånger och på så sätt suppit undan topplån. Vissa banker har numera sänkt deras belåningsgrad pga att folk lånar som tokar nu när räntan är låg så kolla om det fortfarande är 90 % som gäller hos er bank
 
Prata med banken eller nån mäklare som sysslar med värderingar i ditt område.

Här ute i skogen är det inte självklart att eventuella renoveringar eller investeringar höjer värdet på huset, inte 1:1 iallafall.

/ATW
 
Att byta oljepanna till något energieffektivare och ekonomiskare borde innebära en generell värdeökning, eftersom husets driftkostnader minskar. Insats i öppna spisen likaså, även om det kan vara en del presumtiva köpare som inte ser ett mervärde i en insatskamin utan i stället vill ha en öppen härd.

Ur bank- och låneperspektiv borde åtgärderna kunna motivera ett högre marknadsvärde "allt annat lika". Sedan kan saker ha hänt med kreditvillkoren sedan du sist tog eller lade om lånen.
 
Att taxeringsvärde och pris ligger så nära varandra antyder starkt eftersatt underhåll, alternativt svag marknad. Mäklaren och banken kan ensamma inte besvara alla dina frågor, och man måste känna till deras roller för att inse det begränsade värdet av svaren.

Till att börja med är det meningslöst att fråga en mäklare om värdet av ditt hus i nuskicket. Han hänvisar till att du själv visste vad du gjorde när du lämnade auktionens högsta bud. Om du frågar mäklaren om ditt hus framtida värde kommer han att svara att du ALDRIG behöver ångra ditt köp, och att det lönar sig att satsa på. Det är hans jobb att hålla dig på gott humör.

Banken har två motfrågor att ställa dig som låntagare: 1. Med vilka inkomster ska du klara att betala dagens och morgondagens räntor, och 2. Vad har du för pant, ifall du inte klarar att betala. För att få svar på fråga 2. kommer banken i praktiken att prata med en mäklare; groteskt nog kanske samme mäklare som just sett dig skriva under köpeavtalet. Fråga 1 besvarar banken på egen hand, med hänsyn tagen till rådande lokal konkurrens och eget samvete till bankens resultat. Det ingår också i bankens uppdrag att hålla dig på gott humör. Åtminstone så länge du kan betala...

För att göra en lång story lite kortare: De där reparationerna är egentligen inga "värdehöjare". När du skyfflat in de där 170 tusenlapparna får du räkna med att pilla in ett antal pengar varje år i lpande reparationer (som troligen inte nämns med ett ord i mäklarens glädjekalkyl).
 
C
Sen är det ju investeringar för din egen del också, men det är klart, man vill väl bli av med topplånen..
 
A
Vi fick kåken ganska billigt med. Hon som sålde ville inte ta in fler bud efter vi hade gett vårat bud. Hon var bestämd att hon ville sälja till oss. Så om fler hade fått gett bud så kanske huset skulle gått för 900.000 till 1 miljon tror jag.
 
zabron skrev:
Så om fler hade fått gett bud så kanske huset skulle gått för 900.000 till 1 miljon tror jag.
Så hon gav er 100.000 - 200.000:- bara för att vara snäll?
 
När jag har räknat så lönar det sej inte att byta värmesystem, man tjänar inte in investeringen själv, däremot kan det nog höja värdet vid en försäljning.
Förutom att jag håller med i det billy_baver skriver så skulle jag vara pessimistisk när det gäller att höja värdet så pass mycket som 200 000 på ett hus som kostade 800 000. Uppenbarligen är det ett område där huspriserna är låga, det talar inte för att investeringar på flera 100k skulle gå att räkna hem direkt i en ökad värdering hos ett finansinstitut som ska låna ut pengar. Kolla ordentligt med banken först är mitt råd.
 
När jag har räknat så lönar det sej inte att byta värmesystem, man tjänar inte in investeringen själv, däremot kan det nog höja värdet vid en försäljning.
Byta från Oljepanna till pelletspanna, utan att göra några andra förändringar så - enl GDS 18/09 - så är den kostnaden insparad på 6 år och man får ju hoppas att pelletspannan håller längre än så. Då räknar de med en installationskostnad på 80.000 och en förbrukning på 18.000 kwh. och Då sparade man 15.000 om året. Så nog kan man räkna hem en invenstering in rimlig tid.
 
Jag köpte ett hus i maj för 575,000 med tax värde på 425,000 fr -06. Har sedan dränerat och satt in en beg pellets anläggning för 28,000 monterat och klart( stod en oljepanna från 64 när jag köpte). I juli fick jag nya tax värdet för -09 å de va på 569,000. Har nu varit till banken å lagt om lånen, fick en värdering på 1,25 milj, samt blev av med topplån och lite annat smått. Känner mig ganska nöjd.
 
Vi köpte för 1,6 milj och har satsat 400 tkr på bla installation av värmepump, nytt kök, omdragning av el och en hel del ytrenovering. Gjort allt utom elen själva. Efter detta kontaktade banken samma mäklare som förmedlade vårt köp och efter ett kort besök värderade han upp huset med 500 tkr. Så nog tror jag att ni kan räkna med att få en liknande uppvärdering av ert hus.
 
Efter att vi bytta tak och dränerat om vårt hus som hade ett visst eftersatt underhåll ökade värdet nästan lika mycket som kostnaderna för renoveringarna. Vi har dock inte hunnit med att göra några ytskick än och mäklaren vi pratade med konstaterade krast att de grundläggande renoveringarna fick man i vårt område sällan tillbaka i motsvarande värdeökning. Hur vridet det än må låta var mäklarens uppfattning att marknaden värderar snygga tapeter högre än en dränerad grund t.ex.

Så för att sammanfatta och svara på dina frågor:

1. Ja värdet kommer att öka, men största värdeökningen i förhållande till satsade medel får du på tapeter och färg.

2. Ja. Förutsatt att huset ökar i värde kan du lägga om lånen och få ner en stor del (eller allt) av topplånen i bottenlånen. För aktuella procentsatser bör du såklart prata med din bank.
 
Gladh skrev:
Byta från Oljepanna till pelletspanna, utan att göra några andra förändringar så - enl GDS 18/09 - så är den kostnaden insparad på 6 år och man får ju hoppas att pelletspannan håller längre än så. Då räknar de med en installationskostnad på 80.000 och en förbrukning på 18.000 kwh. och Då sparade man 15.000 om året. Så nog kan man räkna hem en invenstering in rimlig tid.
Jo räkna ut att man tjänar på en investering kan varje säljare göra och det är möjligt att man kan det också men så har det inte sett ut i mitt liv hittills :(
Jag har räknat på ett byte från direktverkande el till vattenburet i samband med en om/tillbyggnation och det skulle kosta så pass mycket mer att vinsten låg så många år bort att det inte kändes realistiskt att räkna med :surprised:
Pelletspannorna i min omgivning har inte fungerat så pass bra att man kan räkna det som nån vinst i och med att timtiden för att få "skiten" att fungera äter upp vinsten med råge. Och jo jag vet att många hävdar att just deras pelletspanna och skruv fungerar till 100 % året runt men dom 2 jag sett på riktigt har inte varit såna :rolleyes:
Böt panna från 30 år gammal kombipanna till ny kombipanna med acctank men kostnaden för veden var inte så mycket lägre efter förändringen att det gick att tjäna in den inom överskådlig tid. Den gamla pannan däremot lönade sej för säljaren men man kan inte räkna med att en panna håller 30 år. Att man börjar tjäna pengar om 6, 8 lr tom 10 år låter ju bra men det kan hända så himla mycket på 8 år att det inte går att räkna med egentligen, plötsligt får ett gäng politiker för sej nåt om miljön eller klimatet :eek: vilket leder till en ny skatt q(;^;)p och så försvann vinsten :(
Så tänker jag, rätt eller fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.