Köpa den bänkskiva ni vill ha och leva med det dyra priset?

  • ja

    11 Röster 84,6%
  • nej

    2 Röster 15,4%
  • Antal röster
    13
  • Omröstningen stängd .
Dilemma.

Ska beställa kök och bänkskiva om någon dag. Bänkskivorna kostar cirka 30% av totala priset. Då är vask och underlimmning samt urfräsning för spis medräknat.

Bänkskivan det gäller är wenge som finns hos kvik, priset landar på 22000.

Hade ni valt bänkskivan ni vill ha eller valt en billigare för att 22000 är ett rövarpris?
Väljer vi obehandlad ek istället är priset 12000 för bänkskivorna men då måste vi behandla skivan för att få den mörkare.

Vad hade Ni gjort?
 
nohope skrev:
Dilemma.

Ska beställa kök och bänkskiva om någon dag. Bänkskivorna kostar cirka 30% av totala priset. Då är vask och underlimmning samt urfräsning för spis medräknat.

Bänkskivan det gäller är wenge som finns hos kvik, priset landar på 22000.

Hade ni valt bänkskivan ni vill ha eller valt en billigare för att 22000 är ett rövarpris?
Väljer vi obehandlad ek istället är priset 12000 för bänkskivorna men då måste vi behandla skivan för att få den mörkare.

Vad hade Ni gjort?
Jag hade valt den bänkskiva jag ville ha om jag tyckt att det var värt pengarna.

Hjälpte svaret...?
 
Vi hade svårt att motivera dyrare stommar än IKEA och kände att vi därmed kunde lägga mer pengar på bänkskivan, där man på ett annat sätt "får vad man betalar för". Estetiskt vill jag helst ha kompositmaterial (Hi-Macs / Corian) vilket torde landa runt 35'000 kr i vårt kök, så 22' är ju "billigt".

Men då jag är inbiten funktionalist ser det ut att bli en laminatskiva trots allt...
Trä är för ömtåligt och underhållskrävande. Sten är för hårt. Rostfritt för slamrigt och sterilt. Efter att ha läst här har jag även blivit avskräckt från både kompositmaterial och kompaktlaminat (i alla fall i svart) pga t.ex. repkänslighet.

Vad jag vill ha sagt är nog detta: Fundera på var ni vill snåla och var ni vill unna er, men välj inte bara med ögonen...
 
Så länge det inte är några orimliga summor så tycker jag att man ska ta vad man vill ha. Valde själv granitskiva trots priset.
 
Jag tillhör också dem som tycker att man ska satsa på det man verkligen vill ha om det går att lösa ekonomiskt. Köket används hela tiden och är en långtidsinvestering som ska hålla i många år. Så länge den estetiska lösning du söker också kommer att tåla det sätt du använder köket på blir du nog nöjdast om du uppfyller drömmen om en wenge-skiva.

Själv spenderar jag i mina ögon en förmögenhet på en lång, högkvalitativ rostfri skiva som jag hoppas med åren ska bli vackert sliten.
 
Visst får det vara dyrt om man verkligen vill ha det men varför köpa bänkskivor på Kvik? De är inte direkt billiga, inte dyrast heller men jag tycker nog det håller rejäla överpriser på sina skivor. Försök hitta wengeskivor någon annanstans istället.
 
Självklart ska man inte snåla på en sådan sak. Du ska ha den i 20 30 år eller mer.... Slå ut det på tiden så blir det inte så farligt. Och du kommer att tillbringa minst ett par timmar om dagen att titta på den så självklart ska du ta den..

Men du kan ju kolla på några mer ställen om den går att få tag i billigare....
 
thewolf skrev:
Självklart ska man inte snåla på en sådan sak. Du ska ha den i 20 30 år eller mer......
jaha ....men om den infällda spisen pajar och nya har andra mått om 10 år ? Vanligt att man köper en ny spis och byter träskivan också för den är inte alls så fräsh och trendig längre när det satt en infälld spis och vask i några år ....
Jag tycker att 22 000 är alldeles för mycket för en förbrukningsvara som en arbetsbänk av trä är ...
hellre något billigare som man har råd att byta oftare än efter 20-30 år .
Enl mej är det endast rostfritt som är värt att betala så höga summor för ..
Själv har jag 2m rostfritt diskbänk, en bit marmor vid spisen och resten är billig ekskiva från Bauhaus - gammaldags och praktiskt :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för alla svar. Kom hem ikväll efter att jag varit på Kvik och beställt köket. Totalpris 64 000 varav bänkskivan kostar 33 000. Har till på fredag att avbeställa bänkskivan vilket jag förmodligen kommer att göra... Att en bänkskiva ska kosta 50 % av köket är inte rimligt. som andra har skrivit, får försöka hitta liknande mörkbruna bänkskiva någon annanstans.
 
Om det handlade om granit, marmor eller rostfri skiva skulle jag kanske säga ja, men wengé känns som så just nu, om ni ursäktar. Så i detta fall, nej. Det borde finnas billigare.
 
Lite sent inlägg kanske, men vi gjorde vårt kök för ca 3 år sedan och köpte vår bänkskiva i Wenge på Bauhaus för ca 10 000...4 meter, 40 mm tjock. Den är hård som sten, slet ut 2 sticksågsblad när jag skulle ha i stekhällen...och vi fick anlita flyttgubbar för att få upp den i trappan för den väger bly. Men snygg är den och kräver bara inoljning en gång om året om den inte är extremt utsatt. Så korta svaret till den ursprungliga frågan...köp för guds skull inte bänkskivor hos köksföretagen, handla dem på byggvaruhusen för halva priset:)
 
N
Det är som någon längst upp skrev, man får det man betala för. Köper du bänkskivan i byggmarknaden måste du köpa disklådan vid sidan om som inte är billigt den helle. Och du kan själv montera en disklåda endast som infällning (såga hål och montera ovan ifrån). Däremot en snyggt monterad underlimmad eller planlimmad disklåda är något du inte kan göra själv. Bänkskiva-leverantörer tar reellt betald för den tjänsten. Det är mest därför det dra iväg med priset på en diskbänk med fin inlammad disklåda.
Numera finns disklådor som egentligen är för planlimmningen men även kan infällas. Då ligger endast plåt-flänsen på bänkskivan om man vill själv fixa detta. Det blir ingen "tjock" profil på bänken. Svårt att förklara, men hoppas ni förstår hur jag menar .... I alla fall äntligen ett mycket bra alternativ för att kunna använda sig av en byggmarknads-bänkskiva.
 
Well, montera underlimmat snyggt och våtsäkert är faktiskt inget större problem om man är normalhändig. Men visst, du betalar ju för arbetet när du köper en bänkskiva från en köksleverantör, det är helt rätt. Ska du däremot inte göra avancerade saker så får du bra mycket bättre pris på byggvaruhuset för samma bänkskiva, det var mer min poäng. I vårt fall sparade vi ca 15 000 på kökskivan i Wenge genom att göra arbetet själv. (Sen erbjuder ju tex Bauhaus tillsågning av bänkskivor också till en rimlig peng.)

En helt annan sak är ju kanske förresten att det här med massivt trä och diskhoar inte är en bra idé i längden. Rostfria diskbänkar och massivt trä till själva arbetsbänken är en betydligt bättre idé. Även om man får aldrig så tätt mellan diskhon och infällningen så kommer det ju vatten på bänkskivan och så småningom missar man att sköta underhållet och får fula fläckar osv.
Dock håller sig Wengen oerhört bra, så det kan rekommenderas oavsett var man köper den!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.