S
Hej,

En av gjutjärnsbrunnarna i badrummet håller inte vattnet, den blir torr på ca en dag och jag ser att botten är kex, det är inte fel på vattenlåset.

Frågan är om man kan fylla den med nån plast eller liknande (relining av rör har jag hört talas om men inte brunnar)?

Har en offert från försäkringsbolaget på att riva hela badrummet samt sätta två nya plastbrunnar. Tyvärr är det så att badrummet i övrigt är modernt (2001) med klinker golvvärme etc och vi skulle kunna leva med badrummets utseende i kanske 10 år till så egentligen vill man ju komma undan billigast möjliga, så en enkel fix som håller tio år, finns det? Bolaget vill ha ca 50 papp för att göra om rubbet inkl nydragning av vvs som nu kommer ur golvet (vilket det inte får numera), tråkiga pengar att lägga på en trasig brunn.

MVH
 
En av brunnarna..........
Räcker det med den andra brunnen, så gjut igen den trasiga med betong.

Det är att vara efterklok, varför byttes inte brunnarna vid renoveringen 2001? Man VET att gjutjärn rostar.

Protte
 
Var tror du vattnet har tagit vägen då? Inte uppåt i allafall.... Förmodligen har du en en begynnande vattenskada i undergolvet... kan vara värt att kolla upp. Rekommenderar dig alltså inte att laga, utan att byta...
 
  • Gilla
Konradsson87
  • Laddar…
Givetvis kan det vara en chansning på att kontakta några experter på relining men även om du fixar brunnen kommer det vara riktigt svårt att ordna en ordentlig tätning av brunnen mot tätskicktet.

Om nu 50 papp var försäkringsbolagets offert på att få ett nytt badrum så tyckte jag det lät väldigt prisvärt

// Mats
 
Skall bytas. Som sagt varför gjordes inte detta vid renovering.
 
S
Tack för svaren, ja som sagt så borde man bytt 2001, tyvärr bodde inte jag i huset då utan det var väl någon godtrogen svensson som litade på hantverkaren.

Ringde firman som gjort det och de hävdar att vid den tidsperioden så var det upp till hantverkaren att bedöma om brunnen skulle hålla tills nästa renovering (om den hade passande klämring till tätskiktet, vilket den har). Tydligen kom absolut krav BKR 2005 på att alla brunnar ska bytas oavsett skick när man iordningsställer badrum/våtrum. I mitt andra nya badrum är det givetvis senaste modell av allt. Så hos firman hade man inte mycket till garantier, trots en av de större firmorna i min kommun, lärpenningen är att alltid läsa på själv först innan ni anlitar hantverkare som i detta fall sparade 300 spänn på att inte byta brunnen, kostar sedan husägaren 50 papp q(;^;)p!
 
  • Gilla
Konradsson87
  • Laddar…
Det går troligen att religna brunnen. Man slipar och plastar den. Hör med en firma som sysslar med det. Dakki-metoden fungerar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.