Hur har du lyckats att inte inhandla en domino ännu Daniel?
Trodde ditt sinne var lika snedvridet som mitt.
Kul att se att det fínns dom som fortfarande lyckas hålla sig ovanför ytan och inte hjälplöst sjunkit till botten av träsket, (inte för att jag gjorde så mycket motstånd men men..)

För övrigt; riktigt skysst tillbehör, verkar riktigt smidigt.
 
Jag hade svårt att motivera nypriset, och alla på blocket var väldigt skumma. Sen blev det en Mafell duo-dowel istället, den ska jag nog kunna koma rät bra överens med efter lite mer träning...men visst är jag sugen på en domino också:)
 
Ett främre handtag på anhållet och vassa borr till Mafellen så har du svårt att motivera en Domino.
 
mattiasp skrev:
Ett främre handtag på anhållet och vassa borr till Mafellen så har du svårt att motivera en Domino.
Ja, kanske är det risk för det. Handtaget är redan skissat, blir i form i pelarlåsningen till of1010, de är bra och billiga som reservdelar. Borren ska jag testa att slipa [edit: dremla menar jag såklart ;)] försiktigt med diamantstift till dremeln, det kan nog bli bra.
 
Jag tror att det kan bli svårt med slipningen. Du kanske minns att hålen blev för små för pluggen. De satt lite väl tight. Det kan vara knepigt att slipa så att borret blir större. Men å andra sidan så är det ju gratis att testa. Kanske är det så att hörnen på borret är slöa. Då kan det kanske bli för små hål. -Nej, jag filosoferar bara i största allmänhet. Hoppas det går bra att "dremla"
 
Ja, för borren var verkligen inte gratis när jag googlade dem häromveckan!
 
Problemet med för små borr skulle ju lösas om du plockade upp Bill Hyltons metod att göra rundstav med en enkel fräsjigg. Då skulle du kunna göra pluggarna mindre i takt med att du slipar ner borret. Dessutom är det ju bara att minska en aning på redan gjorda stavar om de börjar bli för stora. Så blir du helt självförsörjande på plugg också.

Tror t.o.m. att den jiggen finns att köpa, men den är ju så löjligt enkel att det inte verkar vara nån idé att köpa den.

Här finns en alternativ ritning.
 
mattiasp skrev:
Jag tror att det kan bli svårt med slipningen. Du kanske minns att hålen blev för små för pluggen. De satt lite väl tight. Det kan vara knepigt att slipa så att borret blir större. Men å andra sidan så är det ju gratis att testa. Kanske är det så att hörnen på borret är slöa. Då kan det kanske bli för små hål. -Nej, jag filosoferar bara i största allmänhet. Hoppas det går bra att "dremla"
Att slipa så att borret blir större är jättelätt, bara att få spetsen lite ur centrum.....det har jag lyckats med många gånger med vanliga HSS-borr...

Nej, jag är med på hur du menar, jag tror att det är de två "bottenskären" som inte är i toppform, spetsen och de fasade sidoskären hade jag inte tänkt göra något åt i första steget, så jag tror att jag ska kunna behålla diametern.
 
phl skrev:
Ja, för borren var verkligen inte gratis när jag googlade dem häromveckan!
Var hittade du pris för dem, och vad kostade dem?

EDIT: Hittade priser, ca 300kr/st i UK. Jag hoppas att jag kan slipa till dem, lägger hellre de pengarna på att köpa lite 3 och 5mm borr istället.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.