Ja den enkla och kanske dumma frågan äro:
Hur göra fogen i överkant på kaklet som ju är halvvägs upp från golvet,(det är alltså målat från taket och ner till kaklet (och en liten bit till bakom)).?

Jag ska måla innan jag kaklar detta för överlappet mot tätskiktet neråt.

Den långa frågan är att jag vet vilka alternativen är:
1. foga snyggt och ingen fog alls (ej ett alternativ för min del dock).
2. Göra allt klart och mjukfoga
3. Göra allt klart och målarfoga för att sedan måla över målarfogen.

Men jag står i valet och kvalet och det är långa fogar och mycket arbete särskilt med Nr 3. Men jag vill ha det bästa eftersom allt annat är gjort så så jag räds heller inte att jobba OM det ger nåt slags resultat, annat än i min skalle.
 
Hade valt alt 3, med en liten tunn målarfog.
 
Jo det är ju det alternativet det lutar åt för min del också. Men hur ser det ut om man måste måla efteråt (med pensel) på det som är rollat? Kanske inte syns alls?
 
v-g skrev:
Ja den enkla och kanske dumma frågan äro:
Hur göra fogen i överkant på kaklet som ju är halvvägs upp från golvet,(det är alltså målat från taket och ner till kaklet (och en liten bit till bakom)).?

Jag ska måla innan jag kaklar detta för överlappet mot tätskiktet neråt.

Den långa frågan är att jag vet vilka alternativen är:
1. foga snyggt och ingen fog alls (ej ett alternativ för min del dock).
2. Göra allt klart och mjukfoga
3. Göra allt klart och målarfoga för att sedan måla över målarfogen.

Men jag står i valet och kvalet och det är långa fogar och mycket arbete särskilt med Nr 3. Men jag vill ha det bästa eftersom allt annat är gjort så så jag räds heller inte att jobba OM det ger nåt slags resultat, annat än i min skalle.
4. Hårdfoga kanten när du fogar resten av kaklet. Tejpa upp en snygg linje och foga snett på översta raden precis som du hade gjort med silikon eller latex.
 
QUOTE=RobZombie;972182]4. Hårdfoga kanten när du fogar resten av kaklet. Tejpa upp en snygg linje och foga snett på översta raden precis som du hade gjort med silikon eller latex.[/QUOTE]

Rätt snyggt initialt, men svårt att hålla rent från damm, blir troligtvis lite skitigt med tiden när ytan är så sträv som fogen är. Det är ju inte läge att svabba på med vatten på detta stället mellan vägg och kakel.

Men som sagt, det är bara min åsikt....:):)
 
Nej det alternativet går nog bort tror jag. Fukten ska ju ledas ut på kaklet ;)
 
Havsutsikt skrev:
QUOTE=RobZombie;972182]4. Hårdfoga kanten när du fogar resten av kaklet. Tejpa upp en snygg linje och foga snett på översta raden precis som du hade gjort med silikon eller latex.
Rätt snyggt initialt, men svårt att hålla rent från damm, blir troligtvis lite skitigt med tiden när ytan är så sträv som fogen är. Det är ju inte läge att svabba på med vatten på detta stället mellan vägg och kakel.

Men som sagt, det är bara min åsikt....:):)[/QUOTE]

Varför skulle man inte kunna svabba med vatten där? Det är väl i ett badrum med tätskikt?

Jag har fogat mängder av kakel på det sättet och aldrig sett eller hört att fogen skulle bli skitigare där jämfört med mitt på väggen.

I det avseende är dessutom silikon sämre och lär behöva bytas väldigt mycket fortare än hårdfogen.
 
v-g skrev:
Nej det alternativet går nog bort tror jag. Fukten ska ju ledas ut på kaklet ;)
Varför skulle det ha betydelse? Det kommer rinnan vatten bakom kakel och klinkers på alla andra ytor så att skydda just den skarven spelar ingen roll.

Du har väl tätskikt? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.