TV-hörnan där uppe blir nog bra. Den behöver inte vara större än så tycker jag. Bättre att ha lite större sov(barn?)rum.

Är tvättstugan tänkt även som grovingång? Personligen gillar jag inte att behöva gå igenom hela tvättstugan när jag har kommit in genom grovingången. Det känns som att man blandar sin smuts med ren tvätt. Hänger ni förresten aldrig tvätt i tvättstugan? Det finns inte mycket plats till det i alla fall.
 
Tack för synpunkterna!

Tvättstugan blir även groventré, vilket jag kan hålla med om är lite tudelat. Det kan vara praktiskt att kunna slänga in alla blöta/smutsiga barnkläder direkt i tvätten när man kommer in med å andra sidan blir den rena tvätten lätt smutsig precis som du påpekar. Kanske kan man förlänga tvättstugan något på bekostnad av en mindre entré (men man vill ju inte att entrén ska kännas trång...). Vi kommer säkert att hänga tvätt i tvättstugan - en flyttbar tvättställning och kanske ett torkskåp kommer det antagligen att bli. Tror ni det är för trångt med 11m2? Jag tycker det borde räcka, men jag kan så klart ha fel. I de visningshus vi varit i så är det sällan över 10m2 tvättsuga/groventré och jag tycker det verkar funka.
 
Vi har en tvättstuga som används mest som ingång, det är bara "huvudentrén" som används då vi har gäster..och jag känner samma sak att jag är trött på att dra in skit och smuts där det ska vara rent = rentvätt.
En vän har fristående groventre med gott om plats för kläder, barnvagn etc och tvättstugan direkt till vänster när man kommit in vilket man utnyttjar då man vill hänga tvätt ute. Det där vill jag kopiera nu när vi ska bygga OM vi får till det utrymmes mässigt dvs.
Lycka till!
 
På det stora hela gillar jag verkligen er planlösning (förutom attt nästan alla dörrar är felvända på ett eller annat sätt, men det antar jag att ni tittar på en eller ett par gånger extra innan allt är klart)! Apropå dörrar tycker jag absolut att ni ska satsa på en skjutdörr mellan köket och matplatsen, gärna bredare än en vanlig dörr.

Om ni verkligen vill ha mycket böcker i biblioteket är mitt tips att göra en bokhylla som ser inbyggd ut längs den vänstra väggen. Då måste dörren flyttas lite till höger, men det borde inte vara något problem.

Jag vet att det är jättevanligt, men jag tycker ändå det är dumt att sätta kaminen på baksidan av kyl och frys där man ju tillsätter energi för att få det kallt. Dessutom tror jag det blir olidligt varmt vid bordet när ni eldar! Jag skulle hellre vilja ha den vid trappan, men det blir värre med röret på övervåningen... Men då syns den från entrén! Och det är väl närmast olagligt att sätta in en kamin i ett vackert sekelskifteshus? Kakelugn ska det vara d^_^b.

Klädkammaren på övervåningen blir svår att utnyttja när den är så smal och med dörren på kortsidan. Bättre att göra garderober från båda rummen (även om jag förstår att idén är att inte ta väggyta). Eller ännu hellre helt enkelt göra rummen större och ha fler garderober, eventuellt fristående flyttbara. Vi har snedställda sovrumsdörrar uppe och det ser inte alls dumt ut. Inget man tänker så mycket på och de som har kommenterat det har gjort det i positiva ordalag!

Till sist: Ert hus kommer bli jättefint! Precis ett sånt vi hade velat ha, men vi fick inte bygga 1 3/4-plans på vår tomt... Vårt hus har exakt samma bottenmått, men er övervåning känns verkligen mycket större!
 
Tack för synpunkterna (igen)!

Skogsbullen har också postat ytterligare ett svar som jag fick via mail, men av någon anledning så dök det aldrig upp i tråden. Så här skriver han/hon:

"Om man skall kombinera tvättstuga och grovingång tycker jag att det är bättre att planera så att det "stråk" man går igenom tvättstugan när man kommit in genom dörren inte går genom hela rummet. Speciellt inte om rummet är litet och det hänger ren tvätt här och var. Då är det bättre att man bara behöver passera genom en liten del av tvättstugan. Jag bifogar en liten kluddig bild som kanske kan illustrera vad jag menar."

Ellas synpunkter kan jag hålla med om.
  • Kaminen kommer antagligen att bli en kakelugn (om än en putsad ariant - typ Cronspisen Rustik).
  • Öppningen av dörrar är precis som du sagt inte så genomtänkt - det få vi kolla på. En skjutdörr från köket är också ett hett tips.
  • Klädkammaren på ÖV har nu blivit två, så det är möjligt som su säger att det är bättre att göra om den lilla KLK till garderober istället. Vi får fundera på det.
  • Köket har vi inte riktigt jobbat färdigt med. I bifogad fil finns dock det senaste förslaget, men det kommer säkert att ändras när man sätter sig ner med någon kökssäljare e d.

Vi har ändrat ytterligare lite (bl a trixat med tvättstugan/toan) - se bifogad fil.

Synpunkter mottages tacksamt - det är ju superbra med alla engagerade människor som ger en arkitekthjälp här! Tack igen! d^_^b
 
Kanonlösning i groventré/klädvård!

Ett tips jag glömde är gå-in-i-skafferi i köket eller i alla fall minst två vanliga skafferiskåp. Vi har haft det förut och byggde så (ca 1.70 x 1.80) och det är helt suveränt! Sväljer allt det där som man inte använder så ofta (våffeljärn, smörgåsgrill mm mm) och vårt fall även hund- och kattmat i mängder! Ett innesortiment av verktyg bor också där, liksom storköp av diverse saker som t ex papper och pasta!
 
tycker det verkar genomtänkt, blir ett mycket fint hus.

För egen del skulle jag försöka med att ha tvättstugan som ett eget rum. Just för att kunna hålla det rummet extra rent. Du kan inte byta plats på tvättstuga o groventre o låta ingången utifrån hamna där du har fönstret i tvättstugan idag?
Man kan ju alltid ha ett inkast från groventren till tvättstugan så slipper man att dra smutsen från ena rummet till det andra.

Det passar inte med dubbelskjutdörrar mellan kök och matsal?
 
Ni har inte funderat på att ha köket på de två ytterväggarna och ett runt matbord i mitten av köket? Med höga fönster ovanför bänkytan borde det inte kännas mörkt och köket blir mer sammanhängade på det sättet.
 
Intressant idé Apollonia. Jag ska prova att rita om och se om det är möjligt. Risken är kanske att kket är lite för litet för denna lösning, eller?

Fabrikör Stava: Dubbelskjutdörrar mellan kök och matsal har vi också funderat på. Nackdelen är att man måst ha tillräckligt med vägg på båda sidor som dörrarna som de kan löpa i, med det går säkert att lösa.

Tvätt/groventré kanske det blir justeringar i, men det är kanske osäkert om det blir två helt separata rum; dörrar tar ju en del väggyta.

Ella: Din idé om gå-in-skafferi är tilltalande - vi får fundera på var ett sådant skulle kunna få plats. Kanske får förrådet under trappan tjänstgöra som grovskafferi för toapapper etc. Har du/ni någon idé på var ett sådant skafferi skulle kunna passa?

Tack igen för alla bra/ovärderliga synpunkter - det börjar näma sig förhandlingar med husyggaren, så då är det bra att man vridigt och vänt på alla lösningar.
 
Jag tror inte att det är för litet, borde gå att få in 1,5 meter mellan bordet och köksytan och det räcker nog. Sen beror det lite på hur ni tänkt använda köket, för bara frukost räcker ett litet bord men har ni tänkt äta middagar också där kan ju ett större bord behövas och då är det inte säkert att det fungerar.

Jag gjorde om en skiss jag hade sen tidigare bara för att ge lite idéer. Har inte lagt in överskåp alls, blir inte heller så mycket plats för sånt men det som inte får plats där kan säkert förvaras i hörnet mellan dörrarna.

På grund av fönstren blir det också begränsad yta för högskåp men ugnen kan nog ta ett av högskåpen och skafferiet flyttas till hörnet istället.

Även jag rekommenderar ett stort skafferi för där får verkligen allt plats men tyvärr kan jag inte se någon bra plats för det i närheten av köket.
 
  • pl2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ClaesF: Vet inte hur det passar in hos dig men det finns ju skjut/vikdörrar också. Satte en sådann mellan kök och vardagsrum i föräldrahemmet som ljud och osbarriär främst och det vart bra
 
tycker att hur dörrarna öppnas inte riktigt är rätt, speciellt på övervåningen. kolla över det
 
Claes F skrev:
Tack för synpunkterna (igen)!

Skogsbullen har också postat ytterligare ett svar som jag fick via mail, men av någon anledning så dök det aldrig upp i tråden. Så här skriver han/hon:

"Om man skall kombinera tvättstuga och grovingång tycker jag att det är bättre att planera så att det "stråk" man går igenom tvättstugan när man kommit in genom dörren inte går genom hela rummet. Speciellt inte om rummet är litet och det hänger ren tvätt här och var. Då är det bättre att man bara behöver passera genom en liten del av tvättstugan. Jag bifogar en liten kluddig bild som kanske kan illustrera vad jag menar."
Jag lyckades aldrig få in den lilla kluddiga bilden, därför tog jag bort inlägget igen.

Jag tycker att tvättstugan ser betydligt bättre ut på den senaste skissen. Man kan passera vid sidan av den när man kommer genom grovingången, bra! Sedan kanske man kan fundera över storleken på tvättstugan i relation till grovingången. Det är alltid bra med en stor entré, men jag hade nog ändå velat utöka tvättstugan lite på entréns bekostnad. Det beror lite på hur man använder tvättstugan: Skall man hänga och vika ihop tvätt, kanske stryka tvätt så behöver man lite mer plats än om man bara tvättar och torktumlar.

I övrigt tycker jag att ni har fått till ett kanonhus! Det finns mycket bra saker som man sällan ser i nya hus nuför tiden: Stor entré, trappan på annan plats än precis vid ytterdörren, förråd under trappan, klädkammare på ovanvåningen, gott om rum på ovanvåningen mm.

Väldigt många hus har bara tre sovrum. Om man som vi (lite oplanerat) råkar ha fått tre barn, så får man rata 70% av alla befintliga hus på marknaden. Nu vet inte jag hur många barn ni har (eller tänker er), men det är bra att ha möjlighet till 4 sovrum, kanske t o m 5 om man räknar in biblioteket.
 
Hej igen!

Nu närmar det sig att skicka planlösning till konstruktör för uppritning av bygglovshandlingar och konstruktionsritningar och jag lägger därför upp vår senaste variant ifall någon har nån mer synpunkt. Det har kanske inte hänt så jättemycket med planlösningen mer än några justeringar.

Köket är inte helt spikat. Bl a så är det kanske lite dumt med kyl/frys bakom kakelugnen som nån påpekade, men det kanske får bli så ändå.

Klädkammarlösningen på ÖV vid sovrummet västerut kanske kan komma att ändras (för att effektivare utnyttja allrummets lilla instick för dörrarna).

Garderoberna på ÖV kan komma att justeras.

Streckad vägg på ÖV sätts vid behov.

Några synpunkter?

Jag bifogar även en skiss på hur vi tänkt oss fasaderna (även om fönsterplacering/storlek etc. inte stämmer helt).

Tack på förhand!
 
just det du påpekar med kyl o frys. att ha dom mot en vägg där kamin fins på andra sidan är kanske inte så bra. dessa vitvaror blir varma på baksidan och torde bli nnu varmare. sen en annan liten sak. att hämta varor från dessa vid matlagning blir inte det lite omständigtmed tanke på köksdisken som sticker ut???

som jag vill ha det gäller följande: spis centrerat med uppläggningsyta på båda sidor, kyl o frys på ena sidan och diskho på andra alternativt diskho i mitten. logistiken blir enklare tycker jag. men detta är min personliga smak

sovrummet uppe till vänster. flytta in garderoberna och flytta ut dörren mot allrummet. klädkammaren uppe, behövs den? badrumsdörren o dörren till klädkammaren kommer ju att krocka med varandra hela tiden.

annars skitabra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.