När en del förarbete är gjort.

Jag skall låta måla om min lya på 3 rum och mindre kök ca 50 kvm, 270 i takhöjd.

Lyan målades om för 8 år sedan då väggarna spacklades etc.

Ungefär hur mycket mindre arbete blir det nu?

Jag behöver veta för att ha ett hum om pris.
 
crazys, varför skulle det bli mindre arbete nu?

Betyder "en del förarbete är gjort" att du har grundat, spacklat etc?
I så fall, varför inte färdigstryka också?
Det är ju förarbetet som är det jobbiga.

Vad skall du måla förresten?
Väggar? Tak? Golv? Snickerier? ...

//KoW
 
Om du syftar på spacklingen som gjordes för 8 år sedan, riskerar tråden att bli legendarisk.. :)
 
Mäster skrev:
Om du syftar på spacklingen som gjordes för 8 år sedan, riskerar tråden att bli legendarisk.. :)
Har det bråkats om det tidigare?

Min tanke är att nu behövs det bara rolla på lite färg på väggarna eftersom det är spacklat.
 
KnockOnWood skrev:
crazys, varför skulle det bli mindre arbete nu?

Betyder "en del förarbete är gjort" att du har grundat, spacklat etc?
I så fall, varför inte färdigstryka också?
Det är ju förarbetet som är det jobbiga.

Vad skall du måla förresten?
Väggar? Tak? Golv? Snickerier? ...

//KoW
Typ allt skall målas förutom golv.
 
Mäster skrev:
Om du syftar på spacklingen som gjordes för 8 år sedan, riskerar tråden att bli legendarisk.. :)
Hm, blev den inte det just nyss? :D
 
jag bumpar

något vettigt svar borde väl gå att få
 
En inhyrd målare kan såklart säga att ditt förarbete (eller vem som nu gjort det för 8 år sedan) inte är bra nog (längre). Det kanske måste göras om helt eller delvis. Så det är ju inte säkert att det kommer att krävas väldigt mycket mindre tid.

Men om man antar att underarbetet etc är helt ok och bara ser till målningen då...

När vi bodde i gamla huset var de större rummen ca 20 m2 med 2,90 i takhöjd.
Det tog mig ca 2 h (plus 30 minuters maskering av dörr x 2, fönster x 2, kakelugn, element, bortplockande av uttag osv) att måla väggarna i de rummen en (1) gång.
Sedan får man väl räkna med ungefär samma tid, kanske aningen mindre, för att måla det en andra gång.
Måla tak, hmm...30 minuter per rum/tak kanske? För mig tog det 45 minuter och en del svordomar :blushing: för att måla ett tak, Krävs väl vanligtvis två lager där också om man ska vara seriös.
Jag är inte oerfaren som målare och inte heller långsam men en målare gör såklart jobbet snabbare än vad jag gör det. Men såhär får du ju ett hum om ungefärlig tidsåtgång iallafall. .

Som sagt, erfarna målare är ju vanligtvis snabba som katten men man måste väl ändå när man ser till tiden också ta i beaktande hur mycket vinkar och vrår, fönster, dörrar etc det finns.
 
Ett försök till vettigare inlägg då
Frågan går inte att besvara utan att se hur det ser ut, en målare kommer att kolla runt och en ge dej ett pris.
Vill Du vara lite säkrare så ta dit fler som får ge pris, då får Du ett hum om var man hamnar alla fall. Tyvärr är det inte självklart att den billigaste är den bästa, referenser från folk Du känner rekommenderas verkligen.
 
Vad jag syftade på var att det ska till ett förarbete även denna gång, precis som förra gången, och gången dessförinnan,
Så om det inte var alldeles bedrövligt knöligt och trasigt innan förra renoveringen, så kan det nog bli ungefär samma förarbete igen,
Efter 8 år antar jag att det finns en del hål och märken att spackla över, så arbetet blir nog detsamma som för 8 år sedan,
Vad priset blir är svårt att säga något om, det kan nog variera en hel del mellan olika anbud.

OT: Om du funderar på att måla själv...
Att måla själv anses vara enkelt, många gör det själv och är jättestolta över resultatet,
Men jag vill nog påstå att att det brukar kunna se ganska eländigt ut när man granskar resultatet,
Jag tror inte att många av gör det självarna, jag inräknad, hade godkänt samma resultat av en yrkesmålare..
Det tar en himla massa tid att göra det själv också, nu säger jag inte att man ska undvika att måla själv, men man ska tänka sig för så man inte kvaddar både rum och mtrl....
Hoppas du inte tog illa vid av mitt tidigare inlägg, jag var lite snabb att spela skoj där. Sorry.
 
Prisbilden för att bara måla väggar brukar ligga runt 50kr/kvm väggyta...
Det är bara att mäta och räkna så har du ett hum om priset...

//Fredrik
 
För att förtydliga.

Det var tapeter innan så hela väggarna spacklades så att de blev lite småskrovliga och snygga.

Jag bedömmer att det var inte något man gjorde på några timmar. Mera några dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.