Jag har tänkt att isolera vårt kommande hus, byggt på plintgrund med minst 50 mm cellplast undertill som blindbotten, förutom 220 mm mineralull i bjälklaget. Finns det några problem med cellplast i plintgrunder? Vad jag kan tänka mig så är cellplast relativt fukttätt, finns det någon risk att stänga inne byggfukt i konstruktionen om man gör som jag tänkt? En följdfråga som jag tänkt en del på att man ofta ser på specifikationer för nya hus att plastfolie skall läggas i golvet. Jag antar att plastfolie övertill och cellplast undertill i en plintgrund är en fuktfälla?. Varför ska man ha plast i golvet och vad missar man om man inte har det?
 
Förstår jag dig rätt, att du tänkt limma cellplasten undertill på trossbottenskivorna? Det borde väl inte vara några problem bara du får det att sitta riktigt.

Att man lägger en plastfolie under parketten eller laminaten är ju något man oftast gör på betonggolv för att golvet inte ska slå sig. Om du vill lägga på en plastfolie under golvet så är det väl bara att vänta ett tag till byggfukten i konstruktionen torkat ut.

En plintgrund är väl så välventilerad att kondensen inte bör vara något problem heller.
 
Men räknas cellplast som diffusionstätt? om man skruvar upp 10 cm spontad cellplast under bjäklaget, tillåts eventuell fukt att vandra ut nedåt om man har plastfolie under innergolvet ovanpå bjälklaget?
 
Cellplast är inte diffusionstätt. Tillverkarna brukar säga att den släpper igenom fukt ungefär som trä.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.