Sökte lite men fick ordentligt många luddiga svar.
Cromol
Thermex
Vanlig matolja
m,m
Har DU testat något som fungerar bra.
Vi har beställt nya vitvaror och har två små barn.
Visst kommer det bli skitigt men vi vill hålla så rent som möjligt.
Kom gärna med dina erfarenheter i ämnet.
 
Göran.W
Rostfritt och små barnq(;^;)p
Har själv små barn så det nästan nya rostfri som var nästan nytt åkte ut fort som ögat så man slipper lägga timmar på att hålla det rentd^_^b
På jobb använder jag häll rent till rostfritt som värkar funka bäst när det är riktigt skitigt.
Man ska nog inte använda häll rent på lackat rostfritt.
 
Vi var länge inne på vita men köket kommer vara vita släta luckor. Så vi kände att vi var tvugna att bryta av med något.
Eftersom det är sååå vanligt med rostfritt bör det kommit ut något på marknaden som förebygger alla fingeravtryck.
Husqvarna har någon lack på sina rostfria som hjälper.
Så något borde finnas.
 
Nya rostfria vitvaror har ju någon beläggning på sig, för att undvika just detta. Vi använder bara en "mirakel"trasa med vatten, det funkar bra.
 
Vi har rostfria vitvaror från 2001 och på dem fungerar det bra med "Jif Rostfritt stål". Enda nackdelen med det medlet är den skarpa lukten.
 
Har rostfri kyl, frys och spis från Siemens. Årgång 2005.De har inte någon specialbeläggning, men det går iaf fin fint att bara torka rent med diskmedel och vatten och eftertorka med hushållspapper. Behöver torka av dem 1-2 ggr per år, har småbarn, har inte fattat problemet med rostfritt som alla pratar om, men jag kanske bara har haft tur?

Har sett några varianter av "lackad" rostfritt och de jag sett har varit väldigt fula. Grejen med rostfritt är ju den matta, lite lyxiga finishen... Att lacka rostfritt känns lite som att lacka på ett oljat trägolv...
 
J
Lär ungarna att använda handtagen och sluta slicka på dörrarna så skall det nog gå bra.

;-)
 
Gurravasa skrev:
Har rostfri kyl, frys och spis från Siemens. Årgång 2005.De har inte någon specialbeläggning, men det går iaf fin fint att bara torka rent med diskmedel och vatten och eftertorka med hushållspapper. Behöver torka av dem 1-2 ggr per år, har småbarn, har inte fattat problemet med rostfritt som alla pratar om, men jag kanske bara har haft tur?

Har sett några varianter av "lackad" rostfritt och de jag sett har varit väldigt fula. Grejen med rostfritt är ju den matta, lite lyxiga finishen... Att lacka rostfritt känns lite som att lacka på ett oljat trägolv...
Håller med, lack är ju silverfärgad målarfärg. Men det finns en beläggning som inte är som lack, snarare som ett hårdvax eller liknande. vi har Husqvarna från 2008. inga problem med tummavtryck. Däremot så är rf diskbänken ett konstverk i flammighet, kan torka den miljoner gånger, men som sagt kanske beror det på att det hela tiden används och ställs glas och tallrikar på den...:D:D

Förmodligen inget onaturligt med det.
 
H
Gurravasa skrev:
Har rostfri kyl, frys och spis från Siemens. Årgång 2005.De har inte någon specialbeläggning, men det går iaf fin fint att bara torka rent med diskmedel och vatten och eftertorka med hushållspapper. Behöver torka av dem 1-2 ggr per år, har småbarn, har inte fattat problemet med rostfritt som alla pratar om, men jag kanske bara har haft tur?

Har sett några varianter av "lackad" rostfritt och de jag sett har varit väldigt fula. Grejen med rostfritt är ju den matta, lite lyxiga finishen... Att lacka rostfritt känns lite som att lacka på ett oljat trägolv...
Håller med ovanstående.

Rengöring med diskmedel blandat med lite vatten på en svamp, sedan eftertvätta med rent vatten och sedan torka torrt med trasa eller hushållspapper visades i Äntligen Hemma.
 
Vi hade rostfritt tidigare, och det medel jag tyckte fungerade bäst var MP52 Rostfritt.
 
Fick ett tips idag av en som säljer vitvaror:
Würth ädelstålvård
Det ska visst var väldigt bra. Blir en skyddande hinna med.

Svårt att lära en 1 åring att inte tag på dörren utan bara handtaget...:)
 
Jag har rostfria vitvaror i hela köket och använder Würth ädelstålvård som fungerar bra, den ger en vaxliknande hinna som skyddar mot fingeravtryck och flammighet. Nu är jag inte superpedant men hos oss räcker det att putsa upp det rostfria 1 gång / månad.

Würth ädelstålsvård hittade jag på Jula, den var ganska dyr har jag för mig (80 kr för en flaska) men den är dryg och räcker länge.
 
häst-fredrik skrev:
Jag har rostfria vitvaror i hela köket och använder Würth ädelstålvård som fungerar bra, den ger en vaxliknande hinna som skyddar mot fingeravtryck och flammighet. Nu är jag inte superpedant men hos oss räcker det att putsa upp det rostfria 1 gång / månad.

Würth ädelstålsvård hittade jag på Jula, den var ganska dyr har jag för mig (80 kr för en flaska) men den är dryg och räcker länge.
Jag hittade en plastburk torkdukar från någon Amerikansk tillverkare på Coop Bygg som jag misstänker är snarlika Würths torkdukar för rostfritt och medlet i den flaska du har använt. Vad jag har förstått så är det någon slags mineralolja i medlet som "impregnerar" det rostfria stålet och därmed gör det mindre mottagligt för fingeravtryck mm.
 
Redigerat:
Använder också Würth ädelstålsvård med mycket bra resultat.

Rekommenderas!
 
Har själv inte provat Würths variant men Lahega har en sorts som heter Metallpolish 14 som funkar väldigt bra och som också lämnar en skyddande hinna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.