Jag köpte nya 15 och 20 MMA ventilhus till ett par av våra gamla radiatorer som har slottsventiler. Dessa har sedan tidigare ägare havererat totalt (både funktions och utseendemässigt)

Det gick bra att ansluta ventilen till röret från väggen, men jag fick problem när jag skulle ansluta radiatorn till nya ventilhuset, trots samma diameter så verkar gängningen annorlunda på det gamla elementet. Muttern på radiatorn går bara på ett varv eller så, sen är det stopp. Det är samma problem på både 15 och 20 ventilhuset. Är det detta som kallas 1.5 stigning?

Hur göra? Övergångsadapter? Kan man byta muttern på radiatorn?
 
Det går säkert att byta hela kroken som sitter på elementet (kan vara en rak bit också) och få en mutter som passar. kan ju finnas lösa muttrar också med kroken måste lossas.

Protte
 
Tack för svaret, jag fick ihop det imorse. Det var kanske inte så mycket gängningen som konan på radiatorn som inte stämde, så jag fick dra loss röret och muttern från radiatorn och köpa en ny rak koppling med mutter som passade ventilhuset. Nu skall förhoppningsvis allt också hålla tätt när vvs-killarna kopplar in nya pannan/pumpen i eftermiddag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.