Hej!
Är ny på denna sidan. Vi håller på att välja ut den husfirman som vi vill bygga med och undrar nu om grunden på Älvsbyhus. Har hört att torpargrund inte är bra. Att det varnas för det när det gäller fuktskador i golven. Stämmer det?
 
En rätt utförd grund skall inte leda till problem. Vissa monterar in avfuktare i torpargrunden för att vara säker på att inte fukten sprider sig.

Vissa är för torpargrund ,och vissa e emot torpargrund.

Det där e nog någonting ni måste känna själva vad ni vill ha. Men bygger ni Ä-Hus så är det torpargrund som gäller.

Tycker bara att om det nu skulle vara så dåligt med torpargrund som vissa säger ,så skulle nog inte så många bygga Ä-Hus eller andra hus med torpargrund.

Lycka till i ditt val. ;)
 
Älvsbyhus har en avfuktare i grunden som standard till alla sina hus.
 
Vad kostar en avfuktare i drift per år?
 
Är det inte lite läskigt med en grund som kräver avfuktare för att hålla fukten borta?Vad händer om avfuktaren går sönder?
 
Tycker att det låter som de som bor neråt i landet verkar ha mer problem med fukt i torpargrunden än de som bor högre upp i detta avlånga land.
Mina föräldrar har torpargrund men ingen avfuktare det var ju så förr i tiden men de har inte haft ett problem med fukt i deras torpargrund.
Huset är byggt -81
:-/
 
Avfuktare är ett försäljningsknep då torpar grund har fått dåligt ryckte har husföretagen valt att sätta dit en avfuktare så att man ska våga bygga torpargrund och där med köpa de hus som kräver det. En rätt skött torpargrund är inga problem enl min åsikt. När jag läste till Bygg ing (90 talet) så var platta på mark det man diskuterade och hur bra det igentligen var. Ja hur man ska grundlägga sitt hus kommer att debbateras och man ska nog ta reda på fakta innan man dömmer ut en lösning.
Ulle
 
hej!

E rätt konnstruerad torpargrund ska det inte vara några problem med! Dessutom är det snyggt då huset lir resligare med en sockel på!

Vi kommer att ha torpargrund under 1/3 av huset och resterande källare. Jag är byggingenjör till yrket och inte ett dugg orolig. ;)

Fördelar med gjuten platta dock, är att du kan gjuta in golvvärme direkt i plattan och slipper kostnaden för träbjälklaget och golvvärme för träbjälklag. Så kolla alternativen först för det kan faktiskt bli billigare med en gjuten platta.

Vi komer att gjuta platta i källardelen, men då ena gaveln ska stå mot ett berg är torpargrund det bästa alternativet menar jag. Plintar är ju också OK, men just det passar inte vårt hus, som byggs med seklskifteskaraktär och blir snyggare med en sockel.

Lycka till! :-*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.