Kan abslolut ingenting om larmmontering, men som glad amatör gett mig på en installation av ett DSC larm :surprised:

Elektrikern har dragit slang från larmcentralen med innehållande sladd som kommer fram bakom fönsterkarm, och sedan därifrån en ny slang till nästa fönster o s v. Så nu har jag borrat/skruvat fast de dolda magneterna i karmarna, och står således med en sladd från magneten, och två från rören. Det jag saknar är ett kopplingsutrymme, hur brukar man göra? Kopplar man ihop tåtarna samt motstånd och knölar in allt bakom fönsterkarmen innan jag sätter smygen?

Sedan motstånden för dubbelbalansering som skall kopplas in, var köper man dessa? Trodde någonstans att dessa var med kontakterna eller larmet, men icke...
 
Hjälp, någon :confused:

Magnetkontakterna är av typen MK250 om det kan vara av betydelse.
 
Det var nog ungefär så jag gjorde med min installation, så länge det går att komma åt i efterhand med ett hyfsat enkelt handgrepp så funkar det nog bra. Tanken är ju inte att du skall in där och rota igen på många år.. :)

Parallell-motståndet är det ganska viktigt att du sätter direkt i magnetbrytaren i det osannolika fallet av sabotage. Skulle det sitta mellan karm och vägg skulle tjuven kunna klippa vid magnetbrytaren och larmet skulle inte märka något pga att resistansen fortfarande är rätt.

Tja.. motstånden finns ju på Elfa, lite dyrt blir det om man köper löst, runt 5kr/st kanske. Annars finns väl Farnell också.
 
J
Själv har jag handlat på http://www.electrokit.se då de är billigare på frakten och för det mesta även på varorna än ELFA.
 
Perfekt! Då blir det kabelhärva-under-karm-modellen. Var orolig över att man måste använda en massa fula kopplingsdosor, vilket vore synd i en annars dold installation. Och då vet jag att vanliga motstånd från valfri butik funkar, behöver alltså inte köpas av larmfirma.

Många tack!
 
"vanliga motstånd" betyder i ditt fall att de ska vara på 5,6KOhm och de brukar normalt följa med erforderligt antal tillsammans med centralapparaten.
 
Om du tänkt seriekoppla flera magnetbrytare till en sektion behöver du 1.5kOhmsmotstånd också, då gäller max tre brytare i serie för att centralapparaten ska ha tillräckligt stor resistansskillnad.
 
Okej, sedär! Ska öppna förpackningen till centralenheten å kolla vad som finns.

Jo, hittade nån tabell på värdena för motstånden vid olika många magneter i serie, tack.
 
Om du vill kunna komma åt installationen utan åverkan i framtiden kan du borra 16 mm hål som du kopplar i (pilligt men det går om man löder) och sedan täcka hålen med sådana där plastpluppar som man använder för att täcka karmskruvar. Så gjorde jag.
 
f91jsw skrev:
Om du vill kunna komma åt installationen utan åverkan i framtiden kan du borra 16 mm hål som du kopplar i (pilligt men det går om man löder) och sedan täcka hålen med sådana där plastpluppar som man använder för att täcka karmskruvar. Så gjorde jag.
Utmärkt idé d^_^b

Detta forum är fantastiskt, jag hade ALDRIG kommit på en sådan lösning själv. 16 mm hål som kopplingsutrymme blir det!
 
Nu blev jag plötsligt osäker på om det verkligen var 16 mm.... Bäst du kollar innan du borrar!
 
Eller varför inte köpa en för passande adapter ? E63 324 25
 
  • mkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beställde 19 mm adaptrar enligt Puttrix förslag. Blir ju perfekt!

Många tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.