Jag har en rörspis som måste vara felbyggd. Uppe på framsidan finns ett spjällreglage och ovanför denna en sotlucka. Utrymmet innanför sotluckan är ett blindutrymme. Nedåt avgränsas det av spjället, framåt av sotluckan och i övrigt finns inga öppningar. Kanalen från eldstaden grenar av sig åt sidorna under spjället. Vid eldning gör det alltså ingen skillnad om spjället är öppet eller stängt. Går det att åtgärda detta utan att sätta om hela rörspisen?

Den fungerar bra som värmekälla som den är, men luckorna sluter ju inte helt tätt. Därför lär det väl läcka ut en del värme i onödan. Dessutom är det svårt att hålla nere eldens intensivitet.

Erik
 
Om det går...! jag har en Cronspis som JAG monterade, den hade plockats ner efter 10års användning.
i den här har jag den toppanslutna skorstenen innanför sotluckan o under spjället har de uppåtstigande rökkanalerna från sidorna gått ihop.
så det där du har var konstigt...eller är du säker på att det är kanalen från eldstaden som grenar av åt sidorna?
hur gammal är den?
 
Förra ägaren till huset murade upp den 2007 i den "gamla" öppna spisen. Om jag förstår dig rätt så sitter spjället i din spis efter alla kanaler före skorstenen. På min spis ser man spjället om man tittar upp genom eldstaden. Sticker man in handen genom sotluckan och ner genom spjället så känner man kanalerna som går ut åt sidorna. Jag kan tänka mig två alternativ till vad som blivit fel.

Alternativ ett är att spjället hamnade ovanför fel kanaler.

Alternativ två är att förgreningen från eldstaden hamnade för långt ner.

Jag vet inte hur stor roll det spelar, men det känns som en bättre idé att ha spjället efter alla kanaler. Detta borde dock vara en större modifikation av spisen. Min förhoppning är att man skall kunna ta ner bara översta skiftet och mura tillbaka med spjället på rätt ställe. (Heter det skift på en rörspis, eller är det kakelugnsterminologi?)

Erik
 
Jag är osäker på om jag fattar men vill ändå säga att vissa spisar av denna typ har ett spjäll som normalt skall vara stängt. Det skall alltså bara vara öppen när man tänder brasan för att få fart på elden och drag i skorstenen. När spjället är öppet på detta vis går röken rakt upp i skorstenen och inte genom kanalerna. När det brinner och draget är där så skall man stänga (skjuta in) spjället och först då tvingar man röken att gå omvägen ner och upp i de andra kanalerna.
 
Det öppnar för ett tredje sätt det kan vara fel på. Utrymmet ovanför spjället har inte öppningar mer än genom spjället och genom sotluckan. Det finns varken förbindelse med skorsten eller kanaler.

Om jag skall bygga om något så är frågan vilken lösning som är bäst. Kan man ta bort de översta stenarna och mura tillbaka dem på rätt sätt, men inte riva resten av spisen?

Erik
 
jag satte min cronspis med lerbruk så som man gör med gammla ugnar och då kan man blöta ner den o de löser upp sig dock är min klädd med skivor o annat som sitter med glasfiberbruk mm mm... dvs murad med lerbruk då borde de gå.
har du skorstens anslutning bakåt o kanske nästan på topp... då är de kanske inte så mycket att riva.
du har inte plats ovanpå för att dra skorstensanlutningen den vägen o bara plugga den gammla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.