Skall införskaffa mig en kap- och geringsåg för max 3000:- Tittat på JULA´s Kap- och geringsåg 1430 V (http://www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-242020). Kostar 2795:-

Någon som har testat och kört denna? Ser ju ut som en ren replika till Makita LS1013 (fast gul då ;))

Är detta något att satsa på eller vad föreslår ni?
 
Ska du ändå lägga upp 3000 spänn så köp ingen nonamesåg... Släng upp en femhundring eller tusenlapp till och köp en DeWalt 707, KGS303(Metabo) eller en Makita 0714. Det finns garanterat reservdelar till dessa ett bra tag framöver och kvaliten är nog ett par steg bättre.

Sök på forumet och du finner svaren. Lycka till med beslutsångesten, det fick jag nämligen...
 
Hej.

Jag har en lite billigare såg än den du tittar på.
Inköpt för ca 3 år sen, tror jag gav 1700 för den.
Har sett den under många namn, typ serva, best och liknande...

Jula-modellen ser lite bättre ut enligt mig, t.ex är motorn vinklad så att den ej tar i arbetsstycket när man lutar sågen.

Jag vill nog ändå hålla med tidigare inlägg, ska du lägga 3000 spänn så köp inget noname..

MVh / Marta
 
Sliter upp tråden från avgrunden.

Sitter lite i samma fråga och pris,
dock så har ju prisläget ändrat sig en aning sedan tråden startades.

Men de sågar jag kollat på (utan bänk, skall inte ha någon)

Bosch PCM 7
Bosch PCM 8S
Makita LS 100
Dewalt DW 777
Och sist men inte minst
Metabo KGS 216

Jag håller inte på att bygga hus så det behöver inte var någon "high end/monster" utan renoverar ett äldre hus, med några sido projekt.

Eller har ni något annat prisvärt förslag? kan ju tänja lite men inte mycket.
Gärna för och emot.
//Hannes
 
Jag skulle titta efter en såg med "slide" iaf, även om du inte behöver ett monster så tycker jag man bör kunna såga lite bredare än sågarna utan den funktionen. Makitan tar som mest 75*130 mm och det tycker jag är för lite om man håller på hemma och renoverar.

DW 777 kapar 60*270 om jag hittat rätt siffror, vet inget om sågen men skulle av ren princip inte köpt DW.

PCM 7 lider med av att inte klara av ordentliga dimensioner, där hamnar du på 50*110.

PCM 8S tar 70*282. Vad jag sett på forumet är det många som klagat över precisionen på dom gröna Boscharna.

KGS 216 ger dig 65*305. Vet inte mycket om sågen, inte testat eller tittat närmre på.

Jag skulle slå ett slag för GCM 8 S, lite högre än budget men dom allra flesta verkar vara nöjda med dom blå Boscharna. Sågar 60*270 och ska vara en bra såg.
 
Repaterion skrev:
Men de sågar jag kollat på (utan bänk, skall inte ha någon)

//Hannes
Hade du tänkt lösa bänkfrågen genom ett vanligt bord eller något liknande? Jag vill starkt avråda från att ställa maskinen och sitta på knä och såga, det kommer inte att bli roligt, och kvaliten blir ofta lidande -> segt, omständligt och tråkigt att såga leder ofta till att man inte putsar till det sista man borde göra för att få perfekt passning. Däremot behöver man naturligtvis inte alls köpa en dyrt bosch/dewalt bänk för att bli nöjd. Och för permanentmontaget i verkstad är jag helt övertygad om att man själv kan bygga ett bättre bord i MDF:
 
Snailman
har en gcm 8s, dessa säljs ut billigare då och då se annan tråd på forumet...
 
Mikael_L
Sträck din budget upp till en Bosch GCM8s och sen funderar du aldrig mer i livet på att köpa en ny såg..., iaf om du inte sadlar om till snickare och lyckas slita ut den. :)

Ett permanent uppställt sågbord, med rejäla MDF eller melaminbelagda skivor på rätt höld på bägge sidorna om sågens arbetsyta slår alla olika stativ på fingrarna i allt utom mobilitet.
Du kan utgå ifrån nåt gammalt bord av något slag och regla upp till rätt höjd pbs. Vill du inte att det ska vara permanent brett så kan du köpa två st rullstöd, som går att ställa undan när sågandet är klart för stunden.

Jag har inte plats för en sådan anordning, dessutom tar den några timmar att snickra ihop.

Vet inte hur mycket billigare än så här man kan få den? Den är på olika kampanjer regelbundet också, skulle man nog kunna påstå...
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=3635
 
Redigerat:
XL bygg har Bosch GCM8s med stativ för 5000 inkl moms
 
Instämmer i GCM8 kören, om du kan sträcka budgeten lite uppåt.
Har själv en GCM10SD som är bra på alla sätt och vis, men ganska stor och tung att flytta runt.

Tror inte du kommer ångra dig att du betalade några hundringar mer för en GCM än tex en PCM8. :)
 
Jag kör med DW 707, föregångaren till DW 777 tillsammans med bordet från DeWalt och jag måste säga att det fungarar utmärkt. Jag har iofs inte använt några andra sågar direkt.
 
Har använt DW777 till en lösvirkesbygd stuga på 30 kvm och satt lister, foder och socklar i ett helt hus och har inte hittat något att klaga på än, så länge man vet vilka dimensioner den klarar och inte förväntar sig mer än vad den ger sig för att klara... Hade iof vart bra om den gick att vinkla åt båda hållen..

Men precisionen går inte att klaga på.. Exakta vinklar och snitt... Glappar inte det minsta efter dessa år heller...
 
Det trista med stativen är att de inte ger ordentliga ytor på sidorna utan att man måste hålla på och flytta omkring flippriga små stöd, gäller f.ö. även Festools Kapexstativ. För finlir eller kortare bitar i verkstan blir det segt att ha det på det viset. Man kan givetvis göra något att skruva på stativet eller basera det hela på ett enkelt bord, bara det är invägt ordentligt. Har min gamla gersåg på en bordsskiva och hyllplan på sidan som står på vanliga reglar med en list påskruvad så att de ser ut som L och medger tvingning istf. skruvning. En ren smaksak.

För den ambitiöse snickaren tror jag dock att detta är melodin: en torsion-box. Fast förstås anpassad till en kap- och gersåg.
 
Mikael_L
Mr Handyman skrev:
...detta är melodin: en torsion-box.
Han hade en fin rad med tvingar hängande på väggen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.