När det nu närmar sig jul så känns det spännande att försöka sig på att laga mat och baka i ugnen på den vedeldade köksspisen. Har en emaljerad Husqvarna 1927 men har hitills mest använt den för att få varmt i köket. Plattorna får en fin värme och där kokas det ibland kaffe eller lagas mat men hur gör jag för att få bra värme i ugnen som räcker till bakning? Är det något särskilt man ska tänka på eller handlar det bara om att mata på ordentligt med ved under en längre tid? Ska ventilerna ställas med lågt drag eller högt för bästa värme?
 
Det första du ska kolla är om du har ett lager eldfast lera ovanför ugnen. Saknas den är det svårt att hålla en stabil temperatur och värmen får karaktär av "övervärme".
 
Jag har köpt ny lera så den ska jag förhoppningsvis hinna lägga på någon gång under julhelgen. Jag tror i och för sig att det finns kvar en del gammal lera men du har säkert rätt att det kommer att göra skillnad.
 
Den är inte så bra till bakning. Man använde ju inte vedspisen til det i någon större utsträckning. Till bröd hade man ju en bagarstuga och småkakor bakades sällan, men ska man grädda nått så är det just kort och hett som gäller. Snarare småkakor än bröd alltså.
 
Tack för svar. Huskvarna 1927 är ju en relativt modern vedspis (tillverkades under 30-40-tal om jag minns rätt) så frågan är om dom haft någon bakugn parallellt med den. Är det annars något man ska tänka när det gäller användningen för att få bäst effekt?
 
Jag tycker att det brukar vara ganska svårt att hålla en jämn temperatur i ugnen på vedspisar. 1927 har jag inte provat, men 727 med flera samt 3026. 3026 är den bästa av dem jag provat. Kanske delvis på grund av termometern på luckan. Man brukar få elda ganska länge för att få upp tempen. När ugnen väl är varm är det lätt att den i stället blir för varm.

När det gäller ugnslera så var noga med att vänta tillräckligt länge innan du eldar i spisen. Jag har varit med om att ugnsleran exploderade när jag eldade i spisen en vecka efter att leran lagts dit. Den gången var leran aningen tjockare än föreskrivet och rummet hade inte varit uppvärmt under veckan.

Erik
 
När min morfars mor bakade i vedspisen så gjorde hon mest kakor och när hon gjorde sockerkakor så hade hon en liten form som hon gjorde en provkaka i först.....min mormor såg till att få en elspis illa kvickt. Det kräver lite tålamod och övning med ugn i järnspis. Har man däremot en sättspis så får man nog jämnare värme. Det borde vara lättare i den modernare Husqvarnan men det är bara ett skott från höften från mig ; )
 
Min mor bakade alltid vetebröd i vedspisen (äldre modell utan emalj), det kanske var en viss teknik med eldningen. Hon lyckades alltid med baket. Om det sedan blev enklare med elspisen vet jag inte.

Som jag vet så användes bagarstugan endast till storbak av tunnbröd mm, ugnen var helt enkelt för stor att värma upp på kort tid.

Du kan nog lära dig att baka i ugnen.
 
Tack för svar och uppmuntran. Om det tar över en vecka att låta leran torka så kanske man ska vänta med att lägga på den till sommaren då behovet av eldning inte är så stort. Jag ska prova lite mer bakning och matlagning så får vi se hur det går.
 
Vi har en storugn inne i stugan (för 25 bröd) samt vedspis med ugn. Men sedan 1950 har min farmor och min mamma inte använt ugnen på vedspisen eftersom det just är besvärligt med jämn värme.

Däremot är vedspisen utmärkt till matlagning. Det är snabbare att reglera värmen på den än på en elspis för man bara flyttar kastrullen till ett svalare/varmare ställe på spisen. Med torr och finhuggen ved (späntved) är det också lätt att få upp värmen fort.
 
Vi har lagat all mat på en husqvarna 727 i ett par år, förutom storbak och pizza som bakas i bakugnen. Det går utmärkt att baka i den, men man får öva in ungefär hur varmt det skall kännas när man kör in handen i ugnen eftersom det inte finns termometer. För att få en jämn temperatur brukar vi eld med finkluven ved vid bakning och dra ner draget lite för att det inte skall bli för varmt. De gånger vi misslyckas beror det på försummad eldning... Visst kan det kräva lite träning för att få sockerkakor och annat bra men det går det också. Bröd är enklare att få bra i bullform än som limpor. Maränger är dock tålamodsprövande!
Lycka till med baket! Passar kanske bra att starta med ett pepparkaksbak.
 
Det är bra med en lös ugnstermometer, jag köpte min hos Järnia.
/Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.