Hallå.

Jag behöver byta en trasig vägghänd elradiator, 1000W, 400V

Jag kollade på Jula och de har ett från Gnosjö klimatprodukter för 750 kr.
Eftersom jag gärna gynnar den lokala näringen hörde jag också med ortens elbutik och de
ville sälja ett LVI för 2200 kr.

Man brukar ju få vad man betalar för så jag undrar vad det tredubbla priset ger mig extra.

Är det någon som har någon åsikt om Gnosjös element ?
 
Ingen erfarenhet av Gnosjo, men du har just jämfört en kvalitetsmärkesprodukt med ett lågprismärke. :)

Är det elektronisk termostat på elementet från Gnosjö? Vilken modell var det från LVI?
 
jag är medveten om att jag jämför lågpris med kvalité.

Vet inte vad för LVI-modell det var men båda var med elektronisk termostat.

Jag behöver ett bra argument för att betala så mycket extra.
 
Elelement är inte direkt hightechprylar. Jag har svårt att tro att det kan finnas ekonomi i att välja dyra element. Jag har ett element från Gnosjö klimatprodukter. Jag kan inte yttra mig om livslängd eftersom det är ett par månader gammalt, men det håller jämn temperatur i rummet utan att föra väsen eller bränna damm.

Jag valde varianten med konvektionsflänsar på baksidan och den finns inte på jula. Termostaten borde dock vara samma, och den är som sagt elektronisk.

Erik
 
Måste de vara en oljefylld radiator? Jag skulle hellre sätta en bra öppen radiator (tex Nobö) än en billig oljefylld.

Det är väl som alltid "Man får vad man betalar för" ;)
 
precis vad jag sa .
Jag är lite nyfiken på hur Gnosjö kan vara såpass mycket billigare.
Dålig kvalité ? Kinaimport ?

Hur som helst så ska jag inte ha det själv utan det ska sitta i min gamle fars sommarstuga och hålla några plusgrader över vintern. Det var han som ville ha oljefyllda för han har väl hört att det är bra. Vad är fördelen med öppna radiatorer ?

Det gamla elementet var på 1000W och det är förmodligen lite klent, speciellt med åtanke på att det bara finns ett litet element till i huset så det här elementet kommer i praktiken inte bara att värma rummet det sitter i utan äve kök och hall.
 
Öppna element har fördelen att ha mindre fysiska mått. Det oljefyllda är ungefär dubbelt så stort vid samma effekt. Nackdelen är att de under vissa omständigheter bränner damm. Kommer man ut till ett hus som stått kallt en längre tid och skruvar upp elementen så kan det lukta ganska starkt. Det slipper man med de oljefyllda. De två sorterna är funktionellt helt jämförbara. Det är mest en smaksak vilka som är bäst.

Vad var det för fel på det gamla?

Erik.
 
LVI kostar ett par hundralappar extra enbart för namnet, ungefär som att köpa Audi, BMW eller liknande.
 
O
En annan anledning till prisskillnaden är att din elbutik har mycket högre marginaler än jula.
 
Termostaten är trasig på det gamla elementet så det går på full effekt hela tiden.

Jag tolkar svaren så här långt som att ingen direkt avråder från att köpa de billigare elementen.

Tackar !!!
 
Gnosjö är bra. Har haft deras oljefyllda i många år. Har dem som reservvärme ifall värmepumpen/radiatorsystem skulle paja. De har även jämn värme (digitala).
 
Jag har Gnosjö element med konvektor plåt på baksidan och elektronisk termostat dom kan jag rekomendera. köp inga element utan konvektor plåt det är värt dom extra kronorna man lägger till värmen cirkulerar bättre i rummet ocj man slipper stråla 50% av värmen in i väggen bakom.
Det är den rekomendationen jag kan ge.
MVH Texastaz

Ps. dom finns på coop bygg och Classe Ohlsson Ds.
 
Tack så mycket för alla svar.

Det blir troligtvis inköp i morgon...
 
Satte upp några Gnosjö oljefyllda nyligen, hittade inget att klaga på. Nästan tredubbla priset för ett LVI känns inte befogat.
 
TAck igen för alla svar...

Ett gnosjö med konvektor monterat ikväll........
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.